strul med fotocellen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

strul med fotocellen

Inlägg av higgis »

Har problem med min brännare s1x. http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=16067jag

Gjorde rent fotocellen i går och efter det verka brännaren strula ännu mer.

Det jag har märkt är att brännaren registrera ljus och sen slocknar den röda ljus dioden fram och tillbaka. Känns som mer än vad den gjort tidigare.

Det jag såg nu som jag inte tänkt på när jag lossade den är ju att man kan skjuta den fram och tillbaka, var ska den vara långt in eller långt ut.
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: strul med fotocellen

Inlägg av Eldvin »

Sitter det inte ett stift som ska klicka när du stoppar i den? Eller har du vridet på den ?? Va gjorde du rent me då??
higgis
Entusiast!
Inlägg: 123
Blev medlem: sön 07 dec, 2014 14:20
Ort: Värnamo

Re: strul med fotocellen

Inlägg av higgis »

Jo det verka sitta ett stift men det sitter på en hylsa runt fotocellen. Vatten och en bit tyg hade jag.
Efter mycket strul i kväll skruvade jag ner allt inne i brännaren och gjorde rent fundera på om det satt smuts där som hindrade fotocellen att se något.

Kan det vara att pellets som ramlar ner blockera fotocellen?
Atmos panna DC35SF Iwabo villa s1x ladomat 21 till detta är det kopplat en actank stömsnäs pannan på 500L och i denna en förrådsberedare på 120L Termostat TK1B från ekontroll
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: strul med fotocellen

Inlägg av Eldvin »

Du har ju en stålring runt hållaren.Och du trycker in fotocellen så det säger klick! Runt fotocellen sitter det en plastring med stiftet på och en liten skruv.Om du kollar så ser du att bara halva fotocellen är genomskinlig ,resten är täckt. Prova att lysa in med ficklampan in i brännaren .Kolla då om du har fast sken eller om det blinkar om du vrider eller så.De kan va glapp eller att fotocellen håller på att ge upp. Även fast det ramlar ner pellets så blir det inte helt kolsvart. Det blir ju inte kolsvart när solen går i moln heller . :D
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: strul med fotocellen

Inlägg av kay »

Hade samma problem tidigare, men ställde upp känsligheten 2 snäpp. Sen tappade den inte ljus mer. Går som en klocka nu :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Skriv svar