Matning till brännare strejkar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ebba25
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 13 okt, 2012 21:28
Ort: Borlänge

Matning till brännare strejkar

Inlägg av Ebba25 »

Jag har en Bioline 20 där pellesmatningen inte funkar till brännare. Nivåvakter är bytta. Kablage till nivåvakter bytta. Den matar fram pellets vid start men verkar inte kunna starta av sig själva vid nystart. Meddelande på displayen blir då ”ingen låga”. Optovakten verkar funka.
Problemet uppstod efter rengöring. Jag rengör brännare och nivåvakter var 200:e timme.
Några bra idéer på vad felet kan vara?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Matning till brännare strejkar

Inlägg av Stegatorparn »

Antar att du torkat av optovakten och att den indikerar låga om den belyses.
Matar den fram pellets till koppen vid startförsök?
Är pelletsen i koppen brända efter ett startförsök? Annars kan man ju misstänka tändelementet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ebba25
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 13 okt, 2012 21:28
Ort: Borlänge

Re: Matning till brännare strejkar

Inlägg av Ebba25 »

Hej
Tack för snabbt svar och idé
När det gäller optovakten så indikerar den låga.
Den interna skruven matar som den ska, ja.
Det är tomt i koppen när den stannar. Jag tror även att skruven är tom och det interna förrådet.
Jag har kört igång den igen efter några dagars stillestånd. Nu verkar den mata som den ska. Men jag blåser inte faran över förrän den kört ett varv, dvs passerat full drift - vila och åter drift.
Jag återkommer,,
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Matning till brännare strejkar

Inlägg av Stegatorparn »

Mycket talar för att det är glapp i nivåvakternas kretsar, antingen sändaren eller mottagaren, eftersom felet uppstod efter rensning.
Det är ju nivåvakterna som styr externskruven.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ebba25
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 13 okt, 2012 21:28
Ort: Borlänge

Re: Matning till brännare strejkar

Inlägg av Ebba25 »

Hur kommer man tillrätta med det?
Pannan har nu gått en driftsejour och det ska bli spännande och se om skruven kommer i gång vid nästa drift.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Matning till brännare strejkar

Inlägg av Stegatorparn »

Man får koppla bort trådarna från plinten i brännaren och resistansmäta med ett universalinstrument. Eftersom det är dioder, släpper dom bara igenom ström i en riktning, varför man kanske får växla testsladdarna för att få utslag. Visar någon krets oändligt motstånd är det avbrott i denna och man får med samma metod utesluta varje delsträcka fram till nivåvakten och även mäta denna.
Notera var kablarna sitter innan dom lossas, för dom måste komma tillbaka till exakt samma plint.
Sändardioden sitter på plint 3 och 4, medan mottagardioden sitter på plint 5 och 6.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ebba25
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 13 okt, 2012 21:28
Ort: Borlänge

Re: Matning till brännare strejkar

Inlägg av Ebba25 »

Tack för tipset.
Jag får dock ta hjälp av nån mer kunnig på el än vad jag är.
Ebba25
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 13 okt, 2012 21:28
Ort: Borlänge

Re: Matning till brännare strejkar

Inlägg av Ebba25 »

Vis av detta problem så ska jag vara ytterst försiktig med att ”kladda” på nivåvakterna.
Återigen tack för goda råd.
Skriv svar