Janfire flex a Stannar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Om den har rivit kedjan har du med skaplig säkerhet inte flamvakten (termokontakt B)! Det är en ändring som blev införd efter ett tag och jag är ganska säker på att din måste vara före detta.

Det går att bygga om brännaren till detta, det behövs en ny styrlåda + lite grejer, tror att det finns som ett kit. Nya styrlådan (den digitala) har i övrigt ingen potentiometer eller liknande och det finns fler effektlägen, automatisk underhållseldning osv.

Och är du utan flamvakten kan just bristen på dragbegränsare vara orsaken till dina problem! Vid för högt drag kommer elden att brinna snabbare ut än doseringen kör, alltså slocknar elden och utan flamvakt vet ingen om detta...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Inlägg av illegal_driver »

Har hänt en gång på 3 år. Såldes den första boxen för 3 år sen. eller kan jag ha fått den nya uppgraderade boxen? bytte den nämligen det första jag gjorde för den va skrot när jag köpte den.
För det finns 3 olika varianter på denna modell eller har jag fått det om bakfoten?

Vad behöver jag för uppgifter för att kunna beställa en dragbegränsare?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

De "gamla" boxar finns med eller utan flamvakt-ingång. Med "gamla" menas dom med fysiska knappar och vridomkopplar på.

Den nya digitala är med en folie-framsida med olika knappar så att man känner igen sig ganska mycket.

Om du har en "ny" av de gamla boxar (vilket en 3 år gammal box ska vara) har den flamvakt-ingång men utan flamvakt-termostaten på brännkoppen är det inte mycket funktion på den. Det är alltså en 2 delat funktion och hela uppgraderingen måste göras.

Flamvakt-termostaten ska sitta på sidan/undersidan av brännkoppen efter vad jag förstådd men det finns helt säkert i någon manual.

Dragbegränsaren dimensioneras efter rökrörets längd (= skorstenshöjd) och diameter, kontakta Olle45 här i forumet, han kan allt om detta och skulle tydligen ha skapliga priser också.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Inlägg av J:son »

Hej ID.
Njaa..Ny digital box behövs inte alltid för att få flamvakt. Det finns ombyggnadskit=enkelt=rel. billigt, till många boxar. Jag har själv gjort just detta på min brännare och det är ingen digital variant. Jag har analoga "pottar" mm. Man kopplar in kablaget lite olika beroende vilken box du har. En inkoppling til Box t.o.m. SNR 7599 och en annan inkoppling til Box SNR 7600 och högre. Men det följer med inkopplingssceman.
Men ID.., kolla om du har en termokontakt c:a 1 dm upp i fallschaktet.
Sitter normalt på vänster sida om du står bakom brännare som sitter i pannan. Lyft av höljet/plåten så ser du om det finns termokontakt där.
Sitter med två skruvar/ev. popnitar.
Det kan ju vara så att du har termokontakt (50grader reagerar den på), men att den har gått sönder. Men går brännaren genom hela uppstarten(13 min) och lite till är den inte trasig, om du har en.
"Ombyggnadssats termovakt 50 grader Artnr. JF-21898000" finns hos Eldkraft. Kostade tidigare 95:-. Skall passa samtliga boxar.
Termovakten för 50 grader är blåmärkt. "JF- 70042002) 65:- tidigare.
Termokontakt 140 grader(den övre) är Rödmärlt. JF-70042004" 110:- tidigare.
Vi hörs.
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nja... flamvaktingången i styrboxen finns inte i alla boxar! Men den finns på alla nya av den gamla typen och på den nyaste digitala.

Med en 3 år gammal styrbox finns den ingång definitivt så det finns ingen anledning att byta box om det annars inte är något fel på den.

Men var det en riktig gammal box finns denna ingång inte och då måste man byta boxen för att få en fungerande flamvakt.

Jag är osäker på när denna ändring blev införd men det är kanske runt 8-9 år sedan, möjligen mer.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Inlägg av illegal_driver »

ska kolla denna fall jag har detta vid nästa stop om det blir något har nämligen gått 1 1/2 dag utan stop... Borde lagt märke till denna om den nu sitter i fallschaktet så tror inte jag har någon sådan.Håller tummarna för att det håller i sig...
vid nästa sotningstillfälle får jag även passa på att mäta diametern på röret i skorstenen samt höjden för att kunna beställa en Dragbegränsare
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Inlägg av J:son »

Hej ID.
Vad trevligt att det tycks ordna till sig.
Angåender termokontakterna.
Dom sitter på utsidan på fallschaktet, monterade mot detta. Men det har du säkert förstått redan.
Hoppas det går bra nu, annars är du välkommen tillbaka.
Icecap och vi andra här på forumet, har tillsammans en hel del kunskap, som vi med glädje delar med oss av. Kanske inte alltid helt totalt rätt vid första försöket, men det brukar hitta rätt tll slut. :D
Solen lyser över sjön, utanför mitt fönster.
Det är en fin kväll.
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Inlägg av illegal_driver »

passerat 3 1/2 dygn still going strong...
Om jag skulle försöka mig på inställningen med doseringen kanske?
Stort tack för hjälpen hitills alla inblandade...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Mitt förslag är att så länge det tuffar på och inte är sinnessjukt fel inställd bör du inte göra något annat än att se till att det kommer en dragbegränsare in.

När den är monterat kan du börja trilla på brännaren, det gör att inställningarna kommer att passa för hela året och du kan sova lugnare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Inlägg av J:son »

:) HejID.
Roligt att det tuffar på.
Lyssna på Icecap när han säger: dragbegränsare först.
Klokt att ha ett stabilt läge att utgå ifrån.
Vi hörs.
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Re: Janfire flex a Stannar

Inlägg av illegal_driver »

Nu börjar det hända saker... måste dock tillverka en adapterplatta då spjället inte kunde öppna sig helt... Hur gör man när man ställer in det? någon som vet?
Bild
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire flex a Stannar

Inlägg av Icecap »

Man kollar först manualen för brännaren, där ska önskat undertryk vara angivit. Sedan ställer man vikten på pinnen enl, instruktionen på luckan och sedan är inställningen av luckan klar.

Sedan börjar justeringen av pelletsbrännaren och det känns onödigt att skriva vad som redan står i ett antal trådar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
illegal_driver
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 12 sep, 2011 18:45

Re: Janfire flex a Stannar

Inlägg av illegal_driver »

Problemet är att jag köpte brännaren begangnad och inte fick med någon manual. men det finns väl säkerligen någon här kanske?
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Janfire flex a Stannar

Inlägg av wepe »

Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Gnor
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 08 aug, 2012 16:09

Re:

Inlägg av Gnor »

Icecap skrev:Är den med flamvakt?
Gammal tråd, men har funderingar på att köpa en begagnad Flex-a.

Hur kan man ta reda på om brännaren har eller har blivit uppgraderad med flamvakt? Kanske inte alla privata säljare som har koll på det.
Skriv svar