Hur många tuber i en Attack 2000?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Hur många tuber i en Attack 2000?

Inlägg av johannaj »

Hej!

Jag eldar i en Nibe Attack 2000 från 1998. Använder Janfire Flex-A.

Min fråga är om någon vet hur många tuber det är i pannan? När jag sotar, öppnar jag inspektionsluckan och kör ner min borste, men kan inte se, ens med spegel, hur många tuber det finns. Det blir till att känna sig fram och gissa...-Ingen bra lösning, då det finns stor risk att jag missar någon...

Jag har t o m ringt nibe och frågat dem, men de vet inte säkert. Åtminstone inte de 3 olika personer jag talat med, vilket är GANSKA konstigt!

Det är ganska låg takhöjd där min panna står, så jag kan inte krypa upp och kika heller!

Någon som vet? :)

För övrigt kan jag berätta att jag lyckats köra 3v mellan sotning, nu mitt i vintern! Dock brukar jag sota efter 2v, då det sätter sig en del isolerande aska längs väggarna. Däremot är snön på gårdsplanen ganska prickig, trots att jag använder tigex dragregulator....;)

Tacksam för svar!

Hälsningar

/Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Hur många tuber i en Attack 2000?

Inlägg av msh16 »

3 st syns här.
http://www.nibeonline.com/pdf/611496-3.pdf
Har du inga plåtremsor i tuberna?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Hur många tuber i en Attack 2000?

Inlägg av johannaj »

Pannan du länkade till heter Nibe Attack. Min heter Nibe/Tmv Attack 2000. På sprängskissen från sidan ser den dock likadan ut, men jag har inte någon separat lucka att sota genom, utan måste göra det genom rökröret.

Min panna finns här: http://www.nibeonline.com/pdf/411786-1.pdf

På sidan 20 står det om sotning, men inte hur många tuber det finns, eller någon sprängskiss på det, så frågan återstår. Tycker att jag borde ju inte behöva demontera hela rökröret för att få veta... :shock:

/Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Hur många tuber i en Attack 2000?

Inlägg av Eldvin »

Sitter det nåra tuber i pannan då Johanna?? Kanske bara en rektangulär kanal rakt ner,ta ett kort med kameran,eller en spegel och ficklampa. Flertalet av tex Ctc har heller inga tuber.Därutav anledningen till att extra sotlucka saknas kanske.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Hur många tuber i en Attack 2000?

Inlägg av johannaj »

Ja, när jag sotar känns det som det är minst 2 tuber, kanske 3? Fick också veta från Nibe att sotborsten skulle vara ca 60 x 40mm, eftersom det var tubernas storlek....-Men hur många kan de inte svara på!

Jag har testat med små speglar på teleskoparm, men det är sååå svårt att komma till. Ser f-n inget!

Jag får väl fortsätta att "sota på känn" helt enkelt och hoppas att jag dragit alla tuber...;)

/Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Hur många tuber i en Attack 2000?

Inlägg av Roli »

Går det inte att "sticka" ner en hand och känna efter hur många tuber som det finns?

Eller är det så trångt mot taket att det inte går??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: Hur många tuber i en Attack 2000?

Inlägg av protoflax »

På min är det tre som på bilden. Har de gjort en specilmodell till dig?
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Hur många tuber i en Attack 2000?

Inlägg av johannaj »

Nej, får inte ner nån hand genom inspektionsluckan där jag sotar. Det är för långt ner till tuberna för att nå...

Protoflax, du skriver att "på din är det tre, precis som på bilden". Då är det såklart tre på min också, men nån bild har jag inte sett till. Vart finns den? Jag har sökt genom pannans instruktionsbok som jag länkat till tidigare, men där finns den inte. Har du hittat nån bild där detta är synligt? :)

/Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Skriv svar