Janfire flex a Stannar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Janfire flex a Stannar

Inlägg av illegal_driver »

Hej alla är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp med med min krånglande janfire flex a brännare...
Problemet är att jag startar upp den sen går den 1-2 dagar för att sedan inte starta igen utan den bara står och matar koppen full alltså den tänder inte... Inga lampor indikerar för något fel osv.
Köpte den begangnad för 3 år sedan och har nog förmodligen bytt allt som går att byta under årens lopp... boxen elspiralen thermokontakten osv
Detta hände i våras och har sedan kört på elpatronen.. för varmvattnet under sommaren. gjorde rent allting innan uppstart förra veckan dock utan någon skillnad.
förslag motages tacksamt Mvh Daniel
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Är den med flamvakt?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Inlägg av illegal_driver »

Är det thermokontakten du menar så är det en sån jag har...
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Inlägg av illegal_driver »

Har rensat koppen och gick ner efter ca en timme och den stog och matade i IGEN. koppen var varm dock hade ingen förbränning skett. kan det ha med draget att göra? eller pelletsen?
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Inlägg av J:son »

Hej ID
Några frågor först:
Är det en "blå" Janfire?
Har du mätt volttalen på fläkten. Genom uppstartsfasen. Du har några olika värden. Vid start t.ex. 75 volt som sen blir 95-100 volt och sen beroende om du kör på 1:an, 2:an eller 3:an lite olika volt.
Har du ställt in rätt matning i förhållande till bränslet du kör på? (vridpotten högst upp) Har du bytt pelletssort innan krånglet började?
Är du noga med att trycka in "rastret"(brännplåten) mot elspiralen när du sätter tillbaka efter sotning? Viktigt!
Har du draglucka mellan panna och skorsten? Så att draget håller sig stabilt.
Vi startar där. Svara så noga du kan så kommer vi att hjälpa dig efter
vår förmåga. Att pelletsen inte tänder ibland är tydligt.
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Inlägg av illegal_driver »

Ja det är en Blå.
Har inte mätt upp volten på fläkten(har ingen kunskap om detta)
Matningen har alltid varit samma (aldrig varit insällt så är väl säkerligen inte helt optimalt men har ju liksom alltid funkat och har alltid kört med samma pellets(från pemco i säffle (köper löst) rostret är jag alltid noga med att lägga tillbaka korrekt. har ingen draglucka mellan pannan och skorstenen.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Inlägg av J:son »

Ang. mäta volttalet:
I framkant, under, till vänster sitter en utgång där du kan sätta i en sladd.
Känn efter med handen så känner du den.
Antingen kan du göra som mig, att skaffa en sladd som passar, dra upp den på framsidan och avsluta den med t.ex. en stor "sockerbit", som du fäster med en skruv. Sen skaffar du ett instrument som du kan mäta volt med och mäter i sockerbiten. Eller så krånglar du och mäter i kontakten under. Svårt. Ett instrument kan du köpa på t.ex. Jula. Finns för runt 100-lappen som duger.
Du måste! ha koll på volttalet som avgör hur mycket fläkten blåser under olika delar av startprocessen och även senare när brännaren är igång. Är volten för hög vid starten, kanske den blåser ut glöden och misslyckas starta ibland. Tänk på om du själv skall blåsa på en liten brasa som du skall tända ute på semester t.ex. Det är viktigt hur hårt du blåser.
Volttalen, som skall vara, kan vi återkomma till, annars finns de på flera ställen här på pellets.info.
Ska du elda med pellets bör du lära dig detta! Det blir för dyrt att ta dit tekniker då och då. Det här volttalet brukar ändra sig med tiden pga att det är pottar som du ställer det på. Kan alltså stå helt fel vid det här laget.
Sen: "dragbegränsare" mellan panna och skorsten MÅSTE du ha. Annars har du ingen aning om vilket drag du har genom brännare. Den ställer du så att draget alltid är jämt/lika oberoende om det blir kallare ute så att draget ökar eller om det stormar ute. Eller när det är varmt, nästan inget drag alls. Läs om den på flera ställen här på pellets.info.
Börja med de här två sakerna, jag beskrivit. Dom är nästan en förutsättning för att elda med pellets. Det är lika bra du lär dig, du kommer inte undan om du skall elda med pellets utan problem. Flera kommer säkert att bekräfta vad jag sagt
Det är som vanligt, det tar emot att lära sig nya saker, men det är egentligen inte alls svårt bara du gör det.
:D J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Inlägg av illegal_driver »

Har absolut inget problem med att lära mig... voltmätare har jag redan.Ang dragbegränsaren. Draget ställer jag ju via pannan...Skulle jag kunna få ringa dig så du kan beskriva i detalj vad jag ska göra osv /Daniel
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och draget ställer du inte via pannan!!!!

För att någon inställning ska fungerar annat än för stunden ska man ha en dragbegränsar!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Inlägg av illegal_driver »

finns 3stift på undersidan vilka ska jag mäta på?
skruvade bort frontplåten färgen på kablarna är gröngul/Blå samt svart
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Inlägg av illegal_driver »

Icecap skrev:Och draget ställer du inte via pannan!!!!

För att någon inställning ska fungerar annat än för stunden ska man ha en dragbegränsar!


Okej
Har väl haft tur då att den har funkat i 3 år utan dragbegränsare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nja... tur och tur... Hade man mätt effektiviteten och rökgasvärden har de sannolikt varit ganska dåliga för det mesta. Min brännare fungerade (i betydelsen "gav värme") också innan jag fick en dragbegränsare monterat men jag märkte att effektiviteten blev förbättrat.

Och "fungerar"???
"...behöva lite hjälp med med min krånglande janfire flex a brännare..."

Oj då, det är ju jättefungerande eller hur?

Grejen är att en dragbegränser ser till att draget är rimligt konstant, oavsett väder och vind, och det är grunden i att kunde ställa in allting och få ett stabilt system. Med ett stabilt system kan man undvika att elden slocknar osv...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Inlägg av J:son »

hej ID

Den gul/gröna är "jord".
Blå är "Nollan""
Svart är "fas"
Mät mellan Nolla och Fas. ( blå o. svart)
Koppla in volt mätaren och var med under en uppstart (15 min kanske) och notera vilka voltangivelser du får.
Borde starta med uppstart c:a 100 volt pulser under 6 min( då du kan höra att elden tar sig) (Brukar tända efter c.a 8-10 pulser),
sedan 75 volt under 1 min, därefter 95-100 volt under 6,5 min. Uppstartsfasen är nu klar( tar c.a 13 min) och
fläkten går över i det effektläge som du valt. T.ex. Läge 1. = 75-77 volt, Läge 2eller3 = 100 volt, Effektläge 4= 140 volt.
Häng på med voltmätaren hela tiden(15 min minst) så du ser hur det är. Kolla vad som är inställt, till och börja med.
Ja du har haft tur om det har fungerat bra utan "dragbegränsare" där bak.
Inget att rekommendera. Prata med "Olle 45" här på forumet om dragbegränsare. Han tillverkar/säljer dessa och kan rekommendera dig rätt dragbegränsare. Viktigt med rätt storlek på den.
Att du ställer draget på pannan låter farligt=fel. Alla pannans inställningar skall stå helöppet. Inget annat är tillåtet.
Vi hörs igen.
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Inlägg av illegal_driver »

Icecap skrev:Nja... tur och tur... Hade man mätt effektiviteten och rökgasvärden har de sannolikt varit ganska dåliga för det mesta. Min brännare fungerade (i betydelsen "gav värme") också innan jag fick en dragbegränsare monterat men jag märkte att effektiviteten blev förbättrat.

Och "fungerar"???
"...behöva lite hjälp med med min krånglande janfire flex a brännare..."

Oj då, det är ju jättefungerande eller hur?

Grejen är att en dragbegränser ser till att draget är rimligt konstant, oavsett väder och vind, och det är grunden i att kunde ställa in allting och få ett stabilt system. Med ett stabilt system kan man undvika att elden slocknar osv...
Om jag utrycker mig såhär dragbegränsare är säkert jättebra och ska skaffa mig en sådan men kan du GARANTERA att det är det som "spökar"
så bespara mig din IRONI
"Och "fungerar"???
"...behöva lite hjälp med med min krånglande janfire flex a brännare..."
Oj då, det är ju jättefungerande eller hur?

Kom hellre med råd om hur och vad jag ska felsöka" som J:son försöker med Tack
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag är inte ironisk, det är du som är dryg: "Har väl haft tur då att den har funkat i 3 år utan dragbegränsare"

Men om du har flamvaktfunktionen i brännaren kan det mycket väl vara termostaten till den som har lagt av, den har bara en viss livslängd. Du kan kolla den vid att ohm-mäta den, det ska vara kortis när den är kall. Det kan även vara glappkontakt i kablarna.

Och det finns ett antal personer i detta forum som har haft problem av och an, oförklarliga stopp och annat knas men efter montering av en dragbegränser har dessa problem stoppat. detta just för att man kan ställa start och drift och sedan ha stabila förhållanden.

Jag skulle tro att ditt problem är två:
* Fel på flamvakten/kablar.
* För högt drag som får elden att slockna i förtid.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar