Janfire Flex A missar tändningar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
avic
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 22 sep, 2012 08:44

Janfire Flex A missar tändningar

Inlägg av avic »

Hej!

Ny på forumet och har problem med en Janfire Flex-A som sitter på en gammal CTC Total-panna.

Vi har haft brännaren i två år, köpte den begagnad. Efter lite problem i början som gjorde att de som installerade den fick byta fläkt har den funkat bra förutom att internmatningsmotorn byttes förra hösten.

I våras börjde den dock missa tändningar, vilket gjorde att det blev kallt och brännarkoppen fylldes med pellets. Jag tänkte att det var tändspiralen som blivit dålig och bytte den i somras. Nu när det är dags att börja elda igen vill den inte riktigt.

Den tänder oftast snällt och eldar upp värmen i pannan, men någon gång under natten har den misslyckats att starta och står kall på morgonen och matar på utan att det brinner, för det finns ingen flamvakt.

Häromdagen bytte jag elektronikbox till en rekonditionerad (hade en liggande), men det gav inte bättre resultat. Rosterplåten har varit med ett tag, det finns en liten liten spricka i den. Annars är det mesta bytt, fläkt för två år sedan, internmotor för ett år sen, elspiral... Vad kan man göra?

Hälsningar
Axel
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex A missar tändningar

Inlägg av Stegatorparn »

Finns det en dragbegränsare i rökkanalen?
Saknas den kan det mycket väl vara det som orsakar misständningarna.
Det blir för stort drag genom brännaren.
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
Ring Ruben så hjälper han dig få rätt storlek.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
avic
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 22 sep, 2012 08:44

Re: Janfire Flex A missar tändningar

Inlägg av avic »

Tack för svar!

Ja, det finns dragbegränsare, och dessutom är draget lite på gränsen till för lågt enligt sotaren. Men när jag tänker efter har jag nog spjället på pannan fullt öppet nu och hade det halvstängt tidigare år. Kan det göra skillnad?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex A missar tändningar

Inlägg av Stegatorparn »

Det låter inte troligt när du har lågt drag, men du får prova.
Hur hög är skorstenen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
avic
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 22 sep, 2012 08:44

Re: Janfire Flex A missar tändningar

Inlägg av avic »

Skorstenen är antagligen 8-9 meter hög, skulle jag tro...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex A missar tändningar

Inlägg av Stegatorparn »

Med en så hög skorsten ska det definitivt inte vara något problem med draget.
Borde vara minst 15 Pa och det är fullt tillräckligt för alla pelletsbrännare.
Är det inget hinder i vägen i skorsten och rökkanal så ska du kolla inställning och funktion på dragbegränsaren.
Spjället skall gå mycket lätt och reagera för minsta tryckförändring.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
avic
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 22 sep, 2012 08:44

Re: Janfire Flex A missar tändningar

Inlägg av avic »

Dragbegränsaren är tyvärr precis som den varit även de senaste två vintrarna, så det är ingen skillnad där... Har nu testat med att ha spjället mer stängt, men den startade inte en gång idag också. Nu kör jag i M-läge, men det är kanske inte optimalt.
avic
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 22 sep, 2012 08:44

Re: Janfire Flex A missar tändningar

Inlägg av avic »

Det har löst sig! Jag upptäckte till slut att den fyllde på lite för lite pellets i koppen när den skulle starta (eller att det ramlade fram för långt). Med ett tillböjt plattjärn längst fram i koppen har den nu gått felfritt sen i söndags. Kan man ställa upp startdosen?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5018
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Janfire Flex A missar tändningar

Inlägg av Stegatorparn »

Bra att du hittade problemet.
Visst ska man kunna justera startdosen, jag vet bara inte hur på denna brännare.
Manualen http://www.ved-pellets.se/Arkiv/JANFIRE ... Flex_A.pdf verkar inte kunna upplysa om det heller.
Du skall nog köra på läge 1 eller 2 istället för M som står för manuell.

Hittade en annan beskrivning som var lite matnyttigare http://server4.c4hosting.se/~eldkraft/u ... Flex_A.pdf.
Senast redigerad av Stegatorparn den ons 11 sep, 2013 20:38, redigerad totalt 1 gånger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
avic
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 22 sep, 2012 08:44

Re: Janfire Flex A missar tändningar

Inlägg av avic »

Jag har fortfarade problem med missade tändningar. Bytt sedan förra hösten är internskruvmotor, rosterplåt, tändelement och styrenhet, men problemet kvarstår.

Den funkar och startar bra om jag ger den lite extra pellets, men när den ska starta om igen efter att ha varit avstängd pga att pannan blivit uppvärmd är det inte säkert att den fixar det. Ibland kan den gå ett par dagar, oftast stannar den under natten.

Ja, det sitter bara två "bromsbackar" i internskruvmotorn...

Någon som har någon idé?
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Janfire Flex A missar tändningar

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Har vid vissa tider i början haft ett sådant problen och det avhjälptes med att jag satte upp startfläkthasrigheten till 100-110 V. Sätt dig och lyssna då tändningen skall ske så hör du vad som händer.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Arne V
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 07 sep, 2010 12:27
Ort: Tåme/Järvträsk

Re: Janfire Flex A missar tändningar

Inlägg av Arne V »

Jag hade ett liknande problem förra säsongen och jag åtgärdade felet med två saker. För det första bytte jag lagret till internskruven som var paj. Felet var kvar så jag satt och studerade brännaren i en halvtimme med bortmonterad kåpa och då upptäckte jag att växellådan som driver internskruven inte var ok. Tydligen hade någon/några kuggar i dreven gått sönder så den skruvade bara fram pellets sporadiskt, antagligen var det lagret som orsakat att internskruven gick så tungt att växellådan havererade tillslut. Jag bytte växellådan och sen har brännaren fungerat. Så det jag menar är att det kan vara värt att offra en timme och studera brännaren för att se vad som händer då den inte startar.
AVG
Parca 3000 1976, med Janfire Flex-A 2002 års modell.
Albin Villacombi 1995, med Janfire Flex-A 2005 års modell.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Janfire Flex A missar tändningar

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jo av med skalet och fram med en stol och en kall öl i handen och sitt ner och kolla vad som händer. Skriv gärna ut tidsschemat från Janfires manual och fram med en stor klocka sedan är det bara att lyssna och se.....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar