Elpatron Nibe Pelluxpanna

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Markus_H
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 28 nov, 2007 21:13

Elpatron Nibe Pelluxpanna

Inlägg av Markus_H »

Nu är det sju grader kallt ute och pelletsen är slut. Följaktligen vill jag köra elpatronen tills pelletsen är påfylld. Allt bra så långt. Problemet är att när jag kör elpatronen kommer inte pannan upp ovanför 40 grader. (6kw elpatron)

Som jag tolkar det är elpatronens kapacitet dålig? Det "lustiga" är att pannan kommer upp i 70 grader när det är runt 3 grader kallt.

Är det som jag tror dålig kapacitet i patronen eller kan det vara något annat?

/MH
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Är det ingen elpanna så är väl en patron lite när det gäller.Är mest som backup/nödhjälp och räcker kanske på sommaren fullt ut.Kan du inte köpa lite säckar,så du kan hålla igång brännaren?Det brukar räknas med 7 arbetsdagar som de har på sig att leverera bulk.Har du otur så kan det ta ett tag.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Markus_H
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 28 nov, 2007 21:13

Inlägg av Markus_H »

Jodå, jag har ordnat säckar och bulkleverans kommer imorgon så det är inga problem så. Även som backup tycker jag att prestandan är under all kritik. Vi har inget märkvärdigt hus i storlek, möjligen kunde det varit bättre isolerat. Samtidigt är inte -7 jättekallt. Tycker pannan borde orka med mer än 40 grader. På sommaren funkar elen ok.

Är det någon som har erfarenhet av samma panna och elpatronen?
Skriv svar