Iwabo s2 skrapproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
jankostet
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 jan, 2016 10:32

Iwabo s2 skrapproblem

Inlägg av jankostet »

Har en s2 brännare från 2001 som nyligt börjat stanna för "Skrapa fast felkod 26 " . . Det började med att man hörde klart och tydligt när den gjorde uraskning, Den gick riktigt trögt, så jag rengjorde rosterfronten och skrapade ren det man kommer åt på skrapan . Sen funkade den ett par veckor men nu stannar den alltid vid uraskning.

Googlat runt på ev fel och det jag hittar är att kortet är trasigt , Men borde jag inte få felkod 25 om kortet är trasigt ?

Tack på förhand!
//Janne
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo s2 skrapproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Visar loggen enbart kod 26, borde kortet vara ok.
Har du kollat att skrapan går lätt?
Kan kanske hjälpa att smörja glidytorna med kopparpasta.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jankostet
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 jan, 2016 10:32

Re: Iwabo s2 skrapproblem

Inlägg av jankostet »

Jo det är enbart felkod 26 som visas .
Enda jag gjort är att jag rengjort där pelletsen brinner. Har inte haft borta rosterskrapan. Är den besvärlig att demontera ?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo s2 skrapproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Om du tittar på sidan 18 i manualen så sitter rostret fast med en bricka och mutter i ställdonets spindel.
För att komma åt behöver tändhällen lossas och lyftas upp. Eventuellt får muttern på genomföringen för tändelementets kabel lossas ett par varv så mer kabel kan matas ut.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
jankostet
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 jan, 2016 10:32

Re: Iwabo s2 skrapproblem

Inlägg av jankostet »

Tack för snabba svar!. Nu är skrapan rengjord och det verkar funka fint. Tack för hjälpen!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Iwabo s2 skrapproblem

Inlägg av Stegatorparn »

Där ser man vad lite underhåll kan göra... :)
Kan vara en god regel att upprepa proceduren en gång om året t.ex. en trist sommardag :wink:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar