Brummande fläkt Flex A

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Fläkten bara brummar utan att rotera.
Vad tror ni det är?
Kondensatorn? Var köper man ny som passar i kretskortet?
Triacen?
Fläkten?
Annat fel i kretskortet?
Tacksam för snabbt svar.....
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Icecap »

Kondensatorn. Finns på t.ex. ELFA.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tack!
Det konstiga är om man låter brännaren vara strömlös så fungerar det igen. Vet du om det finns en kondensator som fungerar rakt av mot kortet? Ett extra kort vore bra att ha liggande. Någon som har eller vet om man kan få tag i ett? Skulle vara ett kort med poteniometrarna.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Icecap »

Det finns ett flertal trådar om dessa kondensatorer och best. nr, du får leta lite.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av bergatorparen »

http://www.forco.se http://www.eldkraft.nu har båda reservdelar till Janfirebrännare :)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Kan det vara Elfa nr 65-006-32?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av bergatorparen »

Jag har för mig att det skall vara 1,2 µF till internmotorn ELFA 65-008-93, men för all del, jag kan ha fel - som det står i sången.
Edit:
Och fel har jag: Jag tänkte på internmotorn inte fläkten. Det är i sådana fall man önskar möjlighet att radera egna inlägg :oops:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av SB »

Vill minnas att det krävs en kondensator av typen X2 som ex.vis 65-599-96.
Och Bergatorparen, det går väl att editera inläggen, trevligt att du är tillbaks.
TMV E20 + Janfire Flex A
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av bergatorparen »

Tack :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av SB »

Missade påpeka att på fläkten står det att kondensatorn ska vara på 2 µF, och enligt fackfolk bör den egentligen vara av typen motorkondensator gjord för 400 V eller mer (som t.ex. 65-108-01).
Anledningen till att man använder en X2 kondensator med lägre värden istället för motorkondensatorn är troligtvis att den är gjord för kretskortsmontage samt att den senare är för stor för att gå in i boxen.
TMV E20 + Janfire Flex A
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Icecap »

Att den är av typen X2 beror på den självläkande egenskap den kondensator har, det är alltså ett el-säkerhets krav att det är en X2.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av Ola Häggström »

Elfa 65-601-30
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av SB »

Även motorkondensatorer uppfyller elsäkerhetskraven och är i grunden bättre lämpade för fasförskjutning till enfasmotorer.
TMV E20 + Janfire Flex A
villaägare
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 22 okt, 2012 17:37

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av villaägare »

Hej Ulf!
FELET MED BRUMMANDE FLÄKT JANFIRE FLEX-A IDENTIFIERAT OCH LÖST!!!
Det verkar som detta är ett vanligt förekommande fel.

Felbeskrivning:
Fläkten bara "står och brummar" gärna efter att ha varit avstängd en tid. Efter en stund kan den "hoppa igång" och sedan gå utan problem.

Kort svar:
På min brännare var det internt avbrott i en liten elektrolytkondensator (25V 100uF stor som en ärta ungefär) som sitter mellan ben 4 och 5 på ATMEL kretsen U2008B (en 8 pinnars ytmonterad kapsel som styr triacen). Jag har kort på var den sitter i min styrbox (Janfire flex-a 2006 ?). Jag kunde inte klistra in kortet här, jag vet inte varför. I databladet på ATMEL kretsen kan man läsa att det är en "glättningskondensator" som skall sitta mellan pinne 4 och 5. Jag hade en elektrolyt hemma som var på 47uF och 40V, den fungerade alldeles utmärkt.
Jag har även kort på hur jag lött in den nya ersättaren för "glättningskondensatorn" som var trasig.

Långt svar:
I fredags brummade fläkten och gick mycket långsamt. Jag tänkte att nu skall jag ta reda på EXAKT vad som är fel. Plockade ut styrenheten och läste många bra inlägg på forumet (tex SBs tack för det!). Monterade ur fläkten och kopplade upp allt löst på ett bord. "Mikroproffessorn" styr bara 5? diskreta tillslag på 5 optoreläer av märket "CLARE" (svarta och stora som sockerbitar) i min styrenhet. Alltså kan man ansluta nolla och fas och bygla ett av "CLARE" reläerna (pinne 4 och 6, detta framgår av databladen för "CLARE" reläerna). Man behöver även ansluta fläkten, sagt och gjort. I och med detta skall fläkten surra igång med den hastighet som valt "CLARE" relä bestämmer. "CLARE" kopplar in någon av de blå potarna som ingår i en spänningsdelning och ger en nivå till ATMEL kretsen. ATMEL styr sedan tändvinkeln till triacen. För att förvirra ytterligare så är nolla och fas IN blå resp svart, helt i sin ordning. UT till fläkten däremot så har man valt färgerna FAS=BLÅ!! STYRD NOLLA=SVART och 90 FÖRSKJUTEN STYRD NOLLA VIA X2=BRUN. När jag slog på spänningen så brummade fläkten och gick mycket långsamt. När jag petade med en varm lödkolv (ej ansluten till jord, passa er, gör inte detta hemma). på anoden på den lilla "glättningskondensatorn" så spann fläktmotorn igån direkt. AHA! tänkte jag, en dålig lödning/skräp på kortet, lödde bort, gjorde rent med T-doja, lödde dit "glättningskondensatorn" igen. Säker på min sak monterade jag ihop allt och in med brännaren i pannan för 50-11:e gången. MEN ICKE - FORTFARANDE BRUM-BRUM... Ut med allt och upp på bordet igen... På med spänning BRUM-BRUM dit med lödkolven - OCH DIREKT SÅ SPINNER FLÄKTEN IGÅNG!. NY SLUTSATS! KOMPONENTFEL! Ut i garagets innersta hörn och leta på söndagen. Hittade en 47uF / 40V /105C från PanaMaSonic. Lödde dit denna OBS! notera så att ni vänder den rätt (+ och - får inte vändas fel). Detta framgår av exemplet i ATMELs datablad (tack igen SB för detta). Nu går brännaren som en klocka igen. Jag provade att köra fläkten med bortlödd "glättningskondensator" Då blir det bara BRUM-BRUM och fläkten roterar mycket långsamt. Jag påstår att det beror på att ATMEL ger ut minimala tändvinklar utan glättningskondensator. Det räcker precis till få fläkten att rotera, men inte mer än så. När man värmer upp kondensatorn (tex med en lödkolv, eller genom att bara låta den stå och brumma så värms glättninskondensatorn upp man får plötsligt kontakt och fläkten spinner igång.

Möjlig orsak/felkälla:
Glättningskondensatorn sitter nära det glödheta motståndet som bränner 2W. Värmen går i ledningsbanorna på kortet (som är av koppar). Uppvärmningen/avkylningen stressar sönder elektrolyten. Jag anser att man borde byta ut 22k motståndet mot något effektmotsånd med någon sorts kylare så tror jag att man ökar livslängden på styrenheten (jag anser att detta är en felkonstruktion). Det finns även andra komponenter i närheten som mår dåligt av den höga temperaturen (tex dioden alldeles intill, jag misstänkte den först).
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Brummande fläkt Flex A

Inlägg av SB »

Intressant att se ännu ett bra uppslag på tänkbar felorsak till brummande fläkt, snyggt hittat och tänkt!
Lite O.T. ser jag att du kommit fram till samma slutsats jag angående in/ur-kopplingen av de olika fläktspänningarna, en fiffig men ganska primitiv lösning som på den senaste boxen avlösts av en helt elektronisk sådan. Själv har jag ibland spånat på att mäta och kartlägga processorns in- och utsignaler för att sedan kunna slita ut den ur sockeln och ersätta den med ett Arduino Mega-board och därmed få möjligheten att programera den enligt mina önskemål. Det skulle då bli möjligt att kommunicera med den via en PC och att kunna köra den med modulerande effekt samt att implementera en CO-optimerad λ-styrning av fläkten och andra options såsom styrning av magnetventil för tryckluftssotning.

När det gäller 22 kΩ motståndet så bytte jag ut detta inför denna eldningssäsong mot ett metallfilms med samma värde men betydligt större kropp och därmed en 4 ggr. större kylyta (Elfa 60-796-51). P.g.a. dess större längd behövde benen vikas in en aning under motståndets kropp vilket bidrar till en luftspalt mot kretskortet och därmed minskad värmeövergång. Ska försöka att få till en ny hållare av boxen som gör att jag kan köra utan att locket är på, då skulle jag också utöver de ovanstående önskningarna kunna mäta temperaturen på resistorn.
TMV E20 + Janfire Flex A
Skriv svar