"Ny eldningssäsång till IWABO"

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

"Ny eldningssäsång till IWABO"

Inlägg av manin »

Till er som Iwabo ägaren, jag har inte aning om hur ser ut hos Iwabo´s orginal roster. Bara jag hittat det här från blocket.se
Är det nåt nytt roster till Iwabo, intrimmad, eller är det samma vid orginal?

http://www.blocket.se/view/4191891.htm? ... c=1&city=0
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Carla
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 11:24
Ort: Linköping

Inlägg av Carla »

Det är inte ett orirginalroster, det på blocket har många flera och större lufthål.
Kan det vara bra tro ?
Iwabo Villa S-1 i Diom 25 panna, modell äldre
jonny
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 10 jan, 2005 17:44

Roaster på blocket

Inlägg av jonny »

detta är ett roaster som blåser på ordentligt. vilket gör att man inte behöver aska ur lika ofta. Iwabo har ett eget den sk "tésilen" fast då med färre hål men dock många fler hål än det som numera levereras från fabrik. Det från fabrik är testat och godkänt till skillnad från den sk "tésilen". Jag testar just nu med tésilen och uraskningarna har blivit betydligt färre/månad.

Jag tror också att om man kör med ex Brunius pellets med mycket barkinslag och får liksom askkakor och lite tung sandaska kan roastret på blocket göra en hel del nytta men vad det blir för testvärden det kan jag inte gissa.
//J
fredrik
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 nov, 2004 17:59

Inlägg av fredrik »

Hej!
Pratade med min installatör om detta. Han säger att detta roaster ej är godkänt för att det ger för höga miljövärden vid mätning. I princip fungerar det och effekten blir att rensningsbehovet minskar. Samtidigt så ökar dock pelletsförbrukningen. Så det är frågan om man är mest snål eller bekväm! Dock är det så att på de senast levererade brännarna så har man från fabriken ökat hålen något, dock ej så mycket som på bilden.
oaka
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: sön 21 nov, 2004 23:07
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Vad jag har förstått så är kakorna man får i rostret = temperatur ÖVER asksmältstemp........... kan det stämma?
Skriv svar