Felinställt???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
DDD
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 26 nov, 2004 21:22
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Felinställt???

Inlägg av DDD »

Hej!

vi bor i ett litet hus på ca 75m3, har en gammal exonom kombipanna från mitten av 60-talet och en iwabo 20. vi har eldat med pellets sedan i februari.
då i feb och mars så funkade inte shunten riktigt så nu råkar vi ut för den första riktiga vinterkylan. den senaste veckan har det varit ca 5-12 minusgrader och det har gått ca 2-2,5 st småsäck (16kg) 8mm varje dygn. plus att kör vi eldning mot elementen finns det knappt något varmvatten (ca 40 grader) över för att duscha, diska.

är det normalt att det går så här mycket pellets på vintrarna? om inte: beror det på att pannan är gammal? isoleringen är väl inte den bästa i huset men den ska väl vara godkänd iallafall. eller kan det gå att ställa in och 'trimma' brännaren för bättre prestanda?

tacksam på förhand!
mvh Tobias
DDD
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 26 nov, 2004 21:22
Ort: Söderhamn
Kontakt:

Inlägg av DDD »

tack för svaret!

rökgastemperaturen är trimmad vid installationen. men det går kanske att trimma ännu mer. likaså 'effektiv låga'. vi får leta nåt pelletsproffs i närheten =O)

/T
MatsS
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 21:31

Inlägg av MatsS »

Hej Det låter som grejorna inte riktigt lirar ihop, viktigt är att brännaren brinner med rätt låga, det är inte lätt att se när den brinner optimalt och därför bör man låta någon med instrument göra denna inställning.

Rökgastempen är mycket viktig, hög temperatur på rökgaserna tyder på en ineffektiv panna värmen passerar bara rakt igenom och gör ingen verkan, det kan bero på många saker dels väldans länge sedan den är sotad, mycket sot och aska isolerar, stora konvektionsytor som kanske mer är anpassade för vedeldning då får man sätta i turbulatorer för att minska hastigheten på rökgaserna och då kan panna tillgodogöra sig värmen bättre och samtidigt minskar tempen på rökgasen ut till skorstenen.

Du skrev att shunten krånglar detta kan få till följd att vattnet i pannan inte cirkulerar som det är tänkt och du får skiktbildning på vattnet i pannan och det yttrar sig på följande sätt.
Returvattnet från elementen lägger sig i botten på panna och det varma vattnet stiger mot toppen, termostaten reagerar inte och startar upp brännaren fören skiktet når termostaten och sitter den då högt i pannan så har du fyllt hela pannan med kallt vatten från elementen innan brännaren startar och det är troligen det du upplever som att ni bara får 40grader på vatten till dusch och disk. En annan effekt av detta så kondenserar pannan och du får fukt på väggarna invändigt när brännaren startar och går, detta är mycket o-bra och förkortar livslängden på pannan.

Allt jag har skrivit om ovan är saker som jag har varit med om vid nyinstallation av en ny panna och dyrköpt erfarenhet, den pannan och utrustning finns inte kvar!

Kan berätta att nu har jag -25 grader ute och förbrukar 48 kg/dygn i ett hus på 240m2 plus uppvärmd källare så sanningen ligger närmare 360m2 och huset är byggt 1955 ingen extra isolering, några fönster är bytt till treglas men långt ifrån alla.
Vid ett dygns medeltemperatur av -6.35 grader uppmätte jag i förbrukning 26kg pellets av normal kvalite.
Vad jag har förstått så skall årsmedeltemperaturen för mig ligga på ca -1 grad och den förbrukning jag har vid denna temperatur är bara ta gånger 365 för att få den totala årsförbrukningen. (jag bor ganska långt upp i Norrland.)
För mig verkar detta stämma då jag tidigare förbrukade 4,5m3 olja och räknar man på det kommer man fram till 26kg/dygnet på året.

Nu har jag har en Panna från KPP avsedd för pellets och en brännare från Janfire som jag är mycket nöjd med.

Hoppas du får till utrustningen.

/Mats
fredrik
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 nov, 2004 17:59

Inlägg av fredrik »

Hej!
Jag har installerat en Iwabo 20 och kör sedan 10 dagar i en CTC171. Den är ej intrimmad utan rakt av fabriksinställd. Jag kör ca 30 kg/dygn på 135m2 + lika stor uppvärmd källare. Det är dock Skånsk vinter (+5 grader och blåst). Installatören kommer i nästa vecka och mäter och justerar, var bäst att "bränna bort" sotet och få allting stabilt innan justeringen gjordes hävdade han. Så din förbrukning låter hög!
Skriv svar