Iwabo Villa S + Oljetermostat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av truckerfredde »

Har ju två utgångar från driftstermostaten, den jag använder nu och en som ger ström när termostaten brutit....får väl köra en matning via ett tidrelä därifrån och till fläkten då så kan det vara så mycket fel det vill i kortet :D
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av Stegatorparn »

Ja, det finns lösningar på allt :D
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av truckerfredde »

Sitter och funderar på vilken typ av relä som ska användas....frånslagsfördröjt borde funka, eller är det multifunktion som gäller....var längesen jag brottades med reläer :D
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av Stegatorparn »

Du kan använda ett tillslagsfördröjt relä med växlande kontakt som i viloläge ger ström till fläkten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av truckerfredde »

Det här kanske kan vara nåt, då har jag lite funktioner att leka med :D
http://www.elbutik.se/product.html/anal ... funktioner
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av Stegatorparn »

Det reläet är avsett för glödlampslast och jag är tveksam till att det fungerar med motorlast.
Saknar växlande kontakt och verkar krångligare att koppla in för rätt funktion.

Föreslår det här http://www.conrad.se/REL%26Auml;-MULTIF ... 06_0214510 som jag själv har i mitt system och vet att det fungerar som avsett.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av truckerfredde »

Hmmm aj fan, vilken klippa jag är på reläer :D
Men den här då? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 2-98&hst=1

Edit: såg inte länken först....stort tack för tipset, hittade inget på Conrad när jag kollade tidigare....får skylla på att det är fredag eller nåt :mrgreen:
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av Stegatorparn »

Sorry, det Elfa reläet fungerar inte heller.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av truckerfredde »

Då slutar jag gissa och kör med det du länkade till :lol:
Ibland önskar jag att man inte behövde kämpa varje dag med att få det att gå ihop ekonomiskt, vore mycket enklare att bara kunna ringa en yrkesman och tala om vad man vill ha och få det installerat och igångkört....fast å andra sidan hur lärorikt vore det :roll:
Stort tack återigen :D
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av truckerfredde »

Funderade på en sak....sitter ju vridpot som man justerar ureldningstid med, dvs hur länge fläkten ska eftergå....kan denna ha bränt på nåt sätt....kanske man kan vrida den åt höger å vänster och sen ställa den i samma läge igen för att se om det blir nån skillnad och om fläkten funkar då.
En annan sak, är nästan helt hundra på att det är rättkopplat, men om det nu inte skulle vara det....vad händer om termostatfas och fas är felkopplade? Skulle det kunna bli ett sånt här fenomen då?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av Stegatorparn »

Fläktens eftergång bör vara c:a 5 minuter.

Är termostatfas och fas felkopplade dör brännaren helt när termostaten slår ifrån.
Finns väl inga kontrollampor på brännaren eller styrkort som skulle kunna ge en ledning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av truckerfredde »

Kollade än en gång att allt var kopplat enligt elschemat, jodå allt stämde, bytte plats på fas och termostatfas bara för att kolla....vips så funkar allt som det ska :?
Jahapp ja ja då kan man iaf ägna sig åt andra saker :D
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5015
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av Stegatorparn »

Vad bra att du slapp krångla till det med relä.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av truckerfredde »

Här är pannan som jag stoppat Iwabon i, ingen modern sak men får duga tills vidare.
Misstänker att effektiviteten inte är den bästa och att jag behöver sänka effekten en del för att inte värma kråkorna i onödan.
Bara att sänka matningen och justera fläktspjället tills det ryker och sen en aning tillbaka antar jag....men hur vet jag hur lågt jag kan sänka effekten? Är det bara att dra ner tills pannan inte orkar komma upp i temp vid kallaste utetempen, och höja ett snäpp eller?
Tips om detta och övriga råd och erfarenheter tas tacksamt emot :D
Bild

Edit: pannan heter Exomin A111 om jag nu inte minns fel, och är från -65.
truckerfredde
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 05 jan, 2014 20:32

Re: Iwabo Villa S + Oljetermostat

Inlägg av truckerfredde »

Dåligt med svar här....gissar att jag är den ende med stenåldersgrejer....har iaf ställt ner brännaren på näst lägsta läget och då pelletsåtgången minskat rejält så får det tuffa och gå såhär tills sommaren....blir nog lite modernare grejer inmonterade då.
Skriv svar