janfire flex a, startar ej

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ace_no12
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 15 jan, 2011 19:09
Ort: östergötland

janfire flex a, startar ej

Inlägg av ace_no12 »

har en janfire flex a brännare som inte vill starta, fläkten bara brummar och snurrar sakta och det verkar som elspiralen inte fungerar heller, inte heller den manuella tändningen fungerade. någon som har något tips?
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Inlägg av Micke »

Är du ny medlem och vill ha svar på frågor? Då ska du skriva vilken utrustning du har, typ av panna och brännare (samt/eller övrig utrustning). Även bostadsort bör skrivas in. T.ex Värmland,Skåne m.m är inte ort utan län.Utan detta kan andra medlemmar inte hjälpa dig! Du skriver detta under "PROFIL" längst upp
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

Om fläkten är kass brummar den och lyckas inte tända heller.
Har du mätt upp spänningen i uttaget i botten? Går elspiralen igång (blir det lite varmt, lyser dess gröna lampa under startsekvensen)?

Beg? Nyare-Garanti kvar??
Eldkraft.se/Ved-pellets har en film som visar hur du plockar ut fläkten, man kan vända och smörja den...

Minimum i felsökning är väl också att kolla spänningen, en ny fläkt är enkel att montera och kostar mindre än att byta brännare (och i storleksordningen ett servicebesök). Men det lilla du skriver är lite för lite för att säga vad som felar. Styrboxen kan ju också trilskas...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
ace_no12
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 15 jan, 2011 19:09
Ort: östergötland

Inlägg av ace_no12 »

jag får ett felmedelande på brännaren, :"Termokontakt" och " Elspiral" blinkar växelvis två gånger.
ctc panna
janfire flex a
210 m3 med källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Se där, det tar sig. Nu kan du även skriva vilka felindikationer du får. Var det så svårt att klämma ur sig till att börja med?

Nåväl, när elspiral varnas för är det ganska ofta att den är trasig.

Har du mätt den?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ace_no12
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 15 jan, 2011 19:09
Ort: östergötland

Inlägg av ace_no12 »

jag försökte att mäta den men jag är ju ingen elektriker, vad ska jag få för värden? och hur ska jag mäta den? provade att ohm mäta men det visade inget värde.
ctc panna
janfire flex a
210 m3 med källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om den inte ger ett värde vid ohm-mätning är den avbrott!

Den ligger på runt 1000W vilket ger ett motstånd runt 53 ohm om den är OK, kan du inte mäta något är den avbrott och ska bytas. Avbrott är även ett typisk fel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ace_no12
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 15 jan, 2011 19:09
Ort: östergötland

Inlägg av ace_no12 »

ok, tack för snabba svar, ska byta den snarast, En annan fråga, hur kan man testa fläkten så man vet att den fungerar?
ctc panna
janfire flex a
210 m3 med källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Testa att rulla den per hand (allt med brännaren helt avstängt), rullar den fint o utan motstånd kollar du även att den är ganska dammfri på vingarna.
Är dessa 2 saker OK är fläkten med stor sannolikhet OK.

Går den trögt ska det fixas.
Är den smutsig ska du göra ren den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

Jag hoppas att du har instruktionsboken, annars finns den eller i vart fall installationshäftet också att ladda ned på eldkrafts hemsida.

Varför jag skriver så är att jag reagerar på meningen "manuella tändningen funkar inte"; manuell tändning innebär att du portionerar ned T-gulindränkt pellets i brännkoppen och tänder själv. Därefter "manuell" på vredet som gör att fläkten går igång direkt i driftläge växlat med underhåll för att aldrig stänga av.
Det är läget för att hålla stugan varm i väntan på den nya elspiralen...
Lycka till!
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
ace_no12
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 15 jan, 2011 19:09
Ort: östergötland

Inlägg av ace_no12 »

När jag stratr brännaren med multimetern inkopplad så får jag ett värde mellan 65-70, vad ska värdet vara? fläkten går bara långsamt, varför?
ska fläkten gå igång direkt när man vrider den till "M" läget, även om man inte har tänt på pelletsen? (bara för att prova fläkten)
ctc panna
janfire flex a
210 m3 med källare
ace_no12
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 15 jan, 2011 19:09
Ort: östergötland

Inlägg av ace_no12 »

nu startar brännaren iaf, bytt tändspiral och rengjort fläkten. Men fattar inte vad man ska ställa multimetern på när man ska ställa in brännren Vac, Vdc el Adc. när ska man ställa in brännaren när den är i gång eller vid uppstart? många frågor jag vet, hoppas någon kan hjälpa mig,
ctc panna
janfire flex a
210 m3 med källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Fläkten kör på AC, alltså ska det ställas att mäta Vac.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ace_no12
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 15 jan, 2011 19:09
Ort: östergötland

Inlägg av ace_no12 »

nu har brännaren stannat igen, suck. Bytte elspiral ocg fick igång pannan igår, sen slutade den att fungera idag igen. startar om den och det börjar brinna men fläkten står stilla, den blir varm om man känner på den. är det fläkten som är trasig?
ctc panna
janfire flex a
210 m3 med källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Om fläktmotorn blir varm trots att fläkten står still, så är den "even-money-bet" att den är trasig - tyvärr. Fläkt och tändelement verkar vara pelletsbrännarnas förbannelse nummer ett :twisted:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar