Pellistore byta kompressor luftpump

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
caw
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 dec, 2012 20:11

Pellistore byta kompressor luftpump

Inlägg av caw »

Hej, Ny medlem på forumet. Tack för all nyttig information.

Jag fick felmeddelande "fel ext skruv" på min NH brännare.
Konstaterade att fläkten inte blåser upp kuddarna. Sensorn lyser och aktiverar skruven i pellistoren (blå duk) och allt verkar fungera men eftersom pumpen inte blåser upp kuddarna så kommer inte pelletsen ned i internskruven.
Ska mäta om det går fram ström till pumpen när jag kommer hem. I så fall behövs det bara en ny pump.
Min fråga: Vilken pump ska man använda och var köper man den?

Mvh Andreas
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Pellistore byta kompressor luftpump

Inlägg av Taxen »

Längst ner i den här tråden så ges det lite tips.
Skriv annars pellistore i SÖK delen,så kan det finnas mer.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
caw
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 dec, 2012 20:11

Re: Pellistore byta kompressor luftpump

Inlägg av caw »

Tack, någon som har tips på var/vilken pump man ska köpa?

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Pellistore byta kompressor luftpump

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
caw
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 dec, 2012 20:11

Re: Pellistore byta kompressor luftpump

Inlägg av caw »

Tack för länkarna Taxen. Samma problem som de beskriver.

Kommer hem om några dagar. Då skruvar jag upp skåpet och kollar vilken kompressor som sitter där samt om det går fram ström till den.
Hittat dessa olika(?) pumpar.
Någon som vet skillnaden på dem och vilken jag ska välja?
Jag har en blå 3-tons Pellistore från 2005-2006

http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... 36143.6800

http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes

Mvh Andreas

Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
caw
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 dec, 2012 20:11

Re: Pellistore byta kompressor luftpump

Inlägg av caw »

Fyllt pellets i pellistoren så jag har nedprioriterat pumpen. Behövs ju inte när den är full. Öppnat vita lådan nu dock och hittat en röd luftpump på 250 W. Kopplade 220 V til den och den var stendöd. Slutsats: Pumpen behöver bytas :)
Är det nödvändigt att köpa hela vita skåpet eller kan man bara köpa en ersättningspump? Tacksam för svar.
Andreas
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pellistore byta kompressor luftpump

Inlägg av bergatorparen »

Kolla först om motorn har kondensator. Har den det, brukar den sitta i anslutningsdosan. En ny konding kostar mindre än 100 lappen inklusive moms och frakt från Elfa.

Alternativet är att köpa en komplett såkallad Airbox från Eldkraft för 2275 pengar.
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes

Det verkar vara ett känt problem det här eftersom detta är en låda som gjorts som ersättare för den med röd pump.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellistore byta kompressor luftpump

Inlägg av Icecap »

Utan att ha något specifik kännedom om motorn skulle jag anta att det rör sig om en snabbgående motor - vilket direkt utesluter kondensatorer och dylikt.

Däremot finns det mycket sannolikt kol som nöts och behöver bytas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
LynxX
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 02 dec, 2007 21:31
Ort: Metropolen Borås

Re: Pellistore byta kompressor luftpump

Inlägg av LynxX »

Ice .... sorry ... nu har jag vaknat igen. Jag har inte dina elektronikkunskaper - vilket jag önskar att jag hade haft - men....

Jag pratade med lev till Janfire. Över 10% av alla pumpar av den röda modellen fallerade. Sedan mecklade Janfire, med hjälp av borrmaskin och snålhet i hur man placerar luftmadrasspumpen i sin lilla gråa låda, ett antal procentfel själva. VART F*N ... är kvaliten??? Den röda pumpen tillverkas inte längre och jag antar att det är anledningen till att den nya lådan tagits fram.

Nu har jag moddat båda panna, brännare och förråd så att det fungerar hjälpligt, cost är runt 3000 per år för att hålla liket levande. Ice, det är inte kritik mot din mjukvara (som har fått modulerande drift, bra jobbat) utan en generell billighetsfaktor och ett antal löngner fr JF (lovade saker har inte uppfyllts) som jag är så kritisk.

Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses, annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Senast redigerad av LynxX den mån 04 feb, 2013 16:06, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
LynxX
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 02 dec, 2007 21:31
Ort: Metropolen Borås

Re: Pellistore byta kompressor luftpump

Inlägg av LynxX »

Taxen skrev:Hade ju varit bra om jag lagt in länken också :oops:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8001
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8124

Sorry, dåliga trådar som inte ger oss DIY några tips alls, bara fler frågor.
Är det ngn som vet vilken luftmadrasspump Janfire har mecklat in i den nya lådan (då den gamla inte går att få tag i längre)???
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
Jove
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 28 apr, 2013 21:45

Re: Pellistore byta kompressor luftpump

Inlägg av Jove »

Hej.
Min Airbox dog i julas. Kallt ute, släkten på ingående och helgdagar som omöjliggjorde snabb påfyllning av mer pellets. Jag öppnade airboxen och hittade en fånig, röd, italiensk luftmadrasspump. Bravo 220/200. Jag lyckades öppna gaveln på pumpen och där hade kolen smält fast i plasten. Själva apparaten luktade brandövning och eftersom turbinhuset verkar vara limmat så gav jag upp idén att byta motor. Jag cyklade i panik till Clasa och införskaffade en sån här:
http://www.clasohlson.com/se/Luftpump-A ... -V/34-3015
Det funkade till en början men jag fyllde på pellets i förtid så testen blev inte fullständig. Nu kan jag konstatera att Clas pumpen var för klen.
Har någon fått någon annan pump att funka? Inköpsställe? Modell?
Hur klarar förrådet högre tryck än 100 mbar som originalpumpen är märkt med?
170 kvm byggt 1928 + 2009, Pellistor, Janfire Flex-a från 2001 uppgraderad med nya elektronikboxen, Panna Värmebaronen Pellmax UB, 750 liter ackumulatortank med sol och varmvattenslinga, Solfångare Effecta vakuum.
Jove
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 28 apr, 2013 21:45

Re: Pellistore byta kompressor luftpump

Inlägg av Jove »

Lösningen blev att köpa ny original Airbox från Janfire...
170 kvm byggt 1928 + 2009, Pellistor, Janfire Flex-a från 2001 uppgraderad med nya elektronikboxen, Panna Värmebaronen Pellmax UB, 750 liter ackumulatortank med sol och varmvattenslinga, Solfångare Effecta vakuum.
Macahan
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 26 nov, 2013 16:14

Re: Pellistore byta kompressor luftpump

Inlägg av Macahan »

Hej,

Jag är ny här i forumet och installerade ett begagnat Pellistore 3 ton för ett år sedan.
Fungerade jättebra. Var väldigt nöjd över att slippa bära säckar.
Nu har dock min Airbox gett upp och det är pumpen som har gått sönder.
När jag öppnade lådan var det en stor spricka i den och det ramlade plastbitar ur den.

Hur fungerar den nya Airboxen för dig?

Går det att se vad det är för skillnad mellan den gamla och den nya sorten?
Endast den nya pumpen kostar ju ca 700:- och en hel Airbox över 2500:-, så man undrar ju om det inte skulle vara möjligt att sätta in den nya pumpen i den gamla lådan.

Hälsningar
Mischa

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt i längden. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Jove
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 28 apr, 2013 21:45

Re: Pellistore byta kompressor luftpump

Inlägg av Jove »

Svar efter lång tid men.. Jag har inte vågat öppna den nya luftboxen (rör inte det som fungerar och garanti).
170 kvm byggt 1928 + 2009, Pellistor, Janfire Flex-a från 2001 uppgraderad med nya elektronikboxen, Panna Värmebaronen Pellmax UB, 750 liter ackumulatortank med sol och varmvattenslinga, Solfångare Effecta vakuum.
Skriv svar