Iwabo Villa S + Oljetermostat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av truckerfredde »

Hejsan, ny här och tänkte komma med lite frågor.
Har en Iwabo Villa S som ska ersätta en oljebrännare.
Har en panntermostat enligt bilden nedan.
Bild

Fråga 2: Är detta nån form av dubbeltermostat, driftstermostaten (förmodar jag det är) sitter till höger och påverkar start och stopp av oljebrännaren, men den till vänster då? ställbart överhettningsskydd eller?
Bild

Fråga 3: Hur kopplar jag in Iwabon på denna?
Bild
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av msh16 »

Den till vänster är ett överhettningsskydd. Sitter ett liknande på min panna, också ställbart.
Drifttermostat får du köpa. Oljetermostaten ger för kort omslagsintervall.

Finns en dubbeltermostat med ställbar hysteres på conrad.se som kostar 399.
http://www.conrad.se/TEMPERATURREGULATO ... 50_1101171

Någon på forumet hade fått den att fungera.
Senast redigerad av msh16 den sön 05 jan, 2014 23:54, redigerad totalt 2 gång.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av truckerfredde »

Tack för tipset om conrad :D jo ny termostat finns inplanerat, frågan är bara om jag kan använda mig av den existerande termostaten nån vecka eller två....oljan börjar ta slut och det vore bra att få igång pelletsbrännaren så fort som möjligt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av Stegatorparn »

Du kan koppla in brännaren på befintlig termostat.
Hur du gör framgår på sidan 12 i manualen http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfi ... illaxs.pdf.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av truckerfredde »

Ok, byglingen ska bort alltså, fasmatning in i överkokningsskyddet sen delas upp i två varav den ena blir fasmatning till brännaren (stift 1 i delbara kontakten) och den andra genom driftstermostaten och till stift 2 :D

Bild
Senast redigerad av truckerfredde den mån 06 jan, 2014 00:11, redigerad totalt 1 gånger.
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av truckerfredde »

Sen var det det där med hysteresen och lagligheten också men det är jag fullt medveten om, en bättre lösning måste till så snart som möjligt :D
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av Stegatorparn »

Oftast är 5° hysteres för liten då det blir täta starter och korta gångtider vilket medför dålig verkningsgrad och oekonomisk drift. Mycket beror på vilken effekt du kör och hur stor pannvolymen är.
Har du en panna på 250 liter och brännaren är inställd på 10 kW får du en gångtid på c:a 10 minuter vid lågt värmebehov. Tiden ökar givetvis ju kallare det är ute.
Det är önskvärt med gångtider på minst 30 minuter.

När jag ser sista bilden på dubbeltermostaten så slår det mig att du har en gammal kabel från elcentralen med annan märkning. Har du en voltmeter så kolla vilken ledare som är kopplad fas och nolla. I din termostat är svart kopplad som fas och vit som nolla. I mitt hus var det kopplat tvärt om, vit till fas och svart som nolla. Bäst att kolla så det blir rätt.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av truckerfredde »

Har kopplat enligt ovanstående schema och kört igång (jo mätte först) :wink: än så länge verkar allt fungera, ingen rök kan synas ur skorsten under drift, kanske inte blir så mycket justerande som jag trodde skulle behövas men det lär väl märkas snart :D
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av micke_932 »

Om röken (eller frånvaron av röken) ser bra ut och inga konstigheter uppstår så bry dig inte om den, låt den gå några dagar så kan du se på askan och sotet sen om det ser bra ut.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av truckerfredde »

Hmmm driftstermostaten verkar inte bryta driften, utan brännaren fortsätter att gå och skruven matar pellets hur jag än vrider på den, dessutom verkar den vara kopplad på kretskortet som en Villa S1 och inte som en Villa S....men det ÄR en Villa S, har nån bytt ut kortet eller nåt tro? står ekokontroll 2001 på det.
Nån som har en aning? :?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av Eldvin »

Hej igen! Fram med elprovarn igen.Jag TROR inte det spelar nån roll vilket kort du har.Du har möjligen inte kopplat styr tåten FÖRE ermostaten??
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av truckerfredde »

Den är helt rätt kopplad enligt elschemat för Villa S1 och enligt bilden ovan på termostaten men det är det som är kul....brännaren ser ut som enligt pdf:en för Villa S, MEN kortet ser ut som på Villa S1 så nån gång måste det varit utbytt.
nu går den tills överkokningsskyddet löser ut och driftstermostaten har ingen funktion.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av Stegatorparn »

Villa S och S1 kopplas in exakt likadant.
Hörs det något klick från drifttermostaten när du vrider på den?
Den kan ju ha gett upp.
Kolla med voltmetern om spänningen bryts och sluts vid vridning. Koppla bort brännaren vid testet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av truckerfredde »

Är väl termostaten som gett upp som du säger, allt är kopplat rätt iaf, konstigt att den funkade igår med oljebrännaren utan problem för att sen balla ur precis när jag kopplade in Iwabon :?
Får bli till att beställa en ny....finns en på eldkraft.se för 595, borde funka eller har ni några andra tips?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av nyman »

Står det eKontroll på kortet så är det en Villa S1 styrning. Lättare att justera in än den äldre.
Ska du ändå köpa ny termostat så köp en med reglerbar hysteres. Det kommer du att göra senare i alla fall.
Den från Conrads för 399 är ju inte dyr. Finns också TK1A från eKontroll men den kostar 1600.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar