kaka på rosterplåten

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
martin_martin
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 25 dec, 2007 19:22

kaka på rosterplåten

Inlägg av martin_martin »

jag har en kombifire från -98 med en iwabo villa s -01 och har ett problem med att det bildas en tjock kaka på rosterplåten och väldigt svart sot i pannan och gråsvart rök ur skorstenen. Jag har haft en installatör som ställt in pannan och sagt att värdena ser bra ut men problemet är ju kvar. Nån som haft liknande problem och kanske nån lösning? Det är inte kul att behöva skrapa ur rosterplåten varannan eller var tredje dag.
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Hehe, låter ju nästan som om det var jag som skulle ha skrivit detta för några dagar sedan.

Jag hade samma problem som dig med min brännare. Måste tillägga att jag hade kört med samma inställningar i 3 års tid i min gamla panna. Funkade då korrekt. Men jag bytte panna till en ny och då funkade allt skit. Det sotade och rök till förbannelse. Men jag fick mycket hjälp ifrån en här på forumet som kallar sig för Kenneth. En guru för IWABO brännare. Efter att jag justerat ner pelletsmatningen och minskat luften så gick allt perfekt igen. Du kan läsa om det här i denna tråden.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... highlight=
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
martin_martin
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 25 dec, 2007 19:22

Inlägg av martin_martin »

Tjena Byggsmen, jag va ner och kollade när den gick och mätte tiderna
skruvtiden var ca 8 sek ,paustiden var 19 sek .
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Byggsmén skrev:Det här var en del att gå igenom, men ok.
Ang pelletsmängden så ger skruven 775 gr på 4 minuter, vilket är 194 gr i minuten. Har haft kontakt med Kenneth här på forumet också och han har varit snäll att ge mig en del inställningar till brännaren. Visar här hur brännaren är inställd. Inom parantes är de gamla inställningarna:

Skruvtider

Startdos = 61 sek ( 90 sek )
Drifttid = 6 sek ( 9 sek )
Paustid = 21 sek ( 18 sek )
Fläktid efter termostat brutit = 7 min ( 4 min ) pga oförbränd pellets innan.
Rökgastemp = 165°

Med fläkt spjället stängt till mer än hälften, tidigare max öppet. Nu är det en stabil och fin låga som inte sotar eller så. Innan hade jag en väldigt fladdrig, orolig låga som sotade ner all den kom åt.

Enligt pelletsteknik.se så skall mina inställningar ge ungefär 12,4kW. Kanske lite mer med min ekpellets. Vet dock inte om det gör någon skillnad.
Klippt från en annan tråd.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Kenneth
Fröträd
Inlägg: 93
Blev medlem: fre 09 dec, 2005 17:11
Ort: Värmland

Re: kaka på rosterplåten

Inlägg av Kenneth »

martin_martin skrev:jag har en kombifire från -98 med en iwabo villa s -01 och har ett problem med att det bildas en tjock kaka på rosterplåten och väldigt svart sot i pannan och gråsvart rök ur skorstenen. Jag har haft en installatör som ställt in pannan och sagt att värdena ser bra ut men problemet är ju kvar. Nån som haft liknande problem och kanske nån lösning? Det är inte kul att behöva skrapa ur rosterplåten varannan eller var tredje dag.

Hej

Du har säkert det gamla styrkortet ..

Jag tror att Tillverk.nr. från 7800 och uppåt är nya...

Det är mycket bättre justering på det kortet ... samt bättre funktion...

Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
martin_martin
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 25 dec, 2007 19:22

Inlägg av martin_martin »

hej! vart kan man se det numret? jag har tittat på kortet men ser inget sånt nummer. Serienumret på brännaren är 4950.
Jag har läst i instruktionsboken om justeringspotentiometrar o är det nån som vet om man justerar både paustid och drifttid på P2? Eller har jag fattat fel, nån som kan förklara vad dessa 4 justeringspotentiometrar gör o hur de fungerar?
Byggsmén
Stor entusiast!
Inlägg: 215
Blev medlem: sön 05 nov, 2006 13:50
Ort: Ballingslöv i Skåne
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Nu vet jag inte direkt vilken pot det var, men det var den som hette något med matning/paustid. Den skruvade jag motsols lite i taget tills jag hade 6 sek matning och då blev paustiden aut 21 sek. Man har alltid en cykel på 27 sek.
Luft intaget ställde jag ner så att halva gallret e öppet
Sen efterfläkt tiden ökade jag en del för att det skrulle bränna ur resterna helt.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
perhagge
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2007 19:26
Ort: Ludvika

Inlägg av perhagge »

Har liknande problem en rejäl kaka efter mindre än en veckas drift, eller är det normalt ? Hur mycket "slagg" kan man förvänta sig efter en veckas körning med ca 1 säck per dag i förbrukning ?
Pellets installerat 2008-10-01 (begagnad panna och brännare, hela installationen gjord själv!)
Iwabo Willa S (2000)
Combifire 40 kW (2000)
OBJ shunt regulator(innomhus) (2004)
perhagge
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 06 dec, 2007 19:26
Ort: Ludvika

Inlägg av perhagge »

Har liknande problem en rejäl kaka efter mindre än en veckas drift, eller är det normalt ? Hur mycket "slagg" kan man förvänta sig efter en veckas körning med ca 1 säck per dag i förbrukning ?
Pellets installerat 2008-10-01 (begagnad panna och brännare, hela installationen gjord själv!)
Iwabo Willa S (2000)
Combifire 40 kW (2000)
OBJ shunt regulator(innomhus) (2004)
Skriv svar