Byta oljebronslager

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
frallan
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 aug, 2019 10:54

Byta oljebronslager

Inlägg av frallan »

Tänkte byta lager/hylsor på en Ecotec A4 men blev osäker på vad som håller fast vad. Skruven i slusshuset ska bort och så finns två stoppskruvar, en på var sida om huset. Den vid motorn trodde jag höll den samma på plats men jag kan röra motorn ca 5mm fram o tillbaka.
Och på utsidan sitter ett drev men ingen krysskil eller något som håller det, hålet är runt. Bifogar en bild och undrar då om det kan vara axeln till det hela?
Är det någon som har en bra beskrivning på hur man byter vore det kalas.
Hoppas det syns någon bild

https://www.bildtagg.se/bild/cr0met6fiz4qdx4fxtkwvdq3
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Byta oljebronslager

Inlägg av Roli »

Ja det där ser ut att kunna vara axel genom slussen till din brännare. Att det inte finns någon/några kilar beror på att de kan vara svårt att montera kilar med brännarens lösningar. Det är istället som så att stoppskruvarna samtidigt som de låser hjulen även fungerar som kil när de dras fast mot axelns planade yta. Att din motor glappat, dvs går att röra fram och tillbaka beror nog på att stoppskruven inte är tillräckligt hårt dragen eller att axelns plana yta är skadad. Men om du provar att vika motorn lite fram och tillbaka när du samtidigt drar åt skruven så skall du nog bli av med glappet om inte den plana ytan är skadad.

För att demontera det hela är det ”bara” att börja med att ta bort motorn, dvs lossa på skruven i axeln och dra motorn ifrån axeln. Sedan gör du lika med kuggen som driver kedjan. Där efter kommer det som kan bli det krångligaste, att demontera slusshjulet. Har för mig att tillverkaren föreskriver att man skall ta bort slussvingarna först innan man demonterar själva hållaren. Men jag har lyckats med demontaget utan att ta bort dessa. Men jag kan minnas fel då det var längesedan jag såg någon manual, kan även minnes mässigt vara kvar från min driftstid med A3:an. Skall du vid lagerrenoveringen också byta slussvingar så är det inget att tveka på. Då skall du göra som tillverkaren vill men annars går det också att ta loss slussen utan att ta bort vingarna om de inte är allt för hårda. Men är de det så är det ändå dags för att byta. Vid borttagning av slussen börjar du med att ta bort ”locket” som håller slangen, var försiktig med packningen den kan lätt gå sönder. Där efter roterar du axeln tills du hittar skruven som håller fast slussvingehållaren och lättar på skruven några varv så att axeln går att dra ut. Axeln kan vara lite svår att få ut då det kan ha samlats lite damm i mellan men det är bara att vicka axeln fram och tillbaka samtidigt som du drar. När axeln är urdragen kan du lyfta upp själva slussen och få åtkomst till lagren. Har för mig att dessa bara är dit pressade då jag aldrig har sett någon infästning. Vid återmontering är det ”bara” att jobba i omvänd ordning.

Hur ser dina lager ut eftersom du vill byta dem. Har själv inte upplevt något glapp där och vet inte riktigt vad som skulle få dem att slitas, brukar lägga lite symaskinsolja på mina någon/några gånger per år (när jag kommer ihåg). Möjligen om man kör med en för hårt spänd kedja kanske man kan få lagerslitage, vad vet jag.

När du nu ändå har slussen demonterad passa på att titta på ur plåtytorna i själva slussen ser ut. Är det blanka och rena från beläggningar, speciellt ute i hörnen? Om inte så är det bra att göra rent ytorna eftersom slussvingarna då lättare tätar till 100%.

Hoppas denna beskrivning hjälper dig i ditt byte av lager. Har du några frågor/funderingar så skriv dem här så skall jag eller någon annan försöka hjälpa dig. Och ställ frågan direkt under brännarens ”egna” rubrik på forumet och inte i den allmänna delen. Då den är tänkt för allmänna frågor som inte är specifika för en viss brännare/fabrikat.

Lycka till!
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
frallan
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 aug, 2019 10:54

Re: Byta oljebronslager

Inlägg av frallan »

Vad gäller att ta bort motorn först kan inte gå som det ser ut, går ej att "backa" den så axel lossar. Den är ju ca 25 mm lång och det utrymmet finns inte. Så om jag inte missat något får man börja på drevsidan. Vingar och allt kring dom är inga problem då brännaren suttit där i 14år.
Och vad gäller slitaget på hylsorna är det nog inget problem just nu, utan det är bra att veta tillvägagångssättet för händer något så lär det ske vintertid. Och vad gäller glappet på motoraxeln så har jag synat lite mer och där rör det sig lite mellan axel o växellådan. Bifogar ett par bilder.
https://www.bildtagg.se/bild/ydt2ll1gqrg5no5obobw1q05
<a href='https://www.bildtagg.se/bild/emb2o5r829tub1eip9wa8ocy
<a href='https://www.bildtagg.se/bild/fzn9kzczn5q003cddb2aglm
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Byta oljebronslager

Inlägg av Roli »

Glömde skriva att du måste ”vrida” upp motor och växellåda så de står rakt upp innan du kan dra loss den från axeln. Men när det är gjort skall det inte vara några problem med att det är trångt.

Har du inte bytt slussvingar på 14 år? Måste i så fall vara något specialmaterial i dina vingar. Mina håller 1-2 år max 3, sedan har de blivit hårda och tappat ”spännsten” så de inte längre tätar mot slussväggen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
frallan
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: ons 07 aug, 2019 10:54

Re: Byta oljebronslager

Inlägg av frallan »

Vad gäller vingarna så blev det missförstånd från något håll. Det jag menar är att jag haft brännaren i 14 år så många vingar är bytta, jag byter väl åtminstone en gång per år.
Och vad gäller motor så går den inte att vrida upp som du säger, "propellern" tar i plåten där handtaget sitter på och tar jag bort den så lär stiftet från motor o propeller ta i. Kanske är det lite svårt att se på bilden hur trångt det är.
Men jag har för mej att motorn är bytt någon gång, men då av en brännarmek så jag har inte koll på hur det gick till i så fall.
Jag var o kikade, så med lite vilja så får jag runt motorn och då går det givetvis bra att byta .
<a href='https://www.bildtagg.se/bild/pjjlga34o3nu3iwqou35zt
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Byta oljebronslager

Inlägg av Roli »

Jag har inga problem med att vrida runt motorn på min Bioline 20. Som skall vara samma brännare som A4:an, det blev tvungna att byta namn på brännaren när den skulle introduceras i utlandet. Så det borde inte vara något beskymmer för dig.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar