Jan fire Flex A 99

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
SEL
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 02 feb, 2011 16:45
Ort: norrbotten

Jan fire Flex A 99

Inlägg av SEL »

jan flex a 99
Bytte databoxen för an månad sen. Efter flera strömavbrott en kväll mellan
kl.18.00 till 24.00 kom och for med 10 min. mellanrum efter några resor ned
pannrummet stänger av eländet sen har det fortsatt med några dagars mellanrum. I helgen var det dags igen brännaren startar upp efter avbrottet
men fläktar inte efter tändningen men det matar på pellets varvid pannan blir full i tjära.Stannar och rengör pannan o brännaren.Snabbstartar på effekt 3 tänder som vanligt men fläkten stoppar prövar flera gånger. Väljer
effekt 2 startar bra rökgaserna nere på 110 gr. kollar spänningen på motorn
95V ställer upp till 110V hinner inte kolla om det hjälper igår eftermiddag
nytt strömavbrott eländet fortsätter fläkten stannar rengör pannan startar
om i effekt 4 går nu bra rökgaserna 170 gr. Hade underhållseld på eff.2
boxen verkar ha fått spader vad göra.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Till Flex-A finns 2 olika versioner av styrboxen:
* Den gamla med vred o knappar o potentiometer för att ställa fläkt.
* Den nya med heltäckande foliefront.

Vilken fick du?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SEL
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 02 feb, 2011 16:45
Ort: norrbotten

janfire flex A 99

Inlägg av SEL »

Den nya boxen. Går fortfarande bra i effekt 4.
Var ju även problem med den gamla vid strömavbrott har bytt ett antal
kedjor under åren lilla drevet en gång växeln till doseringsskruven la av 99 byttes plus lite svetsjobb på brännarkoppen. Antar att en flammvakt hjälper
inte när det är glödeld.

Direktcitering borttagen. Forumet blir mer lättläst och överskådligt om vi inte citerar vid svar rakt under det inlägg som vi besvarar. / Roli moderator
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om det är "fler" styrboxar som ger problemet tror jag att det kan vara något gemensamt, alltså kanske fel på fläkten eller liknande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Inlägg av wepe »

Vid strömavbrott säger du, det är inte så att det blir fel spänning när den återkommer :roll:
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
SammyOlo
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 22 okt, 2013 17:17

Re: Jan fire Flex A 99

Inlägg av SammyOlo »

Bumpar denna tråd då jag har samma fel och antar att det då är onödigt å skapa en ny tråd.

Vi har haft flertalet strömavbrott här i Västerbotten nu sista månaden/månaderna.

Brännaren har fungerat felfritt(i 2 år) fram tills förra veckan. Kom hem efter 14 dagars jobb i Norge.

Flamvakten har löst ut och pannan är full i sot/tjära och ser helt sjukt hemsk ut. I stort sett omöjlig att rengöra också.

När jag startar brännaren så starta fläkten som den ska och den går i 10min och öser på utan problem.
Pellets matas in och elspiralen startar och bränner pelletsen. MEN fläkten går aldrig efter tändning så då bryter den efter ett tag och står å blinkar mellan Termok. och Elspiral. Två gånger på vardera i intervaller.

Vad beror detta på? Är det styrboxen som är trasig då eftersom fläkten startar ju då jag just har vridit igång den? För övrigt så kör jag på effektläge 3 och har inte prövat den på något annat än för nu har jag slut på vaxproppar till flamvakten och den är så sjukt jobbig att rengöra då vattnet har runnit ner.

Ska jag pröva den på effektläge 4 för att se om den går då? Eller är det bara att beställa ny styrbox? Jag har den med en ratt med effektläge 0-4 och ett läge med M och 2 små grå knappar för ext. och dos.

Tacksam för alla svar jag kan få. Det är kallt ute och min gamla diom topp pannan fungerar skitdåligt på elpatronen...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Jan fire Flex A 99

Inlägg av Icecap »

När fläkten faktisk kör "rätt" om man vevar igång den brukar det vara driftkondensatorn som ska bytas. Det kan även (troligt) vara glättningskondensatorn på fläktregulatorkretsen som ska bytas, det finns en del trådar om detta. Kan du (eller någon vänlig själ) löda själv är det bara att kolla igenom lite äldre trådar om dessa kondensatorer och byta båda i samma veva.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SammyOlo
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 22 okt, 2013 17:17

Re: Jan fire Flex A 99

Inlägg av SammyOlo »

Fläkten gick i 13min 36sek i effektläge 4 då jag startade upp brännaren. Därefter gick elspiralen(blinkade/lös) i 6min 13sek. Därefter fylldes pellets på som vanligt och varmt som fan vart det i brännarkoppen.

Men fläkten gick ALDRIG under tiden som pellets matades in och eldades upp. Därför uppstod en jävulsk massa rök och ingen effektiv bränning. Det enda som vart var att jag rök-la hela j*vla källaren och 5 nytvättade omgångar av kläder och sängkläder måste tvättas om då hela tvättstugan va rökfylld.......

Kan det fortfarande bero på kondensatorerna? Jag kan lö hyffsat men farsgubben är vass både med svets å löpenna så han får isf göra jobbet. Har dock INGEN erfarenhet av kretskort mer än i datorer. Men som sagt att läsa på hjälper alltid. Ska gå igenom trådarna om det fortfarande kan bero på dessa kondensatorer.

Men kort sagt, att köpa en ny styrbox/databox skulle i vilket fall som helst lösa problemet? är ju -10 och elpatronerna verkar inte fungera som dem ska, slår av/på var 30sekund och pannan håller nätt å jämnt 40grader med väldigt försiktig shuntning till radiatorerna...Drifttemp ska vara 60 och hysteres 5grader...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Jan fire Flex A 99

Inlägg av Stegatorparn »

Har du provat effektläge 2 med eltändning?
Läge 3 o 4 har underhållsfyr och har det slocknat, så stannar den.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Jan fire Flex A 99

Inlägg av Ola Häggström »

viewtopic.php?f=9&t=12871
Den här tråden täcker in problemet rätt bra. Även om jag var fel på det i början (har fortfarande en oanvänd fläkt hemma).
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
SammyOlo
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 22 okt, 2013 17:17

Re: Jan fire Flex A 99

Inlägg av SammyOlo »

Har skummat igenom tråden du länkade. Skulle vilja pröva att byta ut kondensatorn ändå. Det skadar ju inte att testa. Men inte ens lokala elfirman var intresserad av att hjälpa med lödningen. Fick svar "Nä hörru, vi tar inte på oss vilka jobb som helst". Precis som om det vore ett "hit-jobb" man beställde...Fick inte ens köpa en kondensator när dom visste vad jag skulle göra med den.

Har ingen lust att prova starta upp brännaren igen utan att ha gjort någon åtgärd då det blir en enorm rökutveckling inne i pannan. Har dåligt drag i panna och skorsten och utan fläkten på pelletsbrännaren så blir det enormt mycket rök inne i pannan, till och med tryck för dragluckorna läcker ut rök.

Sista försöket jag gjorde så hann inte brännaren att lösa ut på något fel innan jag valde att starta fläkten genom att bryta strömmen och vrida upp i effektläge igen. Vilket är enda sättet att få fläkten att snurra. Enda gången fläkten snurrar är under dom 13 minuterna vid uppstart efter avstängning och under den korta stund som den blåser på då man vrider ner effektläget till 0.

Min databox ser ut som i denna länk. http://www.eldkraft.se/produkt/elektron ... tbytes1234

Är den databoxen plugnplay eller måste man justera om voltvärdena för att det ska fungera? Har ett papper från installationen av ankäggningen 2003 och dom värden som står där för fläkt osv är inte samma som de ni har diskuterat i tidigare trådar. Vad kan det bero på?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Jan fire Flex A 99

Inlägg av Icecap »

SammyOlo: det lokala elfirma är definitivt fel ställe att kolla! Men finns det en TV-reparatör kan det vara värd att fråga, de brukar oftast vara kluriga och ha lödvana.

Själva jobbet är enkelt om man har verktygen och lödvana - samt såklart komponenterna - och det är lika bra att byta båda motorkondingen och elektrolyten direkt, kostnaden är minimal för komponenterna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SammyOlo
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 22 okt, 2013 17:17

Re: Jan fire Flex A 99

Inlägg av SammyOlo »

Ok! tack för infon!

Nu lite update. Fick tag i han som monterade brännaren 2003. Han var mer eller mindre 100% säker på att det var databoxen precis som ni säger. Han har den nya moderna databoxen hemma för 2500:-.

Jag ska åka och köpa den nu i eftermiddag och montera den så att jag får igång verksamheten. Jag får dock ett problem till då.

Han påstår att då han monterade anläggningen så fick han justera ned effekten på brännaren för att den skulle fungera med min panna. En Diom topp från -85. Kombipanna, olja/ved/el.

Han tror således att den nya styrboxen kan få brännaren att köra på för hårt och då kommer förmodligen termokontakten att lösa ut. Han menar också att det är svårt för han över telefon att guida mig att justera så att det kommer fungera bra. Kommer det här att bli ett problem eller ska den nya styrboxen fungera plugnplay som den gör enligt tillverkaren? Läste det tidigare idag att det inte ska behöva justeras något.

Hittade som sagt papperen från när den installerades och där står volttalen följande:

Uppstart: 82V
Läge 1: 80V
Läge 2-3: 103V
Läge 4: 120V

Rökgastemp vid läge 2-3: 150
CO sotal alla lägen: 2
Undertryck MPA alla lägen: 1,4

Vad betyder undertryck osv? Har ett vattentryck i pannan på 0,75 bar. Är det normalt?

Kan jag justera den nya styrboxen efter ovanstående volttal så att den fungerar "så bra som möjligt" med min panna?

Suck. Önskar man var mer insatt i dessa saker...

Tack iallafall för all info jag fått!
SammyOlo
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 22 okt, 2013 17:17

Re: Jan fire Flex A 99

Inlägg av SammyOlo »

Edit som jag glömde:

Den gamla styrboxen kommer jag se till att få renoverad och provköra och om den fungerar efter byte av kondensatorer så ska den få ligga som reserv.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Jan fire Flex A 99

Inlägg av Icecap »

"Volttalen"?
Jag antar att du menar "spänningen". ;-)

Men nej, spänningarna passar inte med en Flex-A2 box - men det finns manualer att leta fram om du kollar i de klistrade trådar överst i denna del av forumet.

Och för 2500:- ska den nya boxen vara en Flex-A2, alltså den version med folieknappar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar