Iwabo Villa-S1 tänder inte

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
seroc
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 16 nov, 2015 20:44

Iwabo Villa-S1 tänder inte

Inlägg av seroc »

Våran Iwabo Villa-S1 slutade idag att fungera. Sannolikt är det glödspiralen som är trasig. (Byttes fört ett par år sedan och problemet var ungefär detsamma då)

Jag skulle beställa en ny om det inte vore för att vi om en månad ska sätta in bergvärme. Vi tänkte försöka att tända manuellt och klara oss på det. Kan det fungera att göra så eller är det klokare att köra på elvärme den månad som är kvar och ungefär hur mycket dyrare än pellets är det.

Vi har en braskamin i huset och jag är hemma om dagarna så personligen känner jag att det kanske kunde fungera att elda i kaminen för värme och sedan åka till mina föräldrar för att duscha, alternativt dra igång elen då vi ska duscha?

Anledningen till detta "snåla" beteende är helt enkelt att vi försöker att spara ihop så mycket som möjligt inför bergvärmeinstallationen. Förra gången var det ju inget snack om att byta glödspiral men denna gång, när panna och brännare kommer att skrotas om en månad känns det annorlunda.

Så, hur skulle ni göra och råda?
Brännare Iwabo Villa-S1
Panna CTC 2200 Trio
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo Villa-S1 tänder inte

Inlägg av Stegatorparn »

Klart det går att tända manuellt. Blir ju billigaste lösningen.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
seroc
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 16 nov, 2015 20:44

Re: Iwabo Villa-S1 tänder inte

Inlägg av seroc »

Tack, maken tycks ha fått igång den nu (manuellt) så vi hoppas att det fungerar. Ska ju vara en enkel brännare men när båda är mindre kunniga så, ja därav vi beställt bergvärme!

Men det går att köra en månad med manuell tändning (då det behöver stängas av för sotning etc) utan några problem?

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Brännare Iwabo Villa-S1
Panna CTC 2200 Trio
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Iwabo Villa-S1 tänder inte

Inlägg av FRS05 »

Ska du inte sälja brännaren? Då kan ni räkna hem en ny glödsprial.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
seroc
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 16 nov, 2015 20:44

Re: Iwabo Villa-S1 tänder inte

Inlägg av seroc »

Nej, vi valde demontering bortforsling av gamla pannan osv. Då vin inte är så kunniga alls känns det svårt att sälja sakerna.

Tyvärr slocknade pannan igen så min man drog igång elen...

Men jag var där nere och provade att tända igen manuellt då jag är en snål person. (Skämt åsido, jag vill helt enkelt få detta att fungera denna månad)

Våran panna är en CTC 2200 och man ska kunna elda med ved sa den som bodde innan oss. Jag vet dock inte om någon omkoppling eller dylikt måste göras. Ved har vi annars eftersom vi har en braskamin så jag försöker att fundera på om det vore en lösning.

Jag har börjat att läsa detta dokument http://www.ctclampo.fi/files/pd_old/577 ... Duo-sv.pdf
men kommer inte riktigt till någon klarhet i huruvida det bara är att jag börjar elda med ved eller om jag måste göra någonting speciellt. Som det står ska eldning med ved ske då man har ackumulatortank, något vi saknar.

Planen nu är att köra på el för någon sorts grundvärme i huset, hyfsat låg men så att inget fryser sönder och sedan så eldar jag i kaminen för att få det varmt och skönt. Vi är kunniga inom mycket men pellets, brännare, pannor och uppvärmning, där brister kunnandet tyvärr.

Funderar även på att ringa installatören av bergvärme för att se att de kan leverera den tid de sagt, blir det försenat köper jag den där glödspiralen.

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Citering borttagen. / Roli moderator
Brännare Iwabo Villa-S1
Panna CTC 2200 Trio
Skriv svar