Janfire nh skumt matningsfel av pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Cirux
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 11 aug, 2011 15:20

Janfire nh skumt matningsfel av pellets

Inlägg av Cirux »

Har precis fått in det nya pannsystemet inför hösten. Köpte en janfirepanna och nh brännare begagnat. Grejerena är precis så gamla att garantitiden gick ut för två månader sen.

Mitt problem:
Har bytt nivåkännare på brännaren och justerat in denna. Dock fortsätter motorn att mata pellets tills felmeddelandet: fel externskruv. Fastän givaren indikerar att internförrådet är fullt. Vilket resulterar i att slangen fylls.

Under startprocessen lyser indikatorlampan på nivåkännaren när koppen är full i ungefär 30 sek för sedan slockna.

Tog därför kontakt med en firma i åmål som ligger närmast och de ville inte ha något med denna brännare att göra tyvärr. Och jag vill helst inte behöva ta in en firma från karlstad för det är tillräckligt dyrt.

Så min fundering är om det är någon som haft liknande problem?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om den inte avkänner pelletssensorn är den antingen fel kopplat eller kopplat i fel hål eller utgången från sensorn trasig.

Den ska vara kopplat i CN9, kolla det först av allt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Cirux
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 11 aug, 2011 15:20

Inlägg av Cirux »

Den är ikopplad i rätt hål och sensorn är ny. Fick den igår så frågan är omdet är ett boxbyte som ska till kanske? Hade varit skönt att slippa en sådan utgift för tillfället.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om den sitter i rätt hål och är ny bör den ju fungera som tänkt. Lampan på den reagerar så den avkänner ju rätt.

Alltså måste felet vara i elektronikboxen. Dock vill det vara en bra idé att faktisk mäta att signalen är korrekt!

På min brännare är det mellan brun och svart man ska mäta, du måste såklart ha allt inkopplat och sticka ner mätpinnarna i kontaktdonet. Då ska det vara en reaktion om den avkänner pellet eller inte, stoppa brännaren först och gräv bort lite pellets, det duger fint med fingret för att simulera pellets.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Cirux
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 11 aug, 2011 15:20

Inlägg av Cirux »

Ska prova direkt imorgon
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire nh skumt matningsfel av pellets

Inlägg av johannaj »

Väcker liv i denna tråd, då även jag fått samma fel!

Undrar vad lösningen var....Kan det vara någon triac som det blivit kortis i, eller ett relä som hängt sig? Antar att utgången går via ett relä, då motorn till externskruven drar lite ström. Speciellt i startögonblicket.

Haha, det är nästan roligt när det blir fel på NH-brännaren, för det är ju så ovanligt!!! :D
Senast redigerad av johannaj den ons 03 dec, 2014 23:45, redigerad totalt 2 gång.
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire nh skumt matningsfel av pellets

Inlägg av Icecap »

Det finns ingen relän i en NH - utom det säkerhetsrelä som finns på de nyare versioner.

Om motorn driver fram till att det larmas och motorn sedan stannar är det signalen från sensorn som inte kommer fram.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire nh skumt matningsfel av pellets

Inlägg av johannaj »

Ja, tyckte väl att det satt ett relä på kortet....Vad används då detta till? En nödstopp? 8)

Vet inte riktigt hur tidigare felbeskrivning sett ut i denna tråd, min i mitt fall, är det spänning ut hela tiden, oavsätt givarens signal och ja, givaren fungerar. Så fort kortet blir spänningsmatat, startar externskruven....

Kan det vara kortis i en BTA-140? Antar att det är någon av dem som styrs av CN9.... :?:
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire nh skumt matningsfel av pellets

Inlägg av Icecap »

Om matningen startar direkt brännaren får ström och sedan aldrig stoppar låter det definitivt som att triac'en har kortslutet.

Men när den ger larm om pelletsmatningen och då stoppar motorn är det definitivt inte triac'en!

Reläet är en säkerhetsdetalj som blev krävd inför försäljning av brännaren i USA. MEN det blev samtidig införd en funktion som läser 230V utgångarna och jämför med vad som styrs och i ditt fall kommer den att visa matning utan att det faktisk beordras.

Och reläet är inte den svarta "plastklump" på kretskortet.

Om externmotorn kör fram till det blir larm är det sensordelen som inte fungerar, om det sedan är glapp eller annat vill jag inte sia om.

Så vad gäller? Kör externmotorn konstant eller stoppar den vid felmeddelandet?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire nh skumt matningsfel av pellets

Inlägg av johannaj »

Felet upptäcktes då det var fullpackat i slangen och skruven stod still. Om skruven stannat p g a något larm, motorskydd, eller att den helt enkelt inte orkade längre, vet jag inte. Motorn fungerade iaf, efter att skruven tömts på pellets. Den gången observerades heller inget larm i displayen. Det jag däremot vet, är som sagt att skruven startar i samma sekund som kretskortet blir spänningsmatat. Har därefter inte testat köra skruven någon längre stund, eftersom den är full med pellets. Detta kan jag såklart göra, om du anser att det finns en mening. Jag kan ju köra ut pelletsen i en hink och sedan tömma tillbaka efterhand. Hur länge ska den isåfall gå, innan larmet drar igång? Och ska den isåfall stoppa när larmet gått?

Måste nämna att jag observerade en annan kul grej. Det stod ett alias inetsat på kretskortet. -Skitkul! :D Det blir nåt att visa barnbarnen när vederbörande är 95 bast och fortfarande eldar pellets! 8)
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire nh skumt matningsfel av pellets

Inlägg av Icecap »

Jag har en aning om vad det alias är - och jag har originalritningerna här på min dator ;-)

Larmet ska komma efter 2 minuter. Men om du rycker ut kopplingen mellan brännaren och motorn (min är ett kontaktdon) kan du ju kortvarigt peta in det för att se om motorn kör när larmet kommer.

Kommer larmet inte efter 2 minuter (typ aldrig) och motorn vill köra är det rimligt/ganska säkert TRIAC'en, kommer larmet är det sensorfel på något vis, alltså inte nödvändigtvis sensorn som sådan men signalen från den som inte kommer fram.

EDIT: testa gärna om larmet kommer efter två minuter vid att gräva bort lite pellets vid sensorn så att den släcker. Kommer larmet inte då är det knas med sensorsignalen.

Så testa alltså:
* Med pellets på sensorn. Ska inte ge larm - och externskruve ska inte köra.
* Utan pellets vid sensorn. Ska ge larm efter 2 minuter och då ska externskruven stoppa.
Senast redigerad av Icecap den lör 06 dec, 2014 19:37, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire nh skumt matningsfel av pellets

Inlägg av johannaj »

Tackar Icecap!

Det ska undersökas i helgen! :)

Du borde kalla dig "klippan" istället, för det är närmre sanningen! :wink:

Återkommer med resultatet!
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire nh skumt matningsfel av pellets

Inlägg av johannaj »

Jag ändrade larmtiden till 1min, för att slippa vänta 2min....;)

Resultatet då? Jo, Ext skruven drar igång i exakt samma sekund som 230V når brännaren och boxen. Ingen fördröjning ens på en sekund. Det kommer heller inget larm efter 1min. Eller 2min. Eller 32 min....Så....Det blir till att löda lite! :wink:
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire nh skumt matningsfel av pellets

Inlägg av Icecap »

Den slutsats låter helt vettig! Rapportera gärna resultatet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Janfire nh skumt matningsfel av pellets

Inlägg av johannaj »

Absolut! Ska bara få tag i rätt komponenter!

Har inte så mycket saker hemma, men efter att ha hängt här ett tag, inser jag snabbt att det vore bra att ha lite generella komponenter hemma. Lite som att ha säkringar! :D
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Skriv svar