Janfire flex a Stannar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Inlägg av illegal_driver »

Måste ha mätt jättefel men 230v VId uppstart
ca 15 min senare vid tändning 110volt
ytterliggare 5 min senare 135volt

När det slocknat och det var dags för ny uppstart ca 96 volt
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Det låter tråkigt men om du har möjlighet att "babysitta" brännaren under en cykel och klura ut sekvenser osv är det oftast en mycket stor hjälp.

Man hör när elden börjar, man hör också när den slocknar och om du kan följa en cykel (start - eldning - stopp) och notera vad som händer när kan det leda till lösningen - fast det är skittråkigt att göra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Inlägg av J:son »

Inte säkert du mätte fel.
230 volt låter som om brännaren "blåste efter/blåste före" pga att den säkerhetsblåste ifall det låg pellets och glödde inne i pannan när du skulle starta igen. Om det ligger glödande pellets i pannan från tidigare försök, kan det bli en gengasexplosion, när du tänder i koppen på nytt.
Därför säkerhetsblåser brännare rätt länge(10-15 min) för att ev. glöd skall ha brunnit upp innan nytt startförsök. Likadant vid nystart. Den säkerhetsblåser (230 volt)först.
Om du är säker på att ingen glöd finns i pannan och koppen är rengjord, kan du vid start få brännaren att "hoppa över" säkerhetsblåsningen(230v) Ha effektväljaren i läge "0", tryck in knappen ext.(längst ned till vänster), under 6 sekunder, innan du slår över till läge 1, ( eller längre om den fyller på pellets. Motorn skall ha stannat).
Håll kvar ext.-knappen och välj t.ex. till läge 1. och därefter håll kvar 5-6 sekunder tills brännaren startar. Då kan du släppa knappen.

Innan nytt försök, gör rent i koppen=VIKTIGT. Låt det gå 1 timme(förslagsvis). Så att allt har slocknat i pannan.
Slå ifrån strömmen under tiden, så att starten blir fån 0.
Slå på strömmen(effektväljaren i Läge 0). Håll in ext.-knappen enligt det jag beskrivit ovan och hoppa över säkerhetsblåsningen, slå över till läge 1. OSV, tills brännaren startar.
Börja från början och mät volten igen i minst 15 min, så får vi se.
(Berätta vilket effektläge du provar med. Börja med läge 1. så vi har en utgångspunkt, så tar vi resten sen.)
J:son

Angående dina mätningar, troligen:
230 v, var säkerhetsblås 15 min
110 v, uppstartfasen som den tände under(borde vara 100v, ställ potten längst ned tills mätaren visar 100v)
135 v, låter feljusterat
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Inlägg av J:son »

Tänkte göra en liten "mall" åt dig:
"Pottarna" jag pratar om finns under en liten plåt med två skruvar till höger ovanför Dos.-knappen. Ta bort plåten så du kommer åt att skruva på "pottarna" med en liten mejsel.

230volt säkerhetsblås 10-15 min
(som du kan hoppa över med Ext.-knappen)
A./ Elspiral tänds/glöder 2min 15 sek c:a
B./ 100v-0v-100v-0v-100v-0v-100v osv pulserande under c:a 3min 45 sek. Elspiralen slutar sen glöda.Volten justeras på pot 1 nerifrån räknat.
Brukar tända efter c:a 9:e-10:e 100voltsblåset
C./ 75-77volt under c:a 1min. Försiktigt blås i början=inte blåsa ut lilla brasan.
Volten justeras på pot nr 2 underifrån räknat
D./ 95-100volt under c:a 6,5 min. Blåser hårdare nu när elden tagit sig.
Volten justeras på pot 3 underifrån räknat
Nu är uppstartssekvensen klar. Har tagit c:a 13 min.(säkerhetsblåset borträknat)
E./ Volten härefter är beroende vilket effektsteg du kör på.
Effektsteg 1.(ratten)= 75-77 volt (justering pot 2 nedifrån räknat)
Effektsteg 2 och 3 = 95-100volt (justering pot 3 nedifrån räknat)
Effektsteg 4 = 140 volt (justering pot 4 nedifrån räknat)
Pot 5, högst upp= pelletsdoseringslängd på tiden = pelletsmängd. Kan vi återkomma till senare, när du fått ordning på fläktvolten.
Hoppas jag förklarat bättre denna gång. Det är lätt att glömma saker, som är självklara när man hållit på ett tag med pelletseldning.
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Inlägg av illegal_driver »

Hej nu har jag ställt in den efter uppstart och fått fram gränsvärdena inom parantes
A
B:Mitt värde 100 konstant
C mitt värde 76
D: Mitt värde98

E effektutag 1 76
effektutag 2&3 98-99
effektutag 140

stängde sedan av så jag får gå ner om ett tag och göra en dubbelcheck så att allt stämmer.... tycker dock att matningen på pelletsen verkade verkade hög typ som att den gick hela tiden men kanske inbillar mig..

Angående draget som jag trodde satt i pannan sitter på rökröret jämnt över pannan jämnt under sotningsluckan från skorstenen... hur mycket bör det va öppet har 10 justeringsmöjligheter, bör tilläggas att jag har (RöR) i skorstenen om det påverkar... finns det nåt sätt att kolla så att jag har någorlunda drag ända tills jag inskaffat mig en dragbegränsare?
Tackar för hjälpen hitills uppskattas verkligen /Daniel
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Draget beror helt på effekt, utetemperatur, blåst och gångtid, alltså kan du inte justera det till något ens nära stabilt nivå.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Inlägg av illegal_driver »

ok förstog nästan att det var så... ang flamvakten som du pratar om är det samma som thermokontakt? för den ska väl bryta matningen om lågan inte uppstår/bryter om det blir för varmt och sitter fast skruvad/nitad i röret jämnt över "koppen" för det funkar ju verkligen inte just nu... ska passa på att kolla kontakterna där med...

Är alltså en sån här brännare jag har

http://www.blocket.se/jonkoping/Pellets ... m?ca=7&w=3
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Inlägg av J:son »

Hej ID.
Ser bra ut att du börjat "ställa in" fläkten.
Vi får se hur det går då. Kanske skall vi återkomma till matningen senare.
Ang. draget:
Hela idén med dragbegränsare är att draget i skorstenen ändrar sig hela tiden, med utetemperatur, vindar mm mm. Dragbegränsare är en lucka som svänger med draget och släpper in pannrumsluft i skorstenen när draget blir större. Luckan har en motvikt, som du skall ställa in, som gör att draget genom pannan-brännaren hela tiden blir det samma.
Det står i instruktionen för luckan/dragbegränsaren hur du ställer in den.
Du bör alltså inte ställa ett "fast" drag genom skorstenen.
Detta att draget genom brännaren alltid är det samma gör att du kan ställa fläktens blås och matningen av pellets så att optimal förbränning sker. Dessutom sparar du pellets som du säkert förstår.
Vi hörs igen.
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Inlägg av illegal_driver »

Har nu gått igenom hela cirkeln igen med nästan exakt samma värden (dock inom parantesvärden) Ska kolla om det funkar nu utan att den stänger av sig och matar koppen full har dock inte hunnit med och kolla thermokontakten... ännu... Så nästa steg är matningen antar jag/Daniel
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Dragbegränsaren placeras på rökröret från pannan eller i skorstenen, beroende på möjlighet.

Min sitter på rökröret, vissa har den på rensluckan som finns på vissa rökrör osv. Det viktiga är att den sitter "så nära som möjligt" pannans utlopp, dock utan att man behöver bli allt för bokstavlig.

Har man inte plats på rökröret kan man mura in en stos i skorstenen, vissa har en renslucka i skorstenen som kan ersättas osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Inlägg av illegal_driver »

Bild

Blir här då?
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Inlägg av Abbe »

perfekt ställe... :wink:

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Alldeles perfekt ställe! Se bara till att dragbegränsaren är rätt dimensionerat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Inlägg av J:son »

Hej ID.
Om du nu får brännaren att gå är det viktigt att du kollar termokontakterna också. Finns två stycken.
A/Den ena är ju en säkerhetsgrej om det blir för varmt. T.ex. om det blir ngt stopp i skorsten så att draget inte är tillräckligt och det blir "bakbrand". Elden i koppen inte dras in i pannan utan värmen sprider sig bakåt upp i fallschaktet. Då skall den stänga av. Denna sitter rätt högt upp i fallschaktet.
B/Sedan finns det en till termokontakt som sitter c:a en dm ovanför koppen i fallshaktet. Med den är det så att den slår ifrån om det inte blir tillräckligt varmt innom en viss tid. Om brännaren misslyckats med att tända pelletsen. Om du lyssnar noga kan du höra när den knäpper till och "godkänner" värmen i koppen. Sker under 6,5 min(95-100v) delen av startprocessen.
Gör att brännaren inte fortsätter att mata pellets fast du inte fått igång brasan. Skyddar kedjan som drar runt matarspiralen. Förr, när denna termokontakt inte fanns, var det så att kedjan kunde gå av om brännaren inte fick eld på pelletsen. Gäller t.ex. den gula Janfiren.
Går din pelletsbrännare genom hela starprocessen och vidare, en stund med det effektsteg du valt, är denna termokontakt hel.
Vi hörs.
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Inlägg av illegal_driver »

Jag vet att jag har thermokontakt A dock är jag osäker på B
har vid ett tillfälle bytt kedjan / låset då den matat fullt och ryckt isönder låset...finns thermokontakt b på alla brännare?
Hur gör jag för att ställa in matningen om vi leker med tanken att nu brännaren funkar?
Skriv svar