Eco-Tec A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
hocky
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 28 jan, 2006 18:23

Inlägg av hocky »

Jo jag hade tänkt o isolera lite på vinden för där ligger bara lite ihopsjunken torvmull, det var väl det senaste i isolerväg när huset byggdes år 1890 :D
Har en liten fundering till.....sjuntar ut ungefär 40-45`varm vatten till elementen, och mitt returvatten är bara 4-5`kallare när det kommer tillbaks till pannan, verkar det rimligt ?
Har kalibrerat tempmätarna så dom går lika !
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Inlägg av Pellerik »

Jag kör på 70% för tillfället, jag har kört på 80% sedan jag installerade brännaren, men med den senaste pelletsleveransen så blev det mycket halvbrunnen pellets när jag sotade, så nu testar jag 70%+ att jag har murat in en motdragslucka. Nu verkar brännaren gå bättre.
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
hocky
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 28 jan, 2006 18:23

Inlägg av hocky »

Jag har ingen obränd pellets när jag sotar, bara en j-a massa aska.
Ska testa med 70% i morgon.
hocky
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 28 jan, 2006 18:23

Inlägg av hocky »

Har nu kört på 70 % ett dygn och allt verkar frid o fröjd.
Förbrukningen har nästan halverats men det säger inte så mycket för det har blivit 6-10`varmare ute.
Inhandlade en rökgastermometer idag, och det första jag gjorde när jag kom hem var att kolla tempen. den var 290 grader direkt efter pannan.
Ska klättra upp på taket o kolla tempen på toppen i morgon.
Nu till frågan: Är det någon som kan tippsa mej om vilken temp. det ska vara efter pannan resp.skorstenstoppen.
hocky
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 28 jan, 2006 18:23

Inlägg av hocky »

Jag var ute och kollade tempen igen, 410 grader i rökröret mellan pannan och skorstenen ????? :shock:
Det är väl lite för varmt va ???
Tyckte jag läst här någonstans att mellan 100-150 grader är lagom ?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

hocky skrev:Nu till frågan: Är det någon som kan tippsa mej om vilken temp. det ska vara efter pannan resp.skorstenstoppen.
Det finns väl direkt inga "skall vara" värden men man brukar säga att man skall försöka få så låga rökgastemperaturer som möjligt efter pannan. Men man bör försöka ha åtminstone 80º ca en meter ned i skorstenen (från toppen räknat). Dock så får man se upp med kondensen i skorsten om man har låga värden ut från pannan, vad som är låga värden beror på vad man har för panna mm, men har man 120-130º eller lägre så är det nog att anses som låga. Det behöver dock inte betyda att man har problem, bara att man skall vara medveten om risken med att få kondens i skorstenen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Brännar'n
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: ons 11 jan, 2006 16:40
Ort: FBG

Inlägg av Brännar'n »

Är det varvtalet på matarskruven som ändras om man ändrar på switcharna :?:

Var hittar jag numret på processorn? :?:
A3+CTC 256B
hocky
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 28 jan, 2006 18:23

Inlägg av hocky »

Ja det måste det väl vara, för fläkten går väl alltid med samma hastighet....eller.... ?
På min processor var det en klisterlapp med nummret.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Brännar'n skrev:Är det varvtalet på matarskruven som ändras om man ändrar på switcharna :?:

Var hittar jag numret på processorn? :?:
Nej varvtalet på skruven ändras inte utan det är tiden som skruven går som ändras. Nu har jag inga siffror framför mig men säg att cykeln för skruven är 20sek. Vid 100% matning så går skruven hela tiden dvs 20sek av cykeln. Om man ställer 80% matning så går då skruven 16sek och står still 4sek dvs 80% av cykeln. Nu var siffran 20sek tagen ur luften men det var funktionen jag ville beskriva (Hoppas ni förstod vad jag försökte beskriva).

Numret på processorn står på en klisterlapp på processorn.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
hocky
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 28 jan, 2006 18:23

Inlägg av hocky »

Nu har jag varit ute och micklat med pannan igen.
Lyckades få ner rökgaserna från 410 grader till 240 efter pannan.
Var också uppe o klättrade på taket för och kolla tempen 1 m ner i skorstenen, den var 150 grader.
Nu tror jag det får räcka, sambon frågade om jag bosatt mej i pannrummet, och om vi skulle flytta ut sängen där istället. :D
Nästa projekt är ett vettigt pelletsförråd, har redan inhandlat tunnan, den ska isoleras för den ska stå utomhus, göra hål i ytterväggen och koppla ihop hela klabbet.
Pellerik
Prima virke
Inlägg: 59
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 22:42
Ort: Fagersta

Inlägg av Pellerik »

Det där med sängen i pannrummet lät som en väldigt bra idé :D
Hur fick du ner tempen? Motdragslucka?
//henrik
Ecotec A3-15 -2000, Albin 330trio -1991, Mafa minisilo+ eget internföråd
hocky
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 28 jan, 2006 18:23

Inlägg av hocky »

nähä....mycket enklare än så, öpppnade spjället till rökröret helt.
Tycker det skulle bli tvärtom, provade att först strypa det men då steg tempen ??? därefter öppnade jag mer och mer, och se då sjönk tempen.
kan någon förklara det för mej, det låter lite bakvänt tycker jag.
hocky
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 28 jan, 2006 18:23

Inlägg av hocky »

:oops: Jag var nog lite trött igår när jag mätte rökgastemperaturerna...... :oops: mätte på fel sida om spjället, inte konstigt att tempen steg när jag stängde det :lol:
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jesper@Fordson skrev:jag har bytt prosessor i min A3a till en A108 och vet inte vad den hette som satt där innan men nu när jag tittade i skåpet så stod den på 60%.Kan det vara så att dom inställningarna varit anorlunda med den gamla processorn?Alltså att switcharna står olika med olika processorer?
Ja, switcharnas inställningar mellan olika processorer är olika. I allafall mellan "gamla" A002 där matningen på internskruven inte gick att justera (fanns -97) och den nyare A3:an (vet ej processor beteckning) där justering är möjlig.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar