Brummande fläkt Flex A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Brasse
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 24 jan, 2013 14:39

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Brasse »

Har knäppt kort igen då jag är rent bedrövlig på att förklara :D

skrivet med svarta bokstäver är till fläkt alltså svart, blå och brun
Skrivet med röda bokstäver är till dosmotor alltså vit brun och svart

triac och x2-an som jag bytt leder till svart och brun på fläkt uttagen
den obytta går till vit på dosmotor uttaget
Baksida x2.jpg
Baksida x2.jpg (189.28 KiB) Visad 4932 gånger
Känns som jag vart väldigt besvärlig med det här :oops:
Janfire flex-a-07. ctc 1200 family-01. tigex 25. CA 6,5 m pipa cc ?
Är i det stora hela nöjd med anläggningen.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av SB »

Det är alldeles rätt X2-kondensator på 1,5 µF som du har bytt, och läser man ”villaägares inlägg i början av tråden med rubriken ” FELET MED BRUMMANDE FLÄKT JANFIRE FLEX-A IDENTIFIERAT OCH LÖST!!!” så ser man att även en trasig elektrolytkondensator (glättningskondensatorn) till faskontrollkretsen ger samma symptom som en trasig motorkondensator. Triack:en till fläkten är mycket riktigt också den som sitter ute i hörnet även om du råkat markera den med rött.
TMV E20 + Janfire Flex A
Brasse
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 24 jan, 2013 14:39

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Brasse »

Haha, ja du ser inte ens det kunde jag förklara riktigt :roll:

Det var bara "kabel texten" jag menade med text färg, tänkte inte så långt att jag skrev annat med rött åxå...

Jag hoppas att nån av komponenterna jag beställt ska göra susen, kollade nyss om det går att löda x2-n fel, men det verkar som om den inte har någon polaritet?
finns inga märken på mina 2 och hittar inget i databladet heller, inte heller på nätet hittar jag nåt som påpekar att den har "plus och minus"
tänkte så jag inte har sabbat den nya med att polvända den. det enda jag hade att gå efter var att sätta den så texten på den vart åt samma håll.
Janfire flex-a-07. ctc 1200 family-01. tigex 25. CA 6,5 m pipa cc ?
Är i det stora hela nöjd med anläggningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Icecap »

Då den kondensator är opolariserat kan den inte monteras felpolariserat.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Brasse
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 24 jan, 2013 14:39

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Brasse »

Tack Icecap, då vet jag att jag inte har sabbat den iallafall.
Janfire flex-a-07. ctc 1200 family-01. tigex 25. CA 6,5 m pipa cc ?
Är i det stora hela nöjd med anläggningen.
Brasse
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 24 jan, 2013 14:39

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Brasse »

Idag kom leveransen. bytte elektrolyten och 22kohms motståndet och tro det eller ej men nu funkar det :lol:

Tack Icecap och SB för hjälpen.
Janfire flex-a-07. ctc 1200 family-01. tigex 25. CA 6,5 m pipa cc ?
Är i det stora hela nöjd med anläggningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Icecap »

Kanonbra!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av johannaj »

Hej på er!

Har suttit och smygläst era trådar ett tag nu, men nu har jag en fråga...

Lästa om glättningskondensatorn, som var stor som en ärta. På min står det "1a 10 35v". Vilket är det korrekta värdet att ersätta med? Vissa i tråden skriver 100uf, medan någon skriver 47uf...För mig ser det ut som 10uf och 35V...Eller det kanske inte är sååå noga?

Tack för mig och ett bra forum! :)

/Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Brasse
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 24 jan, 2013 14:39

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Brasse »

Hej
Jag gjorde en sök på elfa och med dina uppgifter så hittade jag nio st olika som det kan vara. mät storleken noga så ska det gå att få ner antalet lite till. så du ska nog kunna köpa en kondning som sitter där redan.
tittade i lådan som jag lånade och i den satt det en med värdena - 1c 10 35v. så det finns nog en del olika, men om det spelar någon roll får nog någon som kan svara på.

min elfa sökning på dina värden.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 25C2%25B0C
Janfire flex-a-07. ctc 1200 family-01. tigex 25. CA 6,5 m pipa cc ?
Är i det stora hela nöjd med anläggningen.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av johannaj »

Hmmm....Jo, nog ser det ut att vara 10uF och 35V, så även hos Elfa, enligt din sökning! Men hur går detta ihop, vem har fel här och spelar det någon roll?
villaägare skrev:Hej Ulf!
FELET MED BRUMMANDE FLÄKT JANFIRE FLEX-A IDENTIFIERAT OCH LÖST!!!

Kort svar:
På min brännare var det internt avbrott i en liten elektrolytkondensator (25V 100uF stor som en ärta ungefär) som sitter mellan ben 4 och 5 på ATMEL kretsen U2008B
Ulf Rasmusson skrev:Hej Alla!
Dags att laga kretskortet då felet är tillbaka med brummande fläktmotor. Kondensator som är fel är hittad mha värme se tidigare i denna tråd. Skall beställa kondensator men svårt att bestämma vad det är. Kondensatorn är märkt: 1:a raden 1C, 2:a raden 10 och 3:e raden 35V allt på toppen av kondensatorn. Att det är 35 Volt är ju klart men är det 10 mikrofarad? I tråden sas ju tidigare 100 mikrofarad.
Brasse skrev: NR: 1 - Är det "elektrolyt stor som en ärta"?
Den är märkt (övre nr) - 43. (mitten) - 47. (nedre) - 25F.
Om det är rätt så vore jag tacksam om någon har elfa,s nr på den eller på en ersättare. jag har letat länge efter det men icke...
--EDIT-- har fått hjälp att tyda elektolyten första siffran tillverkare/serienummer andra 47uF andra 25v hittade en på elfa som passade på måtten och det är det enda förutom att den tål 105C som jag gått efter elfa nr 67-239-85 // Brasse
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Brasse
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 24 jan, 2013 14:39

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Brasse »

Kondensatorn jag bytte på mitt kretskort var märkt 47 uf 25v och jag bytte till en likadan och det har funkat klockrent. och som sagt så är det en annan kondensator i boxen jag lånade (1c 10 35v) den är dessutom mindre, 5mm bred och 5,5mm hög med plattan under, så det är nog inte fråga om rätt eller fel, utan om vilka komponenter som var billigast när dom byggde korten tror jag iaf. byt till samma som du har på kortet så är du säker på att det stämmer.
Janfire flex-a-07. ctc 1200 family-01. tigex 25. CA 6,5 m pipa cc ?
Är i det stora hela nöjd med anläggningen.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av johannaj »

Ja, det verkar onekligen inte som om det är så noga. Tittade på databladet som Elfa tillhandahåller: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 9051_e.pdf Där står det 22uF och 25V. Jag vet egentligen inte vad som händer om man har för stor kondensator, men det verkar inte vara så noga. Själv hittade jag en begagnad 47uF 50V, i väntan på att mina beställda komponenter ska anlända. Efter montaget av den begagnade kondensatorn, startade fläkten direkt och allt fungerade korrekt! -Men nu vill jag ha nya komponenter, så jag kan lita på att det fungerar, så det blir ett byte till...;) /Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Icecap »

Den kondensators storlek är inte kritisk - så länge den är stor nog. I databladet för U2008 rekommenderas kondensatorn till minst 22µF och en spänningstålighet om 25V.

Man kan öka värdet över 22µF utan problem alls.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av johannaj »

Jaha! -Tack Icecap! :)

Nu är det inte relevant i detta fall, men betyder det t ex att man skulle kunna använda en kondensator på 2200uF eller varför inte 1mF? Eller skulle det ta för lång tid att "ladda denna"? Är det alltid så i kretsar, när det gäller elektrolyter, att en större alltid fungerar att använda, eller kan det ställa till nåt?

/Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Icecap »

Det finns ingen vinst i att överstiga värdet så våldsamt. Tvärtom är det mer massa i store elektrolyter, detta betyder att det blir mer som kan ta stryk och koka torr.


Läckströmmen är rimligt linjär med kondensatorns kapacitans och just i denna koppling har det en viss betydelse för värmeutvecklingen.

I denna koppling har HF-ESR inte lika stor betydelse men ju större elektrolytkondensator, ju sämre HF-ESR kan man räkna med, i denna koppling kan det dock spela stor roll om restenergin är för hög när man stänger av brännaren.

Men just i denna kopplingen är det ingen speciella anledningar till att INTE välja t.ex.1mF - förutom att den är tyngre, fyller mer och lättare torkar ut. Man har ingen fördel av detta byte alls, det blir ingen förbättrat funktion eller liknande och det enda som sannolikt skiljer är att den "stora" kondensator nog ville ha kortare levtid än en lagom stor.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar