hjälp med koppling av pelletsbrännare!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
monoce
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 22:42
Ort: Mölndal

hjälp med koppling av pelletsbrännare!

Inlägg av monoce »

En vän till mig har en Parca 3000 Combipanna - 88. Undrar om det finns någon som kan tala om hur man kopplar in det elektriska från en Nibe PB 10.

Tack på förhand,

Monoce
Hus byggt 1961
ca 220m2 med källare och garage
Econompannan ersatt med Effecta KomplettIII Light: Nibe TVA, Lambda, automatsotning, Strömsnäs ack 500l, 6kw elpatron,Thermomatic CBJ, Depå förråd 5ton, Matene skruv.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Här är kopplingsschemat
http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... 0701_2.pdf

Nätfas från pannans överhettningsskydd, termostatfas från pannans termostat. Nät nolla och skyddsjord fån pannans inkommande ledningar.
Är det oljeeldningsdel på pannan kanske det behövs en lågriktare också.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
monoce
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 22:42
Ort: Mölndal

nibe brännaren

Inlägg av monoce »

Tack för svaret men förstår ej jag har 4st kablar från brännaren som jag villl koppla in en är svart brun vit gul/grön ?
Var kopplar jag in dom?
Tack på förhand,

Monoce.
Hus byggt 1961
ca 220m2 med källare och garage
Econompannan ersatt med Effecta KomplettIII Light: Nibe TVA, Lambda, automatsotning, Strömsnäs ack 500l, 6kw elpatron,Thermomatic CBJ, Depå förråd 5ton, Matene skruv.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

DET STÅR PÅ SID 17!!!

Om du inte förstår det schema ska du inte koppla själv med det alls men få en kunnig att göra det!!!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
monoce
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 22:42
Ort: Mölndal

Nibe brännare

Inlägg av monoce »

Du har delvis rätt. Har försökt få tag i elektriker men dom som finns i närheten är upptagna. Ringde även en som arbetar just med installationer av brännare för att få den inkopplad men ville ej göra detta då han ej har sålt den. Köpte brännaren begagnad för att spara några kronor vilket ej är fel. och angående schemat så har jag tidigare läst sådant men med färgmarkeringar för respektive kablar så jag vet att det blir rätt.
Hus byggt 1961
ca 220m2 med källare och garage
Econompannan ersatt med Effecta KomplettIII Light: Nibe TVA, Lambda, automatsotning, Strömsnäs ack 500l, 6kw elpatron,Thermomatic CBJ, Depå förråd 5ton, Matene skruv.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag har tittat lite på problemet, och har klurat ut vilka ledningar som går var:

Bild

Observera att det inte finns någon vit ledning på denna bilden, därför att det inte finns i den originala ledningssatsen till brännaren. Den vita ledningen skall användas som nolla. I sådana sammanhang brukar man ha vit som färgkod för signalfas. PB 10 har ingen signalfas. Kolla bara så att din ledningssats är kopplat på de plintar med de färger som visas här. Detta gäller själva brännaren. Gamla Norrahammar pannan hittar jag inga papper på, så där vill jag inte gissa på hur den ser ut elektriskt. Men nu som du har en utgångspunkt, får du prova dig försiktigt fram - och komma ihåg att 230 Volt är dödligt - så var :!: försiktig :!:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Färgen på ledningarna kan man inte utgå från, kan variera.
Ta bort kontakten från brännaren och mät upp vilken ledning som är vad i andra änden på kabeln. Gröngul är skyddsjord, det enda som är säkert.

Kan du inte följa ett så enkelt kopplingsschema så klarar du inte av att koppla in det på pannans övertemperaturskydd heller för det blir minst 10 gånger svårare. Då måste du använda din egen slutledningsförmåga för det finns nog inte kvar några pergamentrullar av dokumentationen till pannan efter så lång tid.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

abene skrev:Färgen på ledningarna kan man inte utgå från, kan variera.
Nej, Abene. Svart skall alltid vara fasmatning. Gröngul skall alltid vara jord. Sedan skiljer det sig en sak mellan pelletsbrännare och vanliga al skåpet: I elskåpet kan även brun vara fas, medan i pelletsbrännare skall brun vara termostatfas - i princip en signalfas som trippar startreläet på brännaren så att den kör igång när denna fas är spänningssatt. Vit hittar du aldrig i elskåpet - inte för 230 Volt regim, i varje fall. Däremot förekommer vit i amerikanska 110 Volt system, medan i pelletsbrännare med larmutgång, används denna färg för att ange denna funktion. Nolla skall alltid vara blå i ett 230 Volt system. Detta är för att man inte skall behöva gissa sig fram och riskera att förorsaka fruktansvärda skador på folk och egendom.

Färgangivelserna på scheman ovan, har jag hämtat från PB 10s monteringsanvisning, bara så det är klart :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det här med färgstandard på 230V system har ändrats ett antal gånger. Så för att vara säker så finns det endast ETT råd. Mät och kontrollera före montage, en viss färg betyder inte alltid samma sak genom åren.

Just nu enligt gällande standard så är:

Brun = fas
Blå = noll
Gulgrön = skyddsjord
Svart, vit, grå och orange = får man använda till vad som helst t.ex tändtråd, x-tråd, andra och tredje fas. Dock aldrig som skyddsjord samt nolla.

I pelletsbrännaren kan andra färger på saker och ting förkomma.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
monoce
Prima virke
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 dec, 2008 22:42
Ort: Mölndal

Inlägg av monoce »

Jag måste tacka alla som kommit med goda råd och tips + du som ritade ned elschemat det stämde perfekt mycket bra forum. Nu fungerar brännaren.

Monoce.
Hus byggt 1961
ca 220m2 med källare och garage
Econompannan ersatt med Effecta KomplettIII Light: Nibe TVA, Lambda, automatsotning, Strömsnäs ack 500l, 6kw elpatron,Thermomatic CBJ, Depå förråd 5ton, Matene skruv.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Roli skrev:Det här med färgstandard på 230V system har ändrats ett antal gånger. Så för att vara säker så finns det endast ETT råd. Mät och kontrollera före montage, en viss färg betyder inte alltid samma sak genom åren.

Just nu enligt gällande standard så är:

Brun = fas
Blå = noll
Gulgrön = skyddsjord
Svart, vit, grå och orange = får man använda till vad som helst t.ex tändtråd, x-tråd, andra och tredje fas. Dock aldrig som skyddsjord samt nolla.

I pelletsbrännaren kan andra färger på saker och ting förkomma.
En dum fråga bara: Om man står där med en kabel som har alla nämnda färger utom blå, hur gör man då med nolla? :?: :?:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Skaffar ett nytt kabel med de rätta färger i.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

:lol: Just det :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Kenneth
Fröträd
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:11
Ort: Värmland

Inkoppling.

Inlägg av Kenneth »

Hej Monoce


Du har ett PM..


Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
Skriv svar