Finjustering Iwabo S1 i Nibe City

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Finjustering Iwabo S1 i Nibe City

Inlägg av Quilding »

Tjo,

För någon månad sedan tröttnade jag på min gamla EP Mini som krånglade hela tiden och bytte upp mig till en bättre begagnad Iwabo Villa S1. Efter att ha läst tips här på forumet har jag gjort ungefär följande:

* Byggt hållkrets med de två befintliga termostaterna och ett relä (innan hade jag koksning och gengassmällar efter endast 4 dagar).
* Justerat dragbegränsaren till ca 15 Pa.
* Ställt matningen till ca 11 kW (230g på 6 minuter).
* Ställt fläkten så jag ligger på ca 220 grader rökgas och skapligt gråa turbulatorer.

Men fortfarande får jag en del koksning i koppen, ca 1 cm per dygn. Vad är nästa steg?

Kan ojämn matning orsaka koksning? Skruven är helt horisontell pga att förrådet är en trappa upp. Ibland kommer det 0-1 pellet per matning och ibland en hel näve.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Finjustering Iwabo S1 i Nibe City

Inlägg av Stegatorparn »

Förvånar mig lite att du får så hög rökgastemperatur vid 11 kW.
Iwabon brinner ju snett uppåt så lågan kanske går rätt upp i tuberna.
Vad blir det för färg på eldstadsväggarna?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Finjustering Iwabo S1 i Nibe City

Inlägg av Quilding »

Jag har en sån där framåtriktare och brännaren sitter med ca 4 cm distans från luckan. Utbyggnaden verkar heltät men det kan förstås suga lite tjuvluft kring originalluckan då den är fastskruvad upptill och endast hålls igen av brännarens egentyngd nertill.

Det blir ljusgråa fläckar på svart där det svarta förmodligen är från mina tidigare försök.

Har en Pentronic med termoelement K. Testade precis den i kokande vatten och den visar runt 99 grader så den kan vi nog lita på.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Finjustering Iwabo S1 i Nibe City

Inlägg av Quilding »

Provade att dra ner tänddosen från 45 till 30 sekunder bara för att se om detta påverkar koksningen. Låg tidigare på ca 3.5 dl. Nu tänder den på 5 minuter istället för 3. Bra eller dåligt?

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Finjustering Iwabo S1 i Nibe City

Inlägg av Stegatorparn »

Startdosen skall precis täcka hålen i tändhällen och påverkar inte koksningen.
Tror snarare att fläkten står lite för högt så lågan blir väldigt het.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Finjustering Iwabo S1 i Nibe City

Inlägg av Quilding »

Ok. Jag har gjort snygga markeringar på fläktspjället så jag ser hur jag justerar. Provar att dra ner lite, få se vad som händer.

Angående startdosen så tyckte jag att det fortfarande täckte hålen. Nu tände det på 3:17 så det där med 5 minuter kan ha varit en tillfällighet. Jag låter det vara så tills vidare.

Tack så länge.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Finjustering Iwabo S1 i Nibe City

Inlägg av Haseld »

Citat:
Kan ojämn matning orsaka koksning? Skruven är helt horisontell pga att förrådet är en trappa upp. Ibland kommer det 0-1 pellet per matning och ibland en hel näve.

Återgår till första frågan, det är nog där du ska börja.

Med en horisontell/vågrätt skruv borde du ha en väldigt jämn matning, men det beror ju också på skruvlängden och spånhalten vid inloppet.
3,5 dl i startdosen är ganska lagom, motsvarar ca 200 – 210 gram.
Går du lägre, kan det bli startproblem, långa tändningstider, i varje fall när rostret är rengjort.

Hur många gånger har du mätt och fått 3,5 dl ???

Med tanke på ovanstående, får du nog olika mängd varje gång. Då får du nog justera ihjäl dej, vid 0 -1 pellet blir det kraftig luftöverskott och vid en hel näve kommer det att sota!!
Är kanske det som är största felet, och inte bara EP Minin.

Du kanske måste ha ett mellanförråd eller doserskruv, om du ska kunna använda en enkel överfallsbrännare.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Finjustering Iwabo S1 i Nibe City

Inlägg av Quilding »

EP Minin hade internförråd och skruv så den ojämna matningen märktes inte där. Stora skruven däremot hör inte till Iwabon utan den satt monterad tillsammans med EP-brännaren.

Jag har ett litet förråd och skruven som följde med Iwabon liggandes. Kanske går att göra något med det. Kanske räcker med att byta befintlig skruv rentav, men det är nog inget vinterprojekt. Det får vänta till våren isåfall.

Startdosen som är på 45 sekunder är ganska jämn tycker jag. Har mätt upp den ett flertal gånger till 3.5 dl. Själva eldningsmatningen däremot är på endast 2 sekunder och ibland kommer det ingenting och nästa gång kommer dubbel dos.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Finjustering Iwabo S1 i Nibe City

Inlägg av Quilding »

Om vi tar det här med rökgastemp och fläkt igen då. Nu har jag dragit igen fläktspjället helt och hållet och ligger fortfarande på strax över 200 grader. Hur lite luft kan man köra med egentligen? Nu är det mörkt ute så jag kan inte se eventuell rök.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Finjustering Iwabo S1 i Nibe City

Inlägg av Stegatorparn »

Du kan inte styra rökgastemperaturen med enbart fläkten. Till en bestämd mängd pellets erfordras en bestämd mängd luft för optimal förbränning.
Har du stängt fläktspjället kommer fyren att sota något kopiöst och samtidigt ge en dålig verkningsgrad.
Hade du grått sot innan, ligger optimal inställning inte så långt bort.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
d_anders
Energiprofet!
Inlägg: 409
Blev medlem: sön 04 aug, 2013 10:34

Re: Finjustering Iwabo S1 i Nibe City

Inlägg av d_anders »

Om det går att sänka matningen till brännaren så pröva att göra det och se om du fortfarande kan få bra förbränning.
TMV Pannan Alfa, Viking Bio, insatsrör
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Finjustering Iwabo S1 i Nibe City

Inlägg av Haseld »

Hej!
Jag har fläktspjället just nu så här:

Bild

* OBS !! Detta är för stor öppning.
* Ska vara ungefär mittemellan svarta strecket och det nya gröna strecket på bilden på sidan 2
* (8. Nov. 9,61 KW) redigerat 23.11.2016

Effektläge nu: ca 300 gram vid 6 min. = ca 12,96 KW
Rökgastemp. Ca 175 grader, går lite upp och ner, beroende på hur skruven matar.
Skruvar dock också lite då och då, då jag inte har hittad en bra inställning än.
Se även sista inlägget här:
viewtopic.php?f=1&t=16877&start=15
Senast redigerad av Haseld den ons 23 nov, 2016 23:23, redigerad totalt 1 gånger.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Finjustering Iwabo S1 i Nibe City

Inlägg av Quilding »

Hmm, det där är större öppning än vad jag hade från början i den här tråden.
d_anders skrev:Om det går att sänka matningen till brännaren så pröva att göra det och se om du fortfarande kan få bra förbränning.
Nix, jag kör på lägsta matningen nu och det ger 11.1 kW.

Men vad innebär detta? Kommer jag att få leva med hög rökgastemperatur?

/Q

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Haseld
Lärjunge!
Inlägg: 399
Blev medlem: sön 17 jan, 2016 13:09
Ort: Nordanstig

Re: Finjustering Iwabo S1 i Nibe City

Inlägg av Haseld »

Hej!
Beträffande fläktöppningen, så ligger jag ju också nästan 2 KW högre i effekt just nu.

Vad hade du för rökgastemperatur med EP Minin då ? Och effekt ?

Pannan då, jag vet inget om Nibe City, hur den ser ut inv. Är allting optimalt, inga plåtar som kan styra rökgasernas väg borttagen eller nåt ??

Men kan du egentligen gå lägre än 11 KW, om du ska värma upp 191 kvm ?

Just koksningen i rostern är jag inte heller nöjd med än, hade mycket mindre när jag eldade med 6 mm. Har ju nyss bytt till 8 mm, har kanske bara inte hittad den bästa inställningen än. Har inte heller lagt ner så mycket tid på det än, har haft annat att göra som jag tyckt var viktigare först.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Pelletseldare fr 2001 till 2017, Katla o Iwabo Villa S1 -06. Panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets SCA 6 mm → 09 2016, 8 mm →10 2017
Quilding
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tis 14 jun, 2016 15:37

Re: Finjustering Iwabo S1 i Nibe City

Inlägg av Quilding »

Inte en susning angående EP Minin. Den slängde jag ut när jag fick bakeld för andra gången och sprinklern inte löste ut. Nivågivarna till internförrådet smälte ihop och skruven matade tills slangen var full ända upp till förrådet så det kunde ha blivit en rejäl brasa.

Nibe City har 6 turbulatorer och jag har alla på plats.

Upptäckte nu att när den fått ca 3 cm koks i framändan på brännaren så verkar det som koksningen stannar av. Gissar då att det blir för varmt framtill och att koksen sen isolerar bort värmen från rostret så resten av förbränningen går bra. Spekulationer. Isåfall kanske en lösning för koksningen är att flytta ut brännaren mer.

Edit: Eller är det asksintring? Har inte förstått begreppen än. Frasig skorpa av aska.

/Q
Iwabo Villa S1 i Nibe City VX. KW 012. 6 ton silo och 230 kg veckoförråd.
Hembyggd doserskruv. PellMon på RPi 2 för loggning.
191 kvm uppvärmt (plus 70 kvm garage vid behov)
Skriv svar