Iwabo S1X/Nibe PB10 i en CTC V20-panna?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

micke_932 skrev:Om man ska vara jättepetig så använder Eurofire temperaturgivare och behöver kopplas in på befintligt överhettningsskydd i pannan.
Det måste ALLA pelletsbrännare på marknaden.
Det är reglerat enligt lag / föreskrift
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

bebop skrev:
micke_932 skrev:Om man ska vara jättepetig så använder Eurofire temperaturgivare och behöver kopplas in på befintligt överhettningsskydd i pannan.
Det måste ALLA pelletsbrännare på marknaden.
Det är reglerat enligt lag / föreskrift
Det är lag på att en brännare måste kopplas in på ett övertemperaturskydd.
Men det är inte lag på att man behöver använda det kanske 40 eller 50 år gamla övertemperaturskyddet som sitter i pannan.
Roslagsbrännaren har ett egen övertemperaturskydd som följer med brännaren.
Övriga brännare som jag känner till kopplas till pannans befintliga.
I det här fallet rör det sig om en helt ny panna så frågan är inte viktig.

Nog har lagen sina brister. Skulle en brandinspektör godkänna en brandsläckare som inte underhållits på 50 år eller skulle han godta ett automatiskt brandlarm som skickar morsesignaler i stället för SMS.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

CTC V20 och Nibe PB10

Inlägg av Lars Bergström »

Efter mycket funderande, undersökande och konsulterande olika kompetenser, bl.a. här på forumet har jag nu bestämt mig och köpt en Nibe PB10. Den är relativt billig och dessutom enkel/robust. Då min Sverigebrännare gick sönder i vintras och det blev en försäkringsskada så fick jag möjligheten att skaffa en ny brännare. Men då framtiden känns ganska osäker vad gäller energipriser kanske speciellt för pellets så får det nya värmesystemet inte kosta allt för mycket. Det har jag försökt att lösa genom att skaffa en bättre begagnad panna som jag hittade på www.blocket.se och sedan en ny relativt billig pelletsbrännare med hjälp av ersättningen från försäkringen för min gamla brännare. :)

Ska nu montera den ny brännaren i nedre luckan och ta bort flamriktaren så att jag får en uppåtriktad låga. Den skulle även kunna gå att montera i den övre luckan under förutsättning att flamriktaren gör lågan framåtriktad. Är det någon som har några bra kommentarer på detta? :?:

Som Torsten redan sagt så har inte Nibe PB10 en termostat för styrning av till- och frånslagstemperatur. Så jag tänker införskaffa en TK1A från eKontroll. Den verkar ganska enkel att koppla in. Eller finns det något annan likvärdig men kanske billigare produkt (TK1A kostar 1500 kr) utan att jag behöver bygga något eget? :?:

Sedan när TK1A (eller någon motsvarande produkt) ska kopplas in så finnas inget ledigt dykrör i pannan för temperaturgivaren. Jag har inte hittat någon på min CTC V20. Jag funderade att använda den ena av de lediga anslutningarna för expansionsledning. Men var hittar jag ett lämpligt dykrör som är 150-170 mm långt och har plats för en temperaturgivare med en diameter på 6 mm ? :?:

När det sedan gäller inkopplingen av TK1A (eller någon motsvarande produkt) så ska den kopplas in efter pannans max.termostat/säkerhetstermostat (som sägs tidigare i den här tråden). Men ska den även ligga i serie med pannans drifttermostat för "oljebrännaren"? :?:
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Lars Bergström
Stor entusiast!
Inlägg: 179
Blev medlem: lör 14 feb, 2009 22:26
Ort: Skåne

Inlägg av Lars Bergström »

Efter att idag packat upp brännaren Nibe PB10 så upptäcker jag att plåten/flänsen runt brännaren har ett för stort mått för att passa min CTC V20-panna. :(

Det som på pannan sitter ivägen är dragluckan, snett ovanför till vänster om eldstaden. Dvs. höjden på brännarens fläns är för stor. Hade tydligen missat detta! Jag tror att jag ger upp. Flänsen ska sedan gå in i fals på den medföljande monteringsplåten. Hade det "bara" varit monteringsplåten som skulle kapas i så hade det varit OK. Jag hade ändå mätt bredden och höjden på brännarkoppen för att den verkligen ska få plats i pannans eldstad.
Jag har ingen lust att ta fram kapmaskinen och skära sönder flänsen runt brännaren. Det skulle självklart gå att bygga om den men jag kommer att tänka om nu. Jag får ta fram alla broschyrer och börja titta på ett annat märke på brännare.

Skönt att jag köpt brännaren på Rinkarby Rör och de har 180 dagars bytesrätt. Så det borde inte bli något problem att lämna tillbaka då jag bara har öppnat kartongen.

Jag har tidigare kollat en hel del på CTC Bio:s brännare men tyckte att den innehöll allt för många rörliga delar. Men vad jag förstår så finns anslutningsplåt från CTC som brännaren CTC Bio passar direkt på pannan CTC V20. Jag hoppas att det stämmer. Jag ska ringa CTC på måndag och kolla. Fortsättning följer. :idea:
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Skriv svar