Brännaren stannar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Brännaren stannar

Inlägg av Haseld »

Mcpehrson: Bilderna ser bra ut, ger tillräcklig information, du behöver inte mäta eller ange ngt. mer.
En fråga dock: genomgången vid skruven i tunnan, är det en gummiplatta, så skruven är rörligt och vinkeln bestäms av kedjans längd?
Så till mina teorier: tänkte om han haft en väldigt provisorisk lösning med en löst stående skruv i en låda eller direkt nerstucken i en storsäck och därmed haft varierande skruvvinkel eller extrem lång skruv. Nu kan man skippa det.
Det är dock viktigt att du håller dej till samma skruvvinkel, annars får du ställa om brännaren.
Skruvvinkeln har stor påverkan på matningsmängden och jämnheten i matningen.
(Ser ut som om det är lätt att kroka om skruvhöjden/vinkeln vid kättingen, skruven skymmer delvis panelen på pannan, om man t.ex. höjer eller sänker för att komma åt bättre)
Om det var extremt mycket avlagringar och slagg i rostern/tändhällen får en normal startdos inte plats utan pellets rinner över kanten ner i askan till ingen nytta, för att motverka det, kan han kanske ha sänkt startdosen till 1 ?? Om han har haft skruven mera lodrätt ( för att bättre komma åt panelen på pannan) kan matningen ha blivit så dåligt, att han därför har höjd det till 7.
Det är min förklaring till de märkliga värden.

Min cirkulationspump var också fastmonterd tidigare och när man måste byta, köpa en ny pump följer ingen kabel med. Så efter årtionden var isoleringen så uttorkat och sprucken, att trådarna började bli synligt, så då fick den nya kabeln bli med stickkontakt. Det har dessutom den fördelen att man kan köra pumpen (och även brännaren, om man tänder manuellt) med en liten inverter från ett bilbatteri, om det blir lånvarig strömavbrott.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Brännaren stannar

Inlägg av Eldvin »

Jag funderar åxå på om gubben haft nån fler brännare och labborerat med andra skruvar.Även den idén med mycket aska i rostret.Ställer man på luften riktigt hårt så blir det hål i askkakan som luften hjälpligt kan blåsa igenom.Men att testa skruven genom att köra direkt i vägguttaget är dumt! På vissa brännare stämmer inte tiden exakt.Och om tiden är fel så märker man ju inte det.Så kör skruven via brännaren och klocka tiden .
Mcpehrson
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 okt, 2015 23:55

Re: Brännaren stannar

Inlägg av Mcpehrson »

Haseld: Ja det stämmer att det är en gummiplatta i tunnan, så vinkeln på skruven är inte bestämd av någon fast vinkel från tunnan, utan som du säger att den bestäms av kedjans längd. Men skruven är inte mycket ivägen för panelen på pannan, så jag tror inte att den har flyttats ur sitt läge. Men jag ska prata med han till våren och se om jag kan reda ut varför det har varit vissa inställningar osv, för något känns konstigt. Det enda tydliga är just bytet av pellets, gick från Agrol till Härjeåns men kan det ha sådan stor påverkan att brännaren ska stanna? I rostern var det inte mycket avlagring vid första sotningen vill jag minnas.

Det där med att att köra värmesystemet trots strömavbrott är något jag ska kolla upp, man är rätt utsatt om det skulle ske. För när det väl händer kan man vara säker på att det är -25 ute. Har ingen kamin i huset än och garaget med pannrummet är fristående så måste skaffa backup.

Eldvin: Nej fler brännare är jag säker på att han inte har haft, det enda som han möjligtvis har lekt med är vedeldning och sen slagit på brännaren när han inte har mer skräp att elda. Klockade tiden igår vid start och det stämde precis med 75sekunder, så då bör det väl inte vara några problem med att köra med sladden i väggen? Eller ser du några risker med just strömmen till skruven?

Stegtorparn: Ska ta kort på sotets färg på väggarna i pannan samt på mängden pellets i koppen vid start och dela med mig av så får du och ni andra gärna säga vad ni tycker, blir troligen på söndag. Annars blir jag inte riktigt klok på varför inställningarna varit som dom var, det sköna är att det funkar nu iaf och att det gjorde det under den kallaste perioden :) Nu ska jag bara lära mig inställningarna på laddomaten så att jag kan gå över till ved om brännaren skulle gå sönder.
Nibe Alpha Kombi-13, Nibe PB10-13, Thermomatic ec-home wireless-13, Laddomat 4030/3000-13, Acc-tank 750l. Enplanshus 120m2 -82 med tillhörande dubbelgarage och pannrum i Ludvika.
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Brännaren stannar

Inlägg av Haseld »

Byte av pellets påverkar nog mer än man vill tro, även vad jag har trott, har jag ganska nyligen fått
lära mig och det är nog så som Stegatorparen skriver, att man ska kolla matningen efter varje ny
leverans. Kanske ännu oftare, för köper man säckad pellets, är det jo inte ens säker att hela pallen kommer från samma råvara.
Med Katlan kommer jag inte ihåg, att det var problem med matningen nån gång, eller så har jag
glömt det (är 5 år sen) eller så var det bättre, jämnare kvalitet på pellets förr.
Det är jo många här på forumet, som klagar på den allt sämre bulkpellets, kanske även säckpellets
har blivit sämre?? Tycker nog att pelletsen är kortare nu än förrut, men det en allt för subjektiv bedömning.
Kanske man ska ta kort på det, då blir det lättare att jämnföra senare.

*** Lite uppdatering och revidering. Köpte några säckar 6 mm Härjeåns pellets i sommar,
*** dom var ganska lika i längd, jag kunde inte se någon större skillnad!
*** Pelletsen är kanske ändå ungefär lika, som den alltid har varit.

Vad använder du, 6 eller 8 mm pellets?
Iwabos grundinställning anges med 8 mm pellets, så eftersom jag alltid har köpt 6 mm, fick jag jo
börja med att mäta matningsmängden, sen har det gått bra ett tag. Sen har det krånglat med sena
tändningar, först vid andra försöket, och med gengas-puffar ibland. Man har mätt igen och ställd om.
På så sätt har jag lärt mig, att man bör mäta flera gånger.
Mäter i en 0,9 liter konservburk, 10 cm i diameter, då kan man få allt mellan som mest 7 cm och
minst 2 cm vid inst. 3 på P1 !!! (vid 6 mm pellets, har ej provad med 8 mm)
Finns också en tråd på forumet: "6 kontra 8 mm" ,men ger tyvärr inget tydligt svar.

En dag fick jag se att fotocellen slocknade, trots att brännaren hade gått nästan 10 min. Slog då av strömmen direkt och drog ut brännaren och rostern var då helt tomt på pellets!
Orsaken var alltså ojämn matning.
Då ojämn matning är ett skruvproblem och inte specifik för Nibe/Iwabo, har jag kortat ner texten härifrån.
Det mesta återkom dessutom också under "ALMÄNT", i tråden "funderingar kring brännare och panna"

Så skruvvinkeln har stor betydelse och en ändring kräver absolut en ny mätning.
Det är ingen risk med att köra skruven direkt från vägguttaget, det får du göra ändå efter en rengöring av
förrådet och skruven från spån, tar flera minuter att fylla upp skruven igen efter det.
Men kör skruven vid mätningen genom brännaren, det är svårt att köra exakt 75 sek. över vägguttaget
och som Eldvin menar, det är inte viktigt med 75 sek. det kan vara 70 eller 80 sek. det viktiga är hur myket
som matas på den tiden som brännaren styr ut ström till skruven.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Skriv svar