[Löst] Iwabo Villa S stannar emellanåt

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Stegatorparn »

Vart en ganska stor ökning.
Täckte pelletsen hålen i tändhällen nu? Högre behöver nivån inte vara.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Eldvin »

Går fläkten under uppstarten ?? Det går ju åxå att välja om den ska starta på skälvdrag på en del.
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Stegatorparn skrev:Vart en ganska stor ökning.
Täckte pelletsen hålen i tändhällen nu? Högre behöver nivån inte vara.
Tyckte också det kändes som en stor ökning, med tanke på att det bara var 19 sek mer.

Kollade faktiskt aldrig om det täckte, men det utgår jag ifrån. Känns som att 10 st pellets mer skulle göra att det täckte med marginal. Ska kolla hur det ser ut imorgon.
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Eldvin skrev:Går fläkten under uppstarten ?? Det går ju åxå att välja om den ska starta på skälvdrag på en del.
Nej, det gör den inte. Som jag tolkar manualen så ska skruven, glödspiralen och fläkten starta efter några sekunder när man slår på brännaren. Men i mitt fall så startar inte fläkten förens skruven har matat in startdosen. När det sedan misslyckas tända så slår fläkten av och väntar på att skruven matar in en till dos innan det startar, och då tänder det, åtminstone de gånger jag varit där och bevittnat.
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Eldvin »

Och tändspiralen har inte flyttat på sig,eller att det brännt fast en massa jox ?? De verkar ju som att den inte vill på första försöket .Om du fyller pellets för hand så det presis täcker hålen och testar å starta , men låter den riktiga startdosen gå åt sidan bara för att se om den tänder då?? Och gör den inte de så borde det ha nått med draget eller fläkten eller elementet att göra.
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Så här ligger tändspiralen:
Bild

Inget fastbränt. Brukar inte vara något på den när jag sotar heller, utan det jox som finns ligger längre fram.

Försökte fylla på för hand, men den tände först på andra försöket i alla fall.

Sedan jag skrev första posten har den dock inte stannat en enda gång. Men vill förstås ha den att tända på första försöket.
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Eldvin »

Om du kollar uppepå brännaren så ser det ut som att nån svets har släppt.Kan de va så att luften tar fel väg???
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Det hade jag inte sett tidigare, observant! Men visst ser det så ut. Skruvade isär för att kolla hur det fungerar och som jag tolkar det så verkar det inte vara möjligt att luften tar fel väg. Plattan under verkar heltäckande. Jag förstår faktiskt inte ens varför den där biten sitter där?

Bild

Bild

Bild

När jag skruvade bort den där plåten så fann jag vägen fram till fotecellen i vilken det låg en del skit. Inte för att jag tror att det som låg där skulle ha någon sexuell betydelse. Men när jag efter meckandet drog igång brännaren igen så startade den på första försöket, vilket ju var trevligt. Det känns dock som att det mest var flyt.

Direktcitering borttagen, använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Eldvin »

Den biten kan va för å stabilisera locket.För du kör med det längre locket kanske? Det är ju inte för och va tjatig men visst är det bra med kort. Tja testa å kör ett tag så får vi se va som händer :D
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Japp, får göra det. Tack så länge!
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Var ner i källaren idag för att jag tänkte att pannan snart var nere i temp och skulle göra en återstårt. Då upptäckte jag att det fortfarande brann och skruven matade på i sin cykel, ca 6 sek matning i cyklar på 27 sek. MEN fläkten stod stilla. Om det är vad hänt tidigare så skulle ju det kunna förklara mitt problem tänker jag.

Jag slog ifrån strömmen till brännaren och väntade en stund. Sedan slog jag på igen för att se vad som hände... och då startade fläkten och brännaren fortsatte med sitt program.

Men hur kan fläkten slå ifrån och programmet fortsätter köra? Finns det någon logisk förklaring till det? Jag har ju alldeles nyligen bytt fläkten. Kan det vara någon styrning till fläkten?

Min ogifta fru har också nämnt att hon hört en del smällar den senaste tiden och att det då luktar rök i pannrummet. Men jag har inte varit hemma då och hört dem så jag vet inte riktigt vad det rör sig om.
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Eldvin »

Sitter kablarna till fläkten som dom ska?? Jag vet inte i detalj hur kortet är uppbyggt om fläkten går via nått relä eller så.Att skruven kunde gå konstant då relät hängde sig på dom gamla vet jag . Men att fläkten lägger av?
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Var nere igen och kollade till.. fläkten hade stannat igen. Men då kom jag åt kabeln till brännaren och fläkten startade. Så jag brände ur och skruvade isär. Jojomensan. Det var väldigt glappt.

Nollan (i alla fall blå kabel) som ska sitta på 4:an på högra plinten d.v.s. till fläkten. Den låg bara löst emot. Så jag skruvade fast den i plinten igen.

Kollade de andra kablarna också och två stycken ramlade bort när jag petade på dem. Om jag inte misstar mig så satt de ihoptvinnade (på något konstigt vis) i 2:an på relät. Skruven till den var också halvt täckt med smält plast så det känns ju som att det skulle kunna varit ordentligt glapp där också.

Bild

Finns ju ingen chans att få in två tåtar säkert i hålet där de förmodas ha suttit. Så nu funderar jag på att skaffa en grej, likt den på den bruna och svarta tråden på bilden, så jag kan skruva ihop de två blå tillsammans med en ny bit blå som jag sedan kan förankra i tvåan i relät. Men jag blir ju fundersam, kan de verkligen ha kopplat så? En tråd måste ju varit virad runt den andra, sedan fastsatt i relät. Satt en bit torkad tejp där också.

Eller är jag ute och cyklar? Misstar jag mig.. kanske de inte alls satt ihoptvinnade? En av dessa kommer från "väggen", den andra ser ut att gå till kontaktuttaget för skruven, men det ser jag inte så jag är inte alls säker.
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
ilarbs
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: fre 10 okt, 2014 11:38
Ort: Rättvik

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av ilarbs »

Inser nu att det inte går att se vad jag menar med "2:an" på relät eftersom inte bilden syns så stort.

https://drive.google.com/file/d/0B1AFvE ... sp=sharing
Eryl T2 & Iwabo-Villa S, 1999, Dragbegränsare KW Z 150
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Iwabo Villa S stannar emellanåt

Inlägg av Eldvin »

Som jag trodde då ! :D Relät är bytt till ett nyare .Dom gamla hade en förkärlek för att bränna ihop. Man bytte därför till ett som du har nu.Men då fick man byta plats på lite tåtar.Och som du äger så kan du sätta på en ubåt på dom två tåtarna så du kan sätta in en tredje i relät om dom ska va där! Har inget elschema tyvärr.
Skriv svar