Sensorfel?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ulla
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 18 jul, 2005 10:08
Ort: Linköping

Sensorfel?

Inlägg av Ulla »

Efter fyra månaders problemfri drift har min IWABO 30 lagt av. Den vill helt enkelt inte tända. Röris som gjort installationen kliar sig i huvudet. Började med att den pep och displayen visade att "eld-sensorn" behövde goras ren. Gjorde så men den startade ändå inte. Ringde röris - och se då startade brännaren. Han ändrade något i sensorna känslighet men uppenbarligen hjälpte det inte för när jag kom till huset ett dygn senare hade den lagt av igen. Denna gång med meddelandet "tänder inte". Så jag slog av och på men utan att få igång den. Röris mumlar "garantifel" och kommer nästa vecka. Tur man har elpatron!
Finnes tröst eller förslag?
IWABO 30 kW i Jäspis panna
Användarens profilbild
eKontroll
Tillverkare/Försäljare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 16 feb, 2004 00:35
Kontakt:

Inlägg av eKontroll »

Hej Ulla
Här kommer lite tips

Ta först reda på om den tänder och inte ser att den fått eld, eller om den helt enkelt inte lyckas tända pelletsen.
- Töm/gör ren brännaren framtill innan du provstartar. Även under rostret.
- Lyssna att pellets matas fram (hur lång tid går pelletsskruven?)
- Efter misslyckat tändförsök 'Ingen eld' - Ta ut brännaren och kolla om det är uppbränd pellets eller obränd pellets i brännaren.

Om pelletsen är obränd har den misslyckats tända
- Troligt att tändelementet inte fungerar som det ska.
- Dåligt drag i panna eller skorsten.
- Går fläkten?

Om pelletsen är uppbränd har problemet troligen att göra med att den av någon anledning inte upptäckt att den fått eld.
Möjliga felorsaker till detta:
- Försämrat synfält för eldsensorn (hålet sensorn ska se elden igenom igensatt av sot/aska)
- Eldsensorns kontakt på kretskortet lossnat.
- Eldsensorn skadad/trasig. Ser den ren ut?
- Fel på kretskortet i brännaren

Eldkänsligheten i styrboxen bör nog ligga kring 850.
Tändproblem kan även uppstå om man kör slut på pellets i förrådet. (Skruven får dålig pelletsnivå ett tag)
Ulla
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 18 jul, 2005 10:08
Ort: Linköping

Inlägg av Ulla »

Underbart med ett vettigt svar....

De första förslagen har jag testat och eldkänslighen är ändrad till ca 850. Allt däremellan ska jag testa i tur och ordning!

Ulla
IWABO 30 kW i Jäspis panna
Ulla
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 18 jul, 2005 10:08
Ort: Linköping

Inlägg av Ulla »

Pelletsen brinner upp men brännaren startar inte...

Har gjort ren brännaren, rostret och sensorn. Tagit av kåpan och öppnat ytterdörren för att förbättra lufttillförseln. Kört ut en hink pellets med matarskruven kopplad till extern el-källa (hade faktiskt stopp pga pelletsbrist en gång). KOllat sladdar. Utan framgång.

Detta händer: Sensortest, testblåsning, fläkten startar (allt verkar i ordning). Efter 2 minuter startar tändningen (eldkänslighet enl display 1000), pellets matas fram under 55 sek. Efter ca 5 minuter räknar eldkänsligheten ner och därefter upp till 1000 igen, det tar ca 2 minuter.

Efter att meddelandet <Tändning> och känsligheten 1000 visats i ca 1/2 timme kommer tändning 2, det trillar pellets i ca 15 sek för övrigt upprepas allt.

50 minuter efter att jag satt på brännaren eldar den ur, visar meddelandet <Ingen eld - Avslutad> och börjar varna.

Då finns det bara lite aska i brännaren.

Har el-patronen på men inställd på lägre temperatur, det kan väl inte få till följd att brännaren bär sig åt som jag beskrivit?

Röris föreslog kox på rostret vilket jag kunde avfärda direkt.

/Ulla
(trött)
IWABO 30 kW i Jäspis panna
Användarens profilbild
eKontroll
Tillverkare/Försäljare
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 16 feb, 2004 00:35
Kontakt:

Inlägg av eKontroll »

OK - vad bra. Nu har du varit duktig! :)

Det verkar alltså som brännaren får eld, men inte känner av det tillräckligt. När du ser att värdet 1000 minskar så ser brännaren eld, men det måste bli lägre än 850 (inställt som gränsvärde) för att brännaren ska tolka det som eld.

Nu ska du göra så här.
Ring Naturenergi och be att få tala med Lasse eller Leif. Tala om att din 30-kw brännare tänder, men inte reagerar tillräckligt på ljuset. Hör om 55 sekunder är lagom startdos eller om den bör ökas. (Problemet kan ev vara för liten startdos. Att lågan blir för liten)

Ännu bättre är om du fångar upp startdosen i en påse och väger den innan du ringer Naturenergi. Då kan de ännu lättare säga om den är för liten eller ej.

Annars hälsa Naturenergi att du beskrivit problemet för oss (eKontroll) och att vi tror du behöver ha ny fotocell + nytt brännarkort.

>Har el-patronen på men inställd på lägre temperatur, det kan väl inte få till följd att brännaren bär sig åt som jag beskrivit?
Nej
Skriv svar