Janfire + CTC total

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Janfire total
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 19:53

Janfire + CTC total

Inlägg av Janfire total »

Tack för ett bra forum!!!

Jag lyckas ha den förhatliga kombon av brännare och panna :-)

En CTC total panna från 1984 och en janfire flex a från 2003.

Varken brännaren eller pannan står väl särskilt högt i status.

Vill bara säga att jag är SKITNÖJD med mina prylar.

Är inne på 2:a året och allt bara rullar och går.
Nu har det ju inte vart nån vinter att tala om hittills, men jag är inte ett dugg orolig när den så småningom kommer.

Just nu shuntar jag ut 30 grader på elementen och har en inomhustemp på ca 20-21 grader, 100kvm villa från 1946.
Det går åt ca 22kg/dygn, då har jag värme och varmvatten för 5 personer för under 50:-/dygn.

Det jag gjort rent tekniskt och som påverkar resultatet är:

1. 1st egentillverkad baffelplåt i tjock durkplåt, anpassad så endast en öppning i bakkant på ca 20mm för rökgaserna att gå igenom. På det viset får jag åtminstonde en S kurva för att förlänga rökgastiderna innan dom far ut genom skorststenen. Rökgastempen i stosen är 110 grader (läge 1), för lågt säger många, men jag har själv granskat murstocken vid den obligatoriska brandsynen var 3dje år, sotaren har videofilmat murstocken, och den mår mycket bra.

2. TK1A termostat som slår av vid 85 grader och startar brännaren vid 55 grader.
Aldrig nåt problem med bristande värme eller varmvatten.

3. Motdragslucka som individuellt justeras efter önskemål.

Jag sotar panna och brännare regelbundet efter ca 300kg pelletsåtgång, aldrig några tecken på mystiska förbränningar eller dyligt.

Ville egentligen bara säga till alla er som sitter med dessa (skitgrejer) att med ganska enkla/billiga metoder går det att få ordning på dessa "problembarn"
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire + CTC total

Inlägg av Icecap »

Flex-A är väl knappast räknat som skitgrejer, det är en trotjänare av bra kvalitet men kanske inte så avancerat så att den skulle ha låg status är väl inte helt sant.

Pannan "kan" jag inte men om det fungerar bra för dig är det bara bra och du verkar ju ha bra effektivitet också, inget att bråka om.

Men många som klagar är ju ganska ohändiga, som pellets är nu är det tyvärr "själv är bästa dräng" och man måste förstå systemet och ha koll på sakerna - men där har du ju lyckats.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Janfire total
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 19:53

Re: Janfire + CTC total

Inlägg av Janfire total »

Nu har det "äntligen" blivit lite kallare :lol:
Nu har jag ställt Fred Flintstone på läge 3 och han sörplar i sig ca 32-33kg/dygn, då shuntar jag ut ca 40 grader.
Rökgastempen på läge 3 ligger som mest på 140 grader vilket måste vara helt ok.
Har ställt hysteresen mellan 65-85 grader
Jag sotar ur pannan fortfarande efter ca 20 säckar och ännu inga skumma driftstopp eller mystiska förbränningar.
Ville bara skriva av mig lite då man oftast hör om allt skit men sällan när allt klaffar.
Janfire total
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 19:53

Re: Janfire + CTC total

Inlägg av Janfire total »

Jaha så har det gått ett år igen.
Nu "just idag" är mina 4 pallar pellets slut som jag började elda av i November.
Före det smög jag lite med elpatronen i min ctc total panna, och så lär det bli nu fram tills jag slår av värmen helt.
Det är helt sjukt hur bra detta funkar, fast SE har höjt priset dom gamarna så fortsätter jag till hösten igen.
Börjar så smått fundera på att investera en släpkärra då Granngården ligger 3km bort och dom är faktiskt billigare än SE.
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: Janfire + CTC total

Inlägg av Hybenos »

Grattis!

Har själv via detta forum lyckats att installera en pelletsbrännare! hade också en gammal häck CTC265 här hemma som mäklaren tyckte var en vedeldad panna. Givetvis dåligt av mig att inte kolla upp värmepannan då det visade sig senare att man egentligen inte alls skulle elda ved i den....efter att jag köpt 8kbm :D

Nåja sålde veden nästan dyrare än vad jag köpt den för så det löste sig. Men jag behövde lösa värmen då patronen inte skulle få jobba ihjäl sig och detta forum visade vägen!

Blev en Janfire Flex-A + motor + förråd för 6000kr. Installerade den i oljebrännarens lucka och startade den för första gången i oktober - och den har rullat sedan dess! är jävligt nöjd med detta också. När denna går sönder så blir det garanterat en nyare Janfire.

Min tuggar också cirka 20-22kg pellets om dagen i snitt beroende på kyla+längden på duschar (läs sambons dushar) men jag har även lite högre värme pga frusen sambo och ett spädbarn. Ligger på runt 22-23 grader inne. Har kompletterat systemet med en automatisk shuntstyrning + rumsgivare. På dessa snart 6 månader har jag haft 1st driftstopp och krångel med motorn men detta var mitt fel då jag inte rättade till nedfallet = fastnade i nedfallet istället. Annars har den stannat någon gång men endast för att jag inte hunnit fylla på i tid. Så inget "onormalt" driftstopp på 6 månader är jag nöjd med.

Vi får båda hoppas att dessa fortsätter att rulla smärtfritt!
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Janfire total
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 14 dec, 2010 19:53

Re: Janfire + CTC total

Inlägg av Janfire total »

Gött att höra!

Visst har man väl nåt driftstopp ibland och då handlar det oftast om lathet att man inte orkat sota ur pannan i tid.
Eller som den gången externskruven lät som en stenkross och det började blinka massa lampor på brännaren, då visade det sig att en mattkniv i stål hade ramlat ner i pelletsförrådet som sen skruven försökt tugga i sig....
Nåväl, pannorna är gamla och behöver sotas ofta och trimmas in för ett hyggligt resultat, men som sagt dom står ju redan där och fyller sin funktion.
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Janfire + CTC 265b

Inlägg av nicnyfiken »

Hej jag har kört Janfire flex-a i en CTC 265b, oljebaffel och vedbaffel funkat fint om spjället lämnas helt öppet. askutrymmet dock begränsat 2veckor kan lämnas men sedan behövs tömmas och sotas=skrapa värme ytorna inga spak sotningar här inte...=:)
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Janfire + CTC total

Inlägg av Icecap »

Den mekaniska askningen i en Janfire NH gör att jag kan låta min brännare tugga igenom runt 1800kg pellets innan jag måste aska ut. Jag påstår inte att den är speciellt effektiv då, det finns ju ett lager av isolerande aska lita här och var - men det fungerar!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar