Brummande fläkt Flex A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av johannaj »

Nej, att det inte fanns en vinst i att överstiga värdet förstod jag, men visste inte om något annat kunde ta skada om man gör så. Men som du skrev, restenergi är kanske inte så roligt i alla konstruktioner...

Hur som helst, sånt här är bra att känna till, eftersom det ibland kan behövas lite improvisation...;)

-Tack för uttömmande och bra svar! :)

/Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Icecap »

"...kan behövas lite improvisation..."

Jamen visst! Vet man vad felet är men inte har rätt reservdel kan en "som nog duger" ibland se till att hålla värmen igång till man kan få löst problemet på "rätt" sätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Micke_H
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 01 sep, 2008 20:03
Ort: Alfta

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Micke_H »

Först måste jag bara få säga att det är underbart att det här forumet finns. Tänk vad mycket information det finns tillgängligt här :-)

Hade också problem med brummande fläkt och läste här.

Bytte ut den lilla elektrolytkondensatorn på kretskortet enligt beskrivning (förutom att det satt en 10uF, 35V på mitt kort? Serie nr 7580) och passade även på att byta den stora X2 kondensatorn. Nu fläktar den på i vanlig ordning igen :-) Kanonbra!

Bytte den "lilla ärtan" till en 10uF, 50V istället om det har någon betydelse. Ingen skillnad i funktion förutom att den i så fall kommer hålla bättre, åtminstone enligt elektronikutvecklarna på jobbet.
Janfire Flex-A brännare (gamla styrboxen)
Albin Futura (?) el/olje panna
Skriv svar