Kraftigt brummande från brännare/panna

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Fritte98
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 18 sep, 2006 14:58
Ort: Kristianstad

Kraftigt brummande från brännare/panna

Inlägg av Fritte98 »

Hej

Har ett problem som jag inte blir klok på. Emellanåt så brummar det extremt från brännaren (eller någon annanstans i installationen). Har läst en del om fläkt som går dåligt och drummar, men detta är lite kraftigare. Jag hör det tydligt ur dragbegränsaren, och detta ljud fortplantar sig i hela huset. Vid dragbegränsaren så det på snudd till öronbedövande.

I januari i fjol bytte jag box i brännaren (nya boxen med touchkontroll), och strax därefter hörde jag detta någon gång. Trodde då att det var någon sorts resonans som uppstod i skorstensröret.

Men de senaste dagarna har detta blivit värre. Senaste veckorna har jag haft problem med att brännaren har stannat pga termokontakt. När jag har tagit ut den så har det varit ett tjockt lager "hård" aska i rosterplåten som släpper i kakor när man knackar med dammsugaren på det.

Misstänkte att detta berodde på mycket spån i pelletsen, så jag har gjort en liten temporär filtrering av pelletsen innan den trillar in i brännaren.
Ska se om det hjälper mot beläggningen och termokontakt stoppen.

Men oljudet blir jag inte klok på. Någon gång vet jag att jag kände på brännaren när det lät och då kändes det som att hela brännaren vibrerade.

Imorse så var jag vid pannan och då gick den på full drift i läge 1. Ljudet kom och gick lite då. Mäte fläkten och spänningen verkade konstant. Visade 121-124 VAC (Jag vet att jag inte har rätt instrument, men jag borde kunna se om det ändras när det brummar)
När den gick ner i underhåll, så fick jag 0 V, och vid pulserna 114V. Kunde känna att fläkten stannade helt, och att den varvade upp lite på pulsen. (Utan något brumm)

Så någon idé?? Kan det vara fläkten? Startkonding isf? Kan det vara det som förklarar sintringen (eller vad det nu kallas) på i brännarekoppen?

Provade att byta till läge 2 under drift utan att kunna märka några skillnader.
Är som sagt förbryllad...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kraftigt brummande från brännare/panna

Inlägg av Icecap »

Jag har det ljud lite ibland, det är en sorts "blåsa över flaskans mynning" fast då i skorstenen varför frekvensen är väldigt låg, det hörs inte så tydligt, det mer märks istället.

Det är inte för att vinden blåsar över skorstenen, det är när brännaren kör som det kan komma. Jag skulle tro att det är utformningen på skorstenskanalen ihop med vald brännareeffekt som kan ge detta ljud ihop vissa andra okända orsaker.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fritte98
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 18 sep, 2006 14:58
Ort: Kristianstad

Re: Kraftigt brummande från brännare/panna

Inlägg av Fritte98 »

Har idag testat och kört i läge 2, samma resultat...

Icecap, du skrev att det knappt hörs.. I mitt fall hörs det.. Dånar som fan...
Fritte98
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 18 sep, 2006 14:58
Ort: Kristianstad

Re: Kraftigt brummande från brännare/panna

Inlägg av Fritte98 »

Var nere vid pannan precis när det började brumma..
Testade att öppna upp dragluckan till max, utan någon skillnad, eller att det blev värre.
Om jag däremot stänger luckan så slutar det direkt.

Så det verkar vara så att det blir en resonanseffekt i röret i skorstenen. Frågan är sedan om att stänga luckan ändrar draget så att det slutar, eller att det är kvar med att ljudet förstärkes genom de öppna dragluckan??

Har nu tillfälligt stängt dragluckan och låst den, för att se om det försvinner..

I mitt fall har jag en Flex-A med ny box som sitter i en Nibe Attack panna. ca 9 m skorsten med rör 100mm (har jag för mig, kan vara 110) Sitter en draglucka KW typ 012. Dragluckan öppnar inte så mycket under normal drift och vindstilla, typ 10-20 % kanske...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kraftigt brummande från brännare/panna

Inlägg av Icecap »

Att stänga dragbegränsaren är ju rakt av dumt! Då kommer brännaren att gå med luftöverskott vilket ger sämre effektivitet och i vissa fall skadar materialen i brännaren ordentligt.

Att testa en kort stund om det är en del av orsaken är en annan sak, jag tror helt enkelt att det är kylan som ju har kommit nu som ger så pass med drag att det precis passar med någon "orgelpipaeffekt" i skorstenen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fritte98
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 18 sep, 2006 14:58
Ort: Kristianstad

Re: Kraftigt brummande från brännare/panna

Inlägg av Fritte98 »

Dragluckan är stängd nu bara som test...

Jag har dock aldrig haft dessa problem tidigare under de 5 år jag har eldat med pellets.. Detta kom sedan jag bytte styrbox.

Är det inte konstigt att jag har samma problem i både läge 1 och 2, mer effekt borde ge mer drag i skorstenen tycker jag...

Ska testa och ändra lite med turbulatorer i rökkanalerna i pannan... om man ändrar på turbolatorerna (lägger till eller tar bort) bör man justera om brännaren också då??
Fritte98
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 18 sep, 2006 14:58
Ort: Kristianstad

Re: Kraftigt brummande från brännare/panna

Inlägg av Fritte98 »

HIttade följande tråd:

http://www.byggahus.se/forum/biobransle ... ummet.html

Kan inlägg nr 4 vara en förklaring på det jag upplever???

Hade motdragsluckan stängd idag, och nu ikväll så hade pannan stannat med flamvakt som fel..
Misstänker att draget blivit för bra och släckt underhållselden....

Sug ur brännaren och startade igen...

Kom och tänka på en sak.. Ljudfenomenet uppkommer inte under startfasen, utan först när brännaren uppnår full effekt (grön diod på läge 1)

Någon som har idéer på vad man kan göra??

Ska försöka få i fler turbulatorer, för att försöka sänka rökgastempen (Ligger på 250-270 grader på läge 1)
Är tyvärr dåligt utrymme ovan pannan, och turbulatorerna stoppas i från toppen...
Får kanske göra nya av kedjor istället...

Ta in en tekniker som gör en rökgasanalys? Så att förbränning är korrekt... Om det nu skulle vara någon sorts gas som skapar tryckförändringar...
Har förtillfället skitpellets.. Mycket spån...Ystadpellets.. Har även hittat hela träbitar ett antal gånger..
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Kraftigt brummande från brännare/panna

Inlägg av Icecap »

Brännaren ska såklart vara korrekt ställd! Men det har knappast något med problemet att göra.
Med så hög rökgastemperatur bör du definitivt strunta ganska mycket i ljudet och få ner några turbulatorer som första båtgärd, det kanske låter efter det men du förlorar inte så mycket pengar på det!

Och jag tror att det faktisk kan vara lösningen också!

Ponera att det som händer är ett konstant pulsande "efterförbränning" som sker pga. att rökgaserna drar igenom pannan innan de är fullt förbrända, då kommer dragbegränsaren att förse gaserna med sekundärluft vilket ger en lite rökgasexplosion/förbränning - vilket ger en liten tryckvåg som stoppar sekundärluften en kort stund och sedan börjar det om igen hela tiden.

Så turbulatorer kan vara en lösning och en justering av brännaren behövs ganska säkert men ta det i rätt ordning: Turbulatorer först!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Fritte98
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 18 sep, 2006 14:58
Ort: Kristianstad

Re: Kraftigt brummande från brännare/panna

Inlägg av Fritte98 »

Tog ett ryck idag.. Sotade ur pannan ordentligt. I med alla turbulatorer och startade upp...

Rökgastempen ligger nu på 150-200 grader...

Men, oljudet är fortfarande kvar. Jag blir knäpp på detta...

Följande har jag konstaterat:
Ljudet kommer när brännaren kör normalt, dvs inte under startsekvens.
Tycker inte att det låter under hela brännarecyklen utan mest i början, men detta har jag inte bekräftat.
Röken ur skorstenen kan jag inte se. Dock tyckte jag att när det brummade så kom vit rök..(ta detta med en nypa salt, det var svårt att höra oljudet när jag var ute)
Hör inget vid skorstenen ute..
Hör det ved 3 ställe, motdragsluckan, fläkten samt nedfallsslangen.
Om jag stänger motdragsluckan när det låter så tystnar det på alla ställe...
Har testat att ändra lite på motdragsluckan utan resultat...

Några ide'er??
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Kraftigt brummande från brännare/panna

Inlägg av wepe »

Vet inte om det är samma problem? Men kommer ihåg när jag bytte oljebrännare för många år sedan blev det ett dånande som hördes i hela huset :roll: Fick justera luften TROR jag fick sänka luften något, blev kanske inte optimalt inställt men men. Något verkar ju hänt med inställningen efter boxbytet? Kör du med lågriktare, vilken typ (grader)?


wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Petjoh
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 nov, 2010 21:19
Ort: Skara

Re: Kraftigt brummande från brännare/panna

Inlägg av Petjoh »

Vet inte om ni hittade en lösning men jag har själv slitit väldigt länge med samma problem. Har haft installatörer här som gått igenom panna, skorsten, brännare och dem har bytt boxar och annat. När man sätter i en gammal box låter det inget och sätter man i en ny med samma inställningar så låter det som det står en lastbil med fullgas i pannrummet.

Men jag hade tur att springa på en som visste vad man kunde göra direkt. i dos längd skall båda i noll läge stå på 1 sekund och detta är standard men den gamla boxen levererar bara 0.8 sekunder. Varför det är så vet jag inte men ställer man nya boxen med dos längd på 0.8 så har man samma utgångsläge som man hade på den äldre boxen med vredet.

Så nu är min panna äntligen tyst och lugn... så summa av allt efter allt jag bytt så var det dos storlek i uppstarten där den går på 90v som var boven i allt. Hoppas detta kan hjälpa någon som behöver eller kommer att byta box.
Skriv svar