Iwabo fläktmysterium

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Iwabo fläktmysterium

Inlägg av msh16 »

Är det någon skillnad i fläktstyrning mellan å ena sidan den gamla svensktillverkade Iwabo Villa S1 och å andra sidan Iwabo Villa S1X - Nibe PB10? De två senare är så vitt jag kan se exakt samma brännare.
På min S1 sitter den beprövade fläkten Torin AU076282 som också återfinns hos bl.a. TB MinI och Bionordic 9990.
Matas med nätspänning och ingen möjlighet till hastighetsreglering om man inte sätter dit en dimmer själv.
Till PB10 och Villa SX modellerna säljs fläktmodellen Ziehl RLD85/0034
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes

Som påstås vara hastighetsstyrd av återförsäljarna.
viewtopic.php?f=1&t=13957

Tittar man nu på installationsmanualerna för Iwabo olika årsmodeller hittar man något som heter Fläktövervakning på de två senare modellerna.
http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... sv2011.pdf
Sidan 17.
Och dessutom i avsnittt om felindikering:
Blinkande Rött ljus på LD1: Fläktfel.

De två sakerna återfinns inte i handboken till Villa S1.

Bra tänker man. I alla fall en liten förbättring av brännaren.
Då tittar man på uppgifter om fläkten:

http://img.ebmpapst.com/products/datash ... LH-ENG.pdf
En helt vanlig 230V AC fläkt med likadan funktion som den tidigare använda torinfläkten.

Jag får inte ihop det! Är fläktövervakning något man planerat men aldrig gjort färdigt?

Den vanliga Torin AU076282 kan man köpa hos Pelletsteknik.se för 650 pix och den håller i många år. http://pelletsteknik.se/Viking_9990/Torin

Fläkten i min brännare har åtminstone gått i 5 år. Rasslar lite men inte oroväckande
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av Icecap »

Om den rasslar är det dags att smörja den, använd symaskinolja.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av msh16 »

Har gjort det men frågan är vilken nytta det gör i helkapslade kullager. En aning olja kan möjligen komma in men knappast så mycket så det torkade fettet blir bra igen. Rasslet fortsätter likadant ändå men har hört brännare med kullagrade fläktar som låtit mycket mer.
Tittade efter priser på lager men blir knappast lönsamt om en ny fläkt kostar 650:-
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av Icecap »

Jo, är det kullager är olja ju tveksamt. Och som du skriver: det är ju inte dyrt att byta.

Sniken som jag är hade jag nog köpt en ny fläkt och när jag hade bytt hade jag skaffat bra nya lager och monterat dom i den gamla fläkten, alltså renovera den - och sedan lägga den på hyllan efter att ha rengjort och smort allt som kan/ska göras rent och smörjas.

Och det är inte bara snikenhet som skulle göra detta, du vet ju lika väl som jag att när fläkten rasar är det griskallt och långhelg. Murphy's lag så att säga.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av kay »

Fråga till dig msh16: När min fläkt (som dom påstår är varvtalsstyrd) startar, när pannan kallar på värme, så går den på halvfart tills brännaren tänt och fotocellen ser ljus, då går den för fullt tills pannan är uppe i temperatur, sen går den ner i varv ett tag, typ halvfart...

Min fråga till dig är: Går din fläkt också på lägre varvtal ibland för att sedan öka till maxfart???

Är bara nyfiken!!! För annars vill jag också köpa så billiga fläktar som 650:- om den skulle vara samma som sitter i din som i min!!!

Bra att du tog upp ämnet. Det här ska undersökas närmare!!! :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av msh16 »

Nej på min brännare går fläkten full fart hela tiden. Då måste man ha tillsatt en dimmerfunktion som drar ned varvet på fläkten i vissa lägen. Bättre startfunktion tror jag blir resultatet.
Nu kan jag inte få det till att Ziehl fläkten i sig själv är "varvtalsstyrd" för ingångarna till den är väl fas, nolla och jord på samma sätt som hos Torin fläkten? Varvtalsstyrningen finns i brännarens styrkort.
Är nästan säker på att Torin fläkten fungerar lika bra med den här varvtalsstyrningen.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av kay »

Ok!!! Var lite nyfiken bara!!! :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av kay »

Men det är ju i alla fall skillnad på fläktarna!!!

Till Iwabo S1
Bild

Till IwaboS1X
Bild

På fläkten till S1 finns det ingen snabbkoppling för fläktövervakningen, så då kan jag glömma att köpa en billigare fläkt från Pelletsteknik :( Så vida det inte går att flytta över fläktövervaknings delen till den billigare Torin AU076282 fläkten :idea: Det ser nästan ut som om det skulle fungera, om man titta lite närmare :scratch:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av msh16 »

Då sitter det någon extra krets i Ziehl fläkten som kontrollerar om fläkten snurrar.Där ligger alltså skillnaden.
Är det sintrade glidlager eller kullager i Ziehl fläkten? Lätt att se. Vid kullager sitter änden på fläktaxeln inpressad i en blank hylsa som roterar med axeln. Är det glidlager så är det bara själva axeln som roterar.

Stack för säkerhets skull över till en i närheten och kollade på hans TB Mini också.
En Torin AU076282 fast här var kåpan svart. Kullager precis som å min brännare.

Konstigt att det inte stod något om fläktövervakning i dokumentationen till ziehlfläkten.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av kay »

msh16: Du undrade om det var sintrade glidlager eller kullager i Ziehl fläkten?

Ärligt talat så ser jag inte det, för själva fläktövervakaren sitter likson för lagret. Måste i sådana fall skruva bort övervakaren så jag ser lagret. Och det känns lite onödigt just nu när den går som en klocka. Och med min otur så pajar väl fläkten bara för att man ska ta reda på fakta

Men det skulle vara kul att veta!!!

Nästa gång jag byter fläkt ska jag spara den gamla och kanske byta lager i själv. Jag trodde ju då att om den var paj så var det ute med hela fläkten :cry:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av msh16 »

Jaså fläktövervakaren sitter löst monterad utanför motorn. Då kanske den går att sätta på vilken fläkt som helst.
Skulle gärna ha ett GSM larm på cirkulationspumpen. Stannar den så blir allting kallt fastän pannan fungerar.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av Vednisse »

Ebmpapst har en fläkt som är likvärdig Ziehl fläkten, säljs på vissa ställen till Iwabon (med fläktövervakning), sitter även originalmonterad i BioBjörn.

http://www.ekontroll.com/product.html/f ... gory_id=23

Är tveksam till om man kan dela övervakningen från motorn, har en fläkt liggandes som jag kan kolla vid ett tillfälle.

EDIT: Det sitter en 3-pin kontakt utöver matningen till fläkten, fläkten regleras/övervakas av styrningen via denna. Ingen dimmerfunktion om ni inte redan kommit fram till det...är för trött att lusläsa tråden just nu.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av kay »

När fläkten går sönder, är det alltid lagren som pajar då eller går något annat också sönder i fläkten :roll: :?:
Om lagren skär ihop, så borde ju själva spolen brännas också, eller är det fläktövervakaren som larmar att den har stannat och stänger av strömmen till fläkten :?:

Många frågor blir det när man väl kommit igång, he he!! :lol:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av Icecap »

Det ena utlöser inte det andra! Skär lagren kan spolen fint överleva, skär spolen är det besvärligt men lagerna går inte sönder av den anledning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Iwabo fläktmysterium

Inlägg av msh16 »

Som jag ser det gör fläktövervakaren ingenting annat än att den får lysdiod LD1 att blinka med rött sken på ett kretskort bakom plåtkåpan. I bästa fall gör fläktövervakaren en snygg nedtagning av brännaren innan fläkten stannar helt. Går fläkten sönder märker man ju det i alla fall.
Ingen dokumentation finns ju i handboken för hur det fungerar. Typiskt brännartillverkare att man ska behöva gissa hur brännaren fungerar.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Skriv svar