A3, Felkod ”Larm optovakt under drift” (kod 3).

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
LO
Entusiast!
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 28 feb, 2005 19:15
Ort: Österlen, Skåne

A3, Felkod ”Larm optovakt under drift” (kod 3).

Inlägg av LO »

Brännaren hade stannat idag när jag kom hem från jobbet. :(
Panntemperaturen 22°, brrrr. Felmarkering ”Larm optovakt under drift” (1 lång röd - 3 korta gröna och röda).

Började felsökning, optovakten såg ok ut. Startade om brännaren, internskruven gick som den skulle, men inte externskruven. Brännaren ”trodde” att interförrådet var fullt av pellets, utan att det var det, så all pellets skruvades in i koppen och brann upp och skruven från pelletsförrådet fick aldrig signal att starta och fylla interförrådet. (Hänger ni med?)

Jaha, pillade loss nivåvakterna på internförrådet i brännaren. Den ena var svart av sot. Torkade rent båda, monterade igen och jovisst, allt fungerade därefter. Varför hade det blivit så, jo slussvingarna var slut (otäta), så rök ”gick bakvägen” genom brännaren och sotade ned nivåvakterna.
(Inget fel på optovakten här inte).

Brännaren har varit i drift alla dagar sedan aug. 2004. Har förbrukat ca 12.800 kg pellets.
Ringde upp min installatör, för att kolla vad slussvingar kostade. Han var i grannbyn, så han kom, monterade nya vingar. Vingarna kostade 200:- (jobbet blev kompispris, så det nämner jag inte ens). Med en massa snack och arbete i lugn takt tog det 45 minuter.

Nu verkar allt fungera perfekt igen. :D
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Skriv svar