Janfire flex a Stannar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire flex a Stannar

Inlägg av Icecap »

Det bör rimligen stå i manualerna och dessa kan du finna i forumet. Det finns trådar som visar var termostaten till flamvakten sitter och allt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Gnor
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 08 aug, 2012 16:09

Re: Janfire flex a Stannar

Inlägg av Gnor »

Får läsa på lite. Ofta är det svårt att ställa den typen av frågor till en ointresserad blocketförsäljare.
Gnor
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 08 aug, 2012 16:09

Re: Janfire flex a Stannar

Inlägg av Gnor »

Tar mig friheten att delge info jag fått från Janfire.
Ja det går att uppdatera(om den är fr. år 2000 och framåt)

Brännare med ID nr. 02054239 och framåt är försedda med flamkontroll. Det
finns några undantag serie 02064254 – 02064264 ( 11st) och serie 02104377-
02104381 ( 5 st) har inte flamkontroll.
Elektronik med serienr. 5100 eller högre är försedd med program för avkänning.
Vidamic
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 mar, 2011 08:52
Ort: Stavreviken

Re: Janfire flex a Stannar

Inlägg av Vidamic »

Jag öppnar upp denna igen då jag stött på problem och gjort "vridput" inställningarna enligt anvisningarna i denna tråd, mina värden var felaktiga.
Min Flex-a brännare stannade med koppen full trots att jag gjort ren hela brännaren.
Jag har dragbegränsare installerad.

Jag misstänkte att det var fläkten som släkte elden och det verkar vara det som är problemet, återkommer ifall den fortsätter stanna.

Men jag skulle vilja veta hur man ställer in den sista "vridputten" för pelletsmatningen.
Jag kanske inte behöver men skulle ändå vilja veta hur den fungerar.

Tacksam för svar trots att jag bumpar en gamla tråd.
Vidamic
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 mar, 2011 08:52
Ort: Stavreviken

Re:

Inlägg av Vidamic »

J:son skrev:Tänkte göra en liten "mall" åt dig:
"Pottarna" jag pratar om finns under en liten plåt med två skruvar till höger ovanför Dos.-knappen. Ta bort plåten så du kommer åt att skruva på "pottarna" med en liten mejsel.

230volt säkerhetsblås 10-15 min
(som du kan hoppa över med Ext.-knappen)
A./ Elspiral tänds/glöder 2min 15 sek c:a
B./ 100v-0v-100v-0v-100v-0v-100v osv pulserande under c:a 3min 45 sek. Elspiralen slutar sen glöda.Volten justeras på pot 1 nerifrån räknat.
Brukar tända efter c:a 9:e-10:e 100voltsblåset
C./ 75-77volt under c:a 1min. Försiktigt blås i början=inte blåsa ut lilla brasan.
Volten justeras på pot nr 2 underifrån räknat
D./ 95-100volt under c:a 6,5 min. Blåser hårdare nu när elden tagit sig.
Volten justeras på pot 3 underifrån räknat
Nu är uppstartssekvensen klar. Har tagit c:a 13 min.(säkerhetsblåset borträknat)
E./ Volten härefter är beroende vilket effektsteg du kör på.
Effektsteg 1.(ratten)= 75-77 volt (justering pot 2 nedifrån räknat)
Effektsteg 2 och 3 = 95-100volt (justering pot 3 nedifrån räknat)
Effektsteg 4 = 140 volt (justering pot 4 nedifrån räknat)
Pot 5, högst upp= pelletsdoseringslängd på tiden = pelletsmängd. Kan vi återkomma till senare, när du fått ordning på fläktvolten.
Hoppas jag förklarat bättre denna gång. Det är lätt att glömma saker, som är självklara när man hållit på ett tag med pelletseldning.
J:son
Använde denna mall när jag justerade min Flex-A brännade
Snabbstartade med Ext. och vredet till läge 3
OK A./ Elspiral
OK B./ 100v-0v-100v osv
OK C./ 75
OK D./ 96-97v
OK E./ Effektläge 3 96v vrider jag till läge 1 så ligger den på 75v

Men efter låt säga ungefär en timma så stannar brännaren med pellets i koppen brännaren har nu gått en stund och är varm. Vattentempen är inte uppe i de 77-80 som den brukar ha.

Pannan är en Janfire Integral, där har jag reglerat så den stannar och startar med 3 graders skillnad.
Jag är tacksam för hjälp med detta eller i värsta fall ett telefonnummer till en bra servicetekniker i Timrå/Sundsvall.
Vidamic
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 mar, 2011 08:52
Ort: Stavreviken

Re: Janfire flex a Stannar

Inlägg av Vidamic »

Lagerbyte på interna matarskriven löste problemet, detta skall göras med jämna mellanrum. :D
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire flex a Stannar

Inlägg av Icecap »

Som det finns trådar om finns det extra dammskyddade lager som man kan fundera på att använda. Prisskillnaden är inte stor men om det ger längre funktionstid vet jag inte - men kan man vinna ett par år är det helt OK anser jag.

Men bra att det löste sig!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vidamic
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 24 mar, 2011 08:52
Ort: Stavreviken

Re: Janfire flex a Stannar

Inlägg av Vidamic »

Vidamic skrev:Lagerbyte på interna matarskriven löste problemet, detta skall göras med jämna mellanrum. :D
ca två års intervall.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Janfire flex a Stannar

Inlägg av jolun »

Hej!

Behöver er expertis angående fläktinställning på flex a "blå".

Jag kör brännaren på effektläge 1 och under drift har jag uppmätt fläktspänning 121V A/C. När jag vrider på Pott 2 nedifrån sett sker ingen uppmätt förändring i spänningen. Har provat vrida alltifrån tvåvarv till 20 varv utan märkvärd förändring i spänningen. Jag mäter mellan noll (blå) och fas (svart).

Gör jag något fel eller har ni någon förklaring till det hela?
Jag börjar misstänka att poten kan vara trasig. Finns det att köpa nya som reservdel?

Tacksam för svar.

/jolun
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Fricke71
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 22:26

Re: Janfire flex a Stannar

Inlägg av Fricke71 »

Väcker tråden igen och undrar om matningen av pelletsen potten som aldrig blev av i tråden.
När man ställt in enligt mallen här. Hur går man vidare sen med matningen?
CtC 265k, Koks aset som drar massa onödigt med pellets.
Janfire flex A blå. KW150 motdrag.
121kvadrat 1.5plans villa.
jolun
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tor 09 okt, 2014 19:40
Ort: Norrbotten

Re: Janfire flex a Stannar

Inlägg av jolun »

Hej i instruktionboken till janfire flex-a kan man hitta att doseringen ska vara 1sekund för pellets med volymvinten 0,62kg/liter, 08s för 0,74kg/liter och 1,3s för 0,52kg/liter.

Väg upp 1 liter pellets (glöm inte att räkna bort Tara vikten) för att se vilken volymvikt som gäller för din nuvarande aktuella pellets.
För att ställa en flex-a kan jag rekomendera metoden jag beskrev i en annan tråd, där du använder ljudinspelnings funktionen i tex en smartphone. Spela in en ljudsekvens då brännarens doseringsskruv går. Beskär ljudspåret från doseringens start och slut. Därefter ser du tidslinjen för hur länge doseringen varar. På så sätt kan man enkelt och noggrant sätt mäta upp doseringstiden och justera utifrån denna.
Nibe vedex 3000, Janfire Flex-A "blå", Fox-1004 tempregulator, 750L borö acktank med 110L beredare, Laddomat 21, Automatshunt med innetemp givare ( ESBE CRB-122), KWZ150 dragbegränsare, WM Pro loggning.
Skriv svar