Pellux 100 brännaren stannar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nisseaw
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 31 jan, 2015 12:25
Ort: Skåne

Pellux 100 brännaren stannar

Inlägg av nisseaw »

Hej
Har en pellux 100 som stannar lite väl ofta där står rengörings fel i displayen men jag har gjort ren brännaren både skrapat och blåst rent med kompressorer några tips?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellux 100 brännaren stannar

Inlägg av Stegatorparn »

Visas någon larmkod?
Blir fallröret hett? Kanske dags att viska tuberna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nisseaw
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 31 jan, 2015 12:25
Ort: Skåne

Re: Pellux 100 brännaren stannar

Inlägg av nisseaw »

Hej
Fallröret blir inte varmt och tuberna är dragna med viska och dammsugade har för mig att det var larmkod 37 men är inte helt säker. Pannan är ca två år gammal.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pellux 100 brännaren stannar

Inlägg av Stegatorparn »

Fungerar uraskningen med sitt ställdon, går rostret lätt hela vägen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nisseaw
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 31 jan, 2015 12:25
Ort: Skåne

Re: Pellux 100 brännaren stannar

Inlägg av nisseaw »

Hej igen
Ja jag tycker det då jag har haft luckan öppen och startat pannan och även blåst med kompressorern och gjort rent rostern.
Men jag har även sotat skorsten ute idag på morgonen så får vi se om det hjälper där var ganska mycket sot. Jag har pannan i det gamla stallet då vi körde spannmåls panna innan så den skorstenen är ganska stor i diameter men kom på i morse att det var längesen den fick kärlek så nu får vi se om detta hjälper. God jul på er
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pellux 100 brännaren stannar

Inlägg av Eldvin »

Tror inte att de hjälper att dra skorsten . Om de är en stor pipa så gör inte sotet så stor skillnad. Hade fallröret däremot blitt varmt så hade man kunna misstänka dåligt drag.
nisseaw
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 31 jan, 2015 12:25
Ort: Skåne

Re: Pellux 100 brännaren stannar

Inlägg av nisseaw »

Godagens och god fortsättning på julen
Nu tror jag att jag listat ut vad problemet är. Den lilla plåt biten som ska bromsa upp pelletsen var väldigt bockad tillbaka plus att den släppt i ena änden men nu är den upphängd och bockad på rätt håll så i morse innan jag skulle ut och salta så var jag ute och ordna med detta och nu har den gått sedan kl halv fem i morse så vi håller tummarna att det fungerar nu. Tack för goda råd
Skriv svar