Brummande fläkt Flex A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Icecap »

Om du inhandlar den nyaste styrboxen sitter det en PIC18Fnånting i den, då kan du programmera som du vill. Det borde vara rimligt enkelt att se hur allting är kopplat och sedan göra programmet i enlighet med detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av SB »

Tack Icecap för förslaget, det verkar vara ett bra alternativ där man dessutom får tillgång direkt till den nya elektroniska styrningen av internskruv, fläkt och elspiral. En liten fördel med att byta in Arduinon i den äldre boxen skulle kunna vara att man har kvar den ursprungliga programvaran i mikroprocessorns minne och åter kan plugga in denna ifall den nya programvaran skulle strula, samt att jag redan har ett par Arduino Mega 2560-board liggande. Tankarna om detta är dock än så länge endast i fröstadiet av ett kul hobbyprojekt.
TMV E20 + Janfire Flex A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Icecap »

Det finns en ersättare-CPU till de gamla styrkort, det är en PIC18Fnånting i en sockel som passar in direkt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-Pebbe-
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 24 sep, 2005 23:31
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av -Pebbe- »

villaägare skrev:På min brännare var det internt avbrott i en liten elektrolytkondensator (25V 100uF stor som en ärta ungefär) som sitter mellan ben 4 och 5 på ATMEL kretsen U2008B
Stort stort tack!
Detta löste mitt fläktbekymmer med en arbetsinsats på mindre än en timme! :salut:
Janfire FLEX-a + Calmarpanna Opex
villaägare
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 22 okt, 2012 17:37

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av villaägare »

Intressant Pebbe!
Nu har vi alltså två verifierade fall av trasig liten elektrolyt "stor som en ärta" nära det varma motståndet.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Dags att laga kretskortet då felet är tillbaka med brummande fläktmotor. Kondensator som är fel är hittad mha värme se tidigare i denna tråd. Skall beställa kondensator men svårt att bestämma vad det är. Kondensatorn är märkt: 1:a raden 1C, 2:a raden 10 och 3:e raden 35V allt på toppen av kondensatorn. Att det är 35 Volt är ju klart men är det 10 mikrofarad? I tråden sas ju tidigare 100 mikrofarad.
Jag tänkte också byta ut det sk varma motståndet på 22 kiloohm och tänkte montera det en bra bit ifrån kretskortet så det blir bättre kyla och ett metallfilmsmotstånd på 2W.
Skulle bli otroligt glad om någon kunde hjälpa mig med att tyda kondensatorn.
Någon som vet en inköpskälla runt Malmö?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av SB »

Har nu mätt upp temperaturen på det nya 2 Watts motståndet på 22 kΩ jag lödade in i höstas och som har en mantelyta ca 4 gånger större än originalet.

På själva motståndskroppen mätte jag en temp på ca 50°C vid 12 kW brännareffekt (ca 95 V till fläkten) samtidigt som benet närmast elektrolytkondensatorn uppvisade en temp på ca 70°C. Skulle tro att temperaturerna är betydligt högre vid 18 kW.

Funderar på att ta hem ett 3 Watts motstånd nästa gång jag beställer från Elfa och löda in det med ännu längre delar av benen frilagda. Elfas 3 Wattare 60-867-48 har ca 9 ggr så stor mantelyta som originalet.

Behöver man byta elektrolytkondensatorn så bör man nog se till att införskaffa en som tål 105°C.
TMV E20 + Janfire Flex A
Brasse
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 24 jan, 2013 14:39

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Brasse »

Hej.
Jag har också problem med brummande fläkt, men kände att det verkar onödigt med en till tråd om det.

För enkelhetens skull så knäppte jag kort på kretskortet och ringade in fyra komponenter som jag skulle vilja ha svar / bekräftelse på

NR: 1 - Är det "elektrolyt stor som en ärta"?
Den är märkt (övre nr) - 43. (mitten) - 47. (nedre) - 25F.
Om det är rätt så vore jag tacksam om någon har elfa,s nr på den eller på en ersättare. jag har letat länge efter det men icke...
--EDIT-- har fått hjälp att tyda elektolyten första siffran tillverkare/serienummer andra 47uF andra 25v hittade en på elfa som passade på måtten och det är det enda förutom att den tål 105C som jag gått efter elfa nr 67-239-85

NR: 2 - Detta verkar vara det varma 22Kohm motståndet. Är det Elfa nr 60-796-51 jag skall köpa?

NR: 3 - X2 kondensator Elfa nr 65-599-96. Stämmer det? Det har jag redan bytt men utan resultat, vill bara ha bekräftat att jag bytt rätt komponent och köpt rätt kondning.

NR: 4 - Triac till fläkten? Stämmer Elfa nr 72-005-12.
Kretskort inringat - Kopia (2).gif
Kretskort inringat - Kopia (2).gif (233.54 KiB) Visad 5813 gånger
Elektrolyt stor som ärta.jpg
Elektrolyt stor som ärta.jpg (83.68 KiB) Visad 5804 gånger
Är det någon mer komponent jag borde byta? känns som jag hittat vad ni tror kan vara fel om fläkten brummar.

Vore mycket tacksam om någon kunde svara / bekräfta ovanstående eller är jag helt ute och cyklar :roll:

I övrigt måste jag ge en eloge till forumet och dess medlemmar, fantastisk kompetens och trevlig ton.

// Brasse
Janfire flex-a-07. ctc 1200 family-01. tigex 25. CA 6,5 m pipa cc ?
Är i det stora hela nöjd med anläggningen.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av SB »

1. Verkar vara rätt värden på elektrolytkondensatorn, var noga med polariteten vid montering.

2. Rätt resistans och effekttålighet på motståndet, helt OK. Lödas helst med en halv millimeters mellanrum
till kretskortet så att inte detta blir brunbrännt med tiden.

3. Även X2-kondensatorn ser ut att vara rätt.

4. Triacken duger nog också även om den är rejält tilltagen. I min box från 2006 sitter det en Z0409MF
för 600V 4 A med samma benkonfiguration, denna finns dock inte hos Elfa. Skulle nog själv bytat kondensatorerna och resistorn innan jag bytade Triac då det är ganska ovanligt att dessa går sönder.

Förutsätter att du kollat så att fläkthjulet snurrar lätt. Har du kontrollerat kablage och kontakter och har
du mätt i mätuttagets yttre stift i fall den får rätt spänning. Kontrollera också berörda komponenters inlödningspunkter på kretskortet så att dessa ser ordentliga ut.
TMV E20 + Janfire Flex A
Brasse
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 24 jan, 2013 14:39

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Brasse »

Tack SB.

Nu har jag beställt alla delarna, får se om man får till det... är ett tag sedan man "fin" lödde :mrgreen:

Jag har lånat en box och allt funkar kanon med den, och fläkten snurrar väldigt lätt och fint med "hand kraft".

Jag har inte mätt gamla boxen, hur mår fläkten av "brummandet" låter som en kortis ungefär, det var en som sa att boxen och fläkten brukar gå sönder samtidigt så jag vart lite spak på att köra gamla boxen i onödan. har inte sett nå indikation här på forumet på att dom kan gå sönder tillsammans, men jag har fegat iallafall.

Triacen var det en annan forummedlem som tipsade om i en annan tråd, jag har sökt mig till alla numer och delar, kan inget själv om komponenterna, så det kändes som en bra ide att fråga innan jag beställde. har lött en hel del tidigare så jag hoppas att det sitter än :roll:

Har kollat lödningarna och dom ser ok ut.
Janfire flex-a-07. ctc 1200 family-01. tigex 25. CA 6,5 m pipa cc ?
Är i det stora hela nöjd med anläggningen.
Brasse
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 24 jan, 2013 14:39

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Brasse »

Nu har jag mätt på både den trasiga boxen och på låne boxen.

Låne boxen på FÖRBLÅSNINGS stadiet 235 v vilket verkar bra. inget brum och fläkten blåser på som den ska.


Gamla boxen på FÖRBLÅSNINGS stadiet 235 v vilket åxå VERKAR bra, men fläkten brummar bara :?
Janfire flex-a-07. ctc 1200 family-01. tigex 25. CA 6,5 m pipa cc ?
Är i det stora hela nöjd med anläggningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Icecap »

Och har du bytt motorkondensatorn?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Brasse
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 24 jan, 2013 14:39

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Brasse »

Jag har bytt x2 kondensatorn alltså nr 3 på mitt foto. och resten har jag beställt men inte fått än.
Vart ingen skillnad efter bytet.
Janfire flex-a-07. ctc 1200 family-01. tigex 25. CA 6,5 m pipa cc ?
Är i det stora hela nöjd med anläggningen.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av SB »

Verkar som om faskontrollkretsen inte vill fungera som den ska om 47µF elektrolytkondensatorn är trasig, så av din beskrivning att döma skulle jag definitivt börja med att byta denna för att kolla om så är fallet. Motståndet är förmodligen helt men då jag antar att ditt nya motstånd har en större kylyta än det befintliga kommer ett byte av detta att förlänga kondensatorns livslängd.
Vill minnas att det finns små klipp på Youtube om att löda in ytmonterade kretsar ifall du är ovan vid detta.
TMV E20 + Janfire Flex A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Icecap »

Med tanke på att det är full spänning till fläkten i båda fall men att samma fläkt inte kör med gamla boxen men väl med nya kan det enda som skiljer vara motorkondensatorn.

Och vilken som är vad anar jag inte, den ena är till fläkten och den andra till doseringsmotorn.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar