Max termostat bioline

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Småland
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 19 nov, 2019 18:30

Max termostat bioline

Inlägg av Småland »

Hej nu kommer det en sån där nybörjare igen och hoppas på hjälp.

Har precis köpt ett hus med bioline 20-brännare i en CTC v25 panna. Har aldrig pillat med brännare förut så allt detta är nytt för mig. Började med att jag fick byta tändelement då det gamla var slut. Efter 2 veckor gav internmotorn upp så fick köpa en ny. Passade på att byta optovakt och slussvingar samtidigt så det var nyttigt att plocka ner allting för att se hur det fungerar.

Nu efter service så gick dock maxtermostaten in och bröt pannan när jag körde igång. Tyckte det var jättekonstigt då inga inställningar ändrats och den har ju rullat med de inställningarna innan. Drifttempen stod på 73 och brännaren går då i viloläge vid 79 grader. Maxtermostaten står inställd på strax över 80 grader. Kan Eftereld öka tempen så pass mycket helt plötsligt? Innan ökade den max 0,5 grader när den gått in i vila, nu kan den sväva upp 2 grader.

Testade att sänka drifttempen till 69 grader och då är det ingen fara, den bryter vid 75 och sedan kan den öka 1-2 grader i viloläge så det fungerar ju. Men är det optimalt med den temperaturen ?

Var ute och kollade innan och tempen i Pannan visade då 71 grader och i displayen visar den 67 grader så jag undrar om det kan ha något samband där att någon givare visar fel? Går det mäta eller testa dessa två på något sätt eller vart tror ni felet kan vara ?

Tacksam för hjälp :wink:
Ecotec Bioline 20 (-07) i en CTC v25 panna (-00).
Styrsystem 3006 Ecotec med Danfoss ECL komfort 100 M reglersystem
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Max termostat bioline

Inlägg av Stegatorparn »

Maxtermostaten skall förhindra att pannan kokar vilket normalt ska ske vid 90°-95°C.
Går den att justera upp så gör det. Annars kan det vara läge att byta den.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Småland
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 19 nov, 2019 18:30

Re: Max termostat bioline

Inlägg av Småland »

Jaha det är så pass högt man kan dra upp den, då ska jag absolut testa att höja upp ett snäpp på den till 87 kanske.
Ecotec Bioline 20 (-07) i en CTC v25 panna (-00).
Styrsystem 3006 Ecotec med Danfoss ECL komfort 100 M reglersystem
Småland
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 19 nov, 2019 18:30

Re: Max termostat bioline

Inlägg av Småland »

Nu Har den rullat på i en dag så det verkade fungera så sätt.

När jag skulle aska ur den idag märkte jag att det var väldigt mycket glöd i askan på panngolvet. Väntade nästan 1,5 timme efter att jag stoppade pannan innan jag började med rensningen med ändå var det väldigt mycket glöd vilket det heller inte var tidigare. Är fläkten steg ett att ställa ner eller matningen?

Samtidigt har jag ingen rökgas-mätare så man kanske inte ska pilla på de inställningarna då?
Ecotec Bioline 20 (-07) i en CTC v25 panna (-00).
Styrsystem 3006 Ecotec med Danfoss ECL komfort 100 M reglersystem
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Max termostat bioline

Inlägg av Stegatorparn »

Det går bra att ställa in brännaren utan rökgasinstrument genom att iaktta om förbränningen skapar rök eller inte.
Enklast är att trycka upp dragbegränsarens lucka och lysa in i rökkanalen med en ficklampa. Är det inte möjligt kanske det finns en sotlucka som går att öppna alternativt gå ut och beskåda skorstenstoppen.
Ses synlig rök, minskar man matningen i driftmenyn i små steg med 4-5 minuters mellanrum tills röken försvinner.
Syns ingen rök, ökar man matningen tills röken blir synlig och backar sedan tillbaka som i föregående steg.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Småland
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 19 nov, 2019 18:30

Re: Max termostat bioline

Inlägg av Småland »

Tack så mycket för tipset ska se om jag kan kontrollera och testa detta.

En annan dum fråga, när man städat ur brännarkoppen och skall starta igång igen, ska man trycka "ladda brännare" först? För oftast tänder den igång först på 2a tändförsöket då och det innebär att den fyller på med pellets i två omgångar=blir för hög startdos (?) vilket gör att det spottar glöd?

Synd att det finns dåligt med servicetekniker på dessa system nuförtiden, känns som man skulle behöva en genomgång av allt.
Ecotec Bioline 20 (-07) i en CTC v25 panna (-00).
Styrsystem 3006 Ecotec med Danfoss ECL komfort 100 M reglersystem
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Max termostat bioline

Inlägg av Stegatorparn »

Ladda brännare använder man när brännaren är helt tom på pellets.
Har du bara rensat koppen, ska det funka med en vanlig start.
Är startdosen för liten, går den att justera.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Småland
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 19 nov, 2019 18:30

Re: Max termostat bioline

Inlägg av Småland »

Tack Så mycket stegatorparn!

Har du även koll med regleringssystem Danfoss ECL 100? Har bpde utegivare och inne-givare. Har ju en värmekurva som är inställd på 1,2. Då har jag en framledningstemp mellan 30-45 nu när det är runt nollan och ca 22 inne. Testade att ställa ner kurvan ett hack till 1,0 (?) Och då är framledningen 20-35 grader men jag har ändå behagligt inne med 21,5 grader. Kan jag köra på den lite lägre kurvan eller är det mer saker man ska tänka på isåfall ? Antar att det blir mer ekonomiskt att dra ner?
Ecotec Bioline 20 (-07) i en CTC v25 panna (-00).
Styrsystem 3006 Ecotec med Danfoss ECL komfort 100 M reglersystem
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Max termostat bioline

Inlägg av Stegatorparn »

Justera kurvan tills du får den innetemperatur du vill ha. Varje grads sänkning av innetemperatur spar c:a 5% energi.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar