Jan fire Flex A 99

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
SammyOlo
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 22 okt, 2013 17:17

Re: Jan fire Flex A 99

Inlägg av SammyOlo »

Hmm. Sitter just nu å väntar på start. Just monterat den.

Men nu då jag var å hämta den så sa han att det förmodligen skulle fungera plugnplay. En annan sak jag vart förvånad över var att min termokontakt redan var flyttad til +5v så som han sa att jag skulle behöva flytta den. Hur kommer det sig att den redan var flyttad tro??

Hår något sönder nu när jag provkör den utan att ändra spänningen??
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Jan fire Flex A 99

Inlägg av Icecap »

Flamvakten ska sitta rätt! Att den kan behöva ändras beror på att det finns ett par revisioner av kretskortet under årens gång och du har nog den första placering på din gamla låda, den blev sedan flyttat dit den nya är och har stannat kvar där.

Lösningen kan vara att modifiera den gamla styrenhet till att passa den nya "rätta" placering, då är det alltid plug-and-play, det är iaf. den lösning jag kraftigt förespråkar - om du vill använda den gamla styrenhet alls.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SammyOlo
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 22 okt, 2013 17:17

Re: Jan fire Flex A 99

Inlägg av SammyOlo »

Hmm vet inte om jag var otydlig tidigare.

Jag har satt dit min nya styrbox. Den nyaste med folieknappar. Alltså flex-a2.

Har nu kört den i ca 1 timme och Temperaturen har ökat från 47grader till 70grader. Vilket termostaten är inställd på så den borde när som helst övergå till underhållsläge. Hysteresen på denna panna är endast 5 grader.

Om allting nu fungerar som det ska och ingenting varnar eller löser ut. Måste jag ändå justera spänningen på alla enheter eller kan jag inte bara köra på? Antar att jag kan göra anläggningen mer effektiv genom att mixtra med inställningarna. Men med den lilla kunskap jag besitter vad gäller pelletsbrännare och pannor så säger mitt sunda förnuft mig att inte röra nånting!

Jag kan dock tillägga att jag är tveksam till att detta kommer fungera utan förändring för jag har suttit nere vid brännaren hela tiden, drygt en timma. Med tanke på den enorma mängd pellets som den matat in kan jag aldrig tänka mig att allt blivit förbränt. Men i övrigt verkar allting fungera och fläkten går som den ska och pannan blir inte full i tjära och rök som tidigare!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Jan fire Flex A 99

Inlägg av Icecap »

Om allt fungerar, inget sot bildas och du är glad kan du nog låta bli det hela och vara nöjd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar