Ext matning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

bytte slussvingarna idag ingen skillnad :(
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Tyvärr väntat……..
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

hadde den magkänslan själv :D
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

kanske lutar åt kondensatorn som du sa på motorn hittar jag skylten BEVI kW 0.09 hz50 v 240 5uF/450v A 0.90 r/m1360 ip 55 cos 0.86 kan man få fram av denna data vilken konding som kan tänkas passa??? Snapphane :D önskar dej en trevlig helg
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Motorkondensator 5uF 450V.
T ex denna 69:-
https://www.electrokit.com/produkt/moto ... uf-470vac/
Lugna dig med kondensatorn.
Om den är dålig går motorn inte alltid igång vid strömtillförsel. Den kan avge ett brummande ljud men skruven går inte.
Laborera med externskruven först och ha en bra helg du också!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

tacksam för din hjälp jo jag väntar lite men det kanske är så att den ibland funkar och ibland inte med dålig kondensator, har läst mej till att kondingen kan ställa till md sådana fel :scratch:
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

hej igen i morse när jag kom ner vid 7 tiden hadde den stannat som vanligt tryckte på start men nu hände ingenting med pelletsskruvmotorn när jag tittar längst bak på motorn, där vad jag tror är en liten kylfläkt så snurrar den långsamt trycker flera gånger på start men inget händer kommer tillbaka efter 30 min och trycker på start Och då startar den direkt och har gått sedan dess som den ska du tror fortfarande inte att det kan vara kondingen ? :scratch: nu är klockan 15:30
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Ja! Byt!
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

okey fixar det i veckan men du tror att det kan vara felet? :scratch:
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Ja, det kan vara kondensatorn. Kanske är det så att den inte laddas upp under de korta pauserna under arbetscykeln men när den fått 30 min paus är den laddad och startar motorn. Det är bara en kvalificerad gissning eftersom jag inte är elektronikexpert utan bara - om ens det, basalt elektronikkunnig.
Fläkten du ser sitter på motoraxeln och den kan röra sig i små steg i rotationsriktningen. Brummar motorn lite?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

tycker du verkar riktigt duktig i det här ämnet. Nej den brummade inte.Har nu beställt en kondensator,får väl den i veckan så hör jag av mej här om hur det gick /Göran :D
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

ja då var det ny fel text bakvärme,börjar bli riktigt trött på detta :( stängt av skiten)
Snapphane
Energiprofet!
Inlägg: 569
Blev medlem: lör 25 feb, 2006 20:44
Ort: Skåne

Re: Ext matning

Inlägg av Snapphane »

Hoppsan. Sannolikt läckande sluss! Eventuellt igensatt rör mellan fläkthus och skruvrör.
Titta ner i slussen. Hur står vingarna? Är de mjuka och fjädrande? Täta?
Raka eller rundade?
När de är spänstiga skall det höras ett ”plopp” varje gång en vinge släpper från anliggningsytan.
Vingarna är förslitningsvara, så det är ok att de behöver bytas ibland - kanske årligen.
Häng inte läpp för det.
Kontrollera att röret mellan fläktbus och skruvrör inte är tilltäppt.
Pannan väl sotad så att det inte blir mottryck?
Har fallschaktets slang lufttät anslutning till brännaren?
Pellmax UB+PellasX Revo 26 kW. LVVP CTC 622M+i255L. Tid A3, Bequem, Euronom A25F. Draglucka.Bulk.LLVP.

Fritidshus: Projektbrännare A3 15kW -02, eltändn/rör i koppen, fjärrstyrd via PLC-Mitsubishi FX, Duplomat D 17G -67, draglucka. Bulk. LLVP
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

hallo gick ner igen hahah vingarna bytte jag i fredags vid 09.00 tiden och gick till lördagskväll typ kl 21.00 öppnade upp och tittar ner ser att två vingar är av, borta. Brottet är i framkant på lilla vinkelplåten dom återstående vingarna ser okey ut ser inga delar nere i förrådet men dom har väl skruvats ut förrådet är ju tomt så man ser ner till skruven.Åker tillbaka med resterna till firman jag köpte av, och hör vad dom säger.Är dom här vingarna fäskvara som gummi eller kan det vara något fel på dom har du hört om detta tidigare???Att dom går rakt av
askkungen
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: fre 07 dec, 2018 14:14

Re: Ext matning

Inlägg av askkungen »

vilket siffra har det röret om jag tittar i instruktionsboken om man kollar översikt av brännare som sagt är nybörjare på det här tacksam för svar :D
Skriv svar