Iwabo villa S gengas explosioner!!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

hej har en gammal norrahammar 3000 med en villa S i. Jag har haft problem sista tiden med rejäla knallar.
Det jag har gjort nu är att jag fick byta fläkten för att den tyckte inte om att det small och kom en massa sot i lagren å den stannade. Så jag vet att fläkten fungerar nu iallafall..
Det är bara ibland det smäller och är när den startar vid 65 grader och skall upp i temperatur. hör att pelletsen ramlar ner i koppen och att fläkten blåser. sen håller den på så en stund sen smäller det i bland.
Vet inte vad det kan vara.
Bilder på koppen med pellets i och på tändspiralen. vet inte om den kanske har flyttat sig eller det skall vara så. det verkar som om att pelletsen liger över hålen men börjar tro att det kan skilja i mängd pellets ibland från skruven.
Bilagor
image_resize.jpeg
image_resize.jpeg (113.15 KiB) Visad 4596 gånger
image(1)_resize.jpeg
image(1)_resize.jpeg (111.63 KiB) Visad 4596 gånger
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av bergatorparen »

Börja med att kolla att alla luckor på pannan tätar ordentligt. Kolla att tändspiralen kommer upp i temperatur inom rimlig tid eftersom utdraget tändningsförfarande alstrar en större mängd gengas/trägas/CO/kolos som brisserar med en riktig knall när brännaren äntligen tänder. Tjyvluft kan även den ge de stökiometriska förhållanden där du får detonation. Vad jag kan se är startdosen rätt och i enlighet med rekommendationerna för brännaren - och rostret ser bra ut. Så kvar blir "kokplattan" och luckpackningarna som misstänkta.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

Luckorna är relativt täta men inte 100% hur viktigt är det att det är 100%? Är kanske 90-95% nu.
Dum fråga men hur kollar jag att spiralen blir så varm den skall på rätt tid?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av Icecap »

Rent faktisk kan det hända att tändspiralen är trasig! Det är sällsynt men det har hänt att den (inte just Iwabo men...) har ett avbrott i sig som gör att när den är kallare än en viss temperatur är det kontakt. Men när den värms upp över ett visst punkt får värmeexpansionen den att få avbrott.

Slutresultatet är att det finns en "termostat" i elementet som gör att det blir varmt - men inte så varmt som det ska bli.

Om tändspiralen har gått sina år skulle jag ha bytt den direkt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

Man måste väl kunna kontrollera om den är sönder?
Är så konstigt att det kan gå dagar emellan knallarna och ibland kan det bli flera knallar på en dag.
Pelletsen jag kör med är fågelfors pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av bergatorparen »

Håller luckorn 90 - 95 % tätt så räcker det fint. Spiralen bör få en körsbärsröd glöd (ca 800 grader) inom mindre än 30 sekunder - helst snabbare. Jag vet från andra inlägg att dessa element ofta får ta stryk eftersom de har den placering de har. Nu vet jag inte impedansen i IWABO' s tändelement eftersom det har en helt annan konstruktion och Watt styrka än i min brännare - annars skulle mätning av Ohm kunnat vara en farbar väg. I ditt ställe skulle jag chansa på att byta element snarare än att ha dessa återkommande detonationer. Den kostar 999 kronor hos Eldkraft + frakt, så givetvis vill det till att kolla att denna verkligen är boven. http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes

En annan sak du kanske bör kolla, är skruven: Kolla hur den matar. Får du till exempel samma startdos varje gång brännaren skall starta? Eller varierar det mycket? Detta kollar du enklast genom att ta loss slangen och låta brännaren "kallstarta". Gör detta så att du får några prov. Sedan väger du proven och ser hur mycket det skiljer. Skiljer det mycket bör skruven rengöras och motorn ses över. Hursomhelst: Gengas smällar är farliga och du gör rätt som tar tag i det.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

får riva ner allt i morgon och torka av skruven och kolla över den. Det tråkiga är att jag måste tömma mitt veckoföråd för när jag tagit bort röret får jag inte ner det igen.. Kan man starta brännaren urmpnterad så man kan se spiralen?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av bergatorparen »

Kör hellre tomt förrådet först. Brännaren måste sitta kvar i pannan när den skall köras eftersom den har en säkerhetsbrytare som hindrar start utanför pannan eller med öppen lucka. Skruvens funktion testar du såsom jag beskriver ovan genom att ta loss pelletsslangen från brännaren och hänga en plastpåse på som samlar upp startdosen. Då ser du om du får variationer från en startdos till den nästa - och även hur stor variationen är. Risken för gengassmäll är störst om dosen är för stor. Ojämn matning berör som regel på att det har samlat sig spån och flisavlagringar vid inloppet till skruven. Det är därför det är ett måste att köra tomt förrådet innan man skall rengöra skruven. Det är i huvudsak inloppet som brukar vara problemområdet eftersom det ligger längst ner och spån och finfraktioner samlas där med tiden.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

jag dammsög förrådet för 14 dagsedan. Så det är rent. Trodde du menade själva skruven
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

hur skall jag då kunna se om den blir röd på 30 sekunder?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av bergatorparen »

Har du dammsugit förrådet, så är det inte där det ligger problem. Säkerhetskontakten går det i och för sig att lura. Det är bara att trycka in den. Men för att göra detta så enkelt som möjligt så tror jag att Icecap har en poäng i att det kanske är lika så bra att byta elementet och se hur det utvecklar sig eftersom detta trots allt är en förslitningsdel - även om jag misstänker att du inte har behövd byta denna förut. Det innebär att den nog kanske är mogen för ett byte. Nu vet inte jag hur gammal din brännare är, men jag har för mig att Villa S producerades mellan 2001 och 2006 när S1 modellen kom. Elementet är dyrt, men håller det mellan 6 och 12 år så är det väl rätt så prisvärd ändå. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

den är från 2005
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av bergatorparen »

Ja, du. Och med samma tändelement? Då är det nog inte så mycket kvar av värmetråden inuti det, så då är det bara en tidsfråga innan det lägger av. 7 år är en lång tid och många tusen uppstarter, så då förtjänar elementet att få en ersättare. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

Då hoppas jag att det löser mitt problem. Det blir ju en massa starter när brännaren går var 20 - 40 minut eller vad det nu är den startar.
johangfx
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 29 dec, 2012 19:22

Re: Iwabo villa S gengas explosioner!!

Inlägg av johangfx »

Nu när jag vakna så har säkringen till glödspiralen gåt så något är det nog med den.
Skriv svar