Pellistore Kompressor Problem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Pellistore Kompressor Problem

Inlägg av nilimaa »

Tjenare
Jag har läst igenom trådarna som rör pellistore och kommit fram till att min kompressor förmodligen dött.

Köpte förråd och brännare etc för 6 år sen. Fär något år sen har förrådet slutat att blåsa upp och knuffa in pellets till externskruven (fel externskruv och brännaren stannar). Jag har hitills gått ut och krattat upp pellets till mitten av förrådet och sen brutit strömmen för att köra vidare igen. Nu har jag blivit lite trött på det, jag köpte juh faktiskt ett pellistore av en anledning...

Så jag ska skruva upp airboxen för att se vilken kompressor jag har ... men sen då? Någon som har något tips på hur jag ska kolla om den fungerar eller om jag borde felsöka något mer. Installatören är en kvacksalvare som aldrig borde få sälja mer janfire prylar (slutade med att jag i stort sett installerade allting själv, lång historia), så han kan jag inte ringa och be honom kolla det.

Har ni förslag på vad jag borde börja med i min felsökning. Om min lekmanna-logik är rätt så borde väl inte kompressorn få ström hela tiden utan bara när givaren utanför förrådet inte får pellets efter en viss tid? Hur ska jag göra för att mäta strömmen till kompressorn osv?

Tacksam för tips och ideer.
mvh
peter
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pellistore Kompressor Problem

Inlägg av bergatorparen »

Janfire skrev:När pelletsnivån har sjunkit så mycket att bottenskruven (när den är igång) går tom och
utmatningsdelen inte blir påfylld (nivågivaren inte aktiveras inom 30 sek) startar luftpumpen
som blåser upp luftkuddarna.
Om nivågivaren inte aktiveras, så skall ström kopplas fram till kompressorn och eftersom denna är på 750 Watt, så borde den ge tillräckligt med ljud för att höras. Det går två slangar från kompressorn till vardera airbag så att där kan man mäta om det kommer luft med en enkel, billig tryckmätare. Kolla vad för sorts motor som finns på kompressorn. Är det en motor av den typ som har kondensator, så kolla vilken storlek kondensator det är, och försök med att byta denne i första omgång. Är det en kondensatorstyrd motor, så är en ny konding en billig fix: Allt mellan knappa 100 lappen till ett par hundralappar inklusive moms och frakt. Billigare om det finns någon firma i din närhet som säljer sådana saker.

Nu har du förhoppningsvis något att börja med, så får vi hoppas att de som själv har PelliStore och själv kanske varit genom en eller ett par reparationer kan komma på banan och berätta hur de gjorde :wink:

http://janfire.com/information/document ... _R2_SV.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Re: Pellistore Kompressor Problem

Inlägg av nilimaa »

Tackar. som sagt, nu har jag någonstans att börja. Ska ta en titt på det imorgon.
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
caw
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 27 dec, 2012 20:11

Re: Pellistore Kompressor Problem

Inlägg av caw »

Hej, har du öppnat den vita lådan på pellistoren och kollat om pumpen fungerar? Min var röd och 250 W och var stendöd (kopplade loss den, skruvade loss svarta locket där sladden går in och kopplade 220 V till). Detta är väl det mest sannolika felet. Jag söker nu en ersättningspump. Pellistoren är ca lika gammal som din. Vore intressant att höra hur det går för dig. Mvh Andreas
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Re: Pellistore Kompressor Problem

Inlägg av nilimaa »

Hej
Jag har nu checkat kompressorn. Det är av den röda typen. Typiskt, tycks vara svårare att ersätta.

Men den funkar fint när jag kopplar den till vägguttaget.

Nästa steg?
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
LynxX
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 02 dec, 2007 21:31
Ort: Metropolen Borås

Re: Pellistore Kompressor Problem

Inlägg av LynxX »

Jag har precis samma problem och har startat en tråd om detta under "Janfire"
Jag sitter oxå på den gamla röda pumpen på 250W. noterade att den var trasig (missljud och inget tryck). Efter lite efterforskning kom jag fram till att detta är en aningens kraftigare luftmadrasspump och ingen proffspump som sitter i förrådet. Jag har nu beställt och fått en ny, men vågar inte koppla in den på kretskortet utan ett relä mellan (ropat in ett på tradera för 60 spänn). Anar att (med Janfires kvalitet som suger fett) kortet inte skulle orka med att driva 750 utan att bränna. Den största frågan jag har är vilket tryck som bälgarna klarar? Jag hittade en pump fr samma tillverkare som levererar samma minutliter men 750W och dryga 2 psi. Klarar bälgarna detta på våra gamla förråd, met tanke på att den gamla pumpen sköt anslutningarna till bälgarna andra gången de behövde användas....(mumlar åter igen ngt om kvalitet)
Då jag noterat att det sitter en standard grå skarvmuff till avlopp som fördelning mellan pump och de två slangarna funderar jag på att montera på en tryckgivare. Den nya pumpen går att ställa luftmängden med, men vet inte än om det går att justera tryck - det borde hänga ihop....
Jag får följa din tråd oxå för att se om det kommer några tips
Senast redigerad av LynxX den mån 04 feb, 2013 00:09, redigerad totalt 2 gång.
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
LynxX
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 02 dec, 2007 21:31
Ort: Metropolen Borås

Re: Pellistore Kompressor Problem

Inlägg av LynxX »

Missade tydligtvis....
nilimaa skrev: Men den funkar fint när jag kopplar den till vägguttaget.

Nästa steg?
Funkar pumpen och ger bra tryck (min går men ger inget tryck) så är det styrkortet. Matar skruven när givaren säger till är det antagligen (är det inte en triac som är kretskortrelä?) en krestkortskomponent som gett upp. Skulle tippa på runt en 50-lapp för en triac och 100 för en lödkolv ;)
Nu skall jag definitivt koppla ett externt relä innan jag kopplar in min nya pump... Tack för tipset!
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
LynxX
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 02 dec, 2007 21:31
Ort: Metropolen Borås

Re: Pellistore Kompressor Problem

Inlägg av LynxX »

oh - just det .... om man inte vill lägga pengar på en lite dyrare pump finns det en på folkpool för 700 som ser ut att stämma ganska bra men ger lite högre tryck (kvalitet igen). Du kan nog fråga mig om samtliga fel man kan ha med en Janfire NH - panna - förråd - jag har nu antagligen haft alla och är mäkta besviken att Janfire inte tar sitt ansvar för de problem som de har. Nu jämför jag kanske lite fel med en gammal oljepanna som bara fungerade (enklare teknik) och ett utlovat (både från säljare och Janfire (ja, jag har pratat med dem direkt oxå)) ""underhållfritt"" leverne. Jag funderar fortfarande på varför Stora enso avskriver sig allt ansvar för att fylla ett 3 tons pelletsförråd med mer än 2,5? ton ??? Kvalitet ....
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Re: Pellistore Kompressor Problem

Inlägg av nilimaa »

Ska ge mig på att kolla pumpen igen. Den lät som bara f-n. Jag tog för givet att den fungerade då. Men ska kolla om den faktiskt pumpar också.

Håller med dig lynx. Man har f-n blivit installatör själv pga av alla fel man har haft med Janfires produkter. MAn får väl försöka se det positivt och tänka att man lär sig något. Hade gärna varit utan all den här kunskapen dock.
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
LynxX
Fröträd
Inlägg: 78
Blev medlem: sön 02 dec, 2007 21:31
Ort: Metropolen Borås

Re: Pellistore Kompressor Problem

Inlägg av LynxX »

Hur går det? Ger pumpen något tryck eller låter den bara? Jag har investerat i en ny pump av högre kvalitet men inte installerat den ännu. Det jag behöver pilla till är ett skyddsrelä (litar inte på att triak håller för den nya lasten) samt att justera trycket från den nya pumpen. Det visade sig att det går att justera trycket genom att vrida handtaget på pumpen - fiffigt.
Jag funderar även på att sätta betumenplattor på insidan av lådan för att ytterligare minska ljudnivån :eye:
Janfire Pelletspanna med automatisk spaksotning
Janfire NH S/N 055014 FW1.20F -aka- 1.22
Janfire Pellistore
Danfoss shuntautomatik och reglersystem - DIY - 16/21 °C.
Värmer 200 kvm
Hälge
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: sön 03 feb, 2008 23:16
Ort: Västerås

Re: Pellistore Kompressor Problem

Inlägg av Hälge »

Någon som är bra på automatiken för kompressorn? Går det justera gångtiden på kompressorn? Eller hänger det ihop med när det kommer fram ny pellets. Ofta stannar allt för oss och det blinkar en röd lysdiod i automatiken även om det är mycket pellets kvar på sidorna i förrådet. Har idag lyckats köra igenom proceduren några gånger. Förloppet är enligt följande:
1. Slut på pellets i skruven.
2. Kompressorn startar.
3. Efter 2,5 minuter startar skruven.
4. Efter 4 minuter stannar kompressorn.
Då vi står där och tittar funkar allt som det ska men hinner bara vända ryggen till så står allt still och den röda lysdioden blinkar.
Är beskrivet på sidan 34-36.
http://server4.c4hosting.se/~eldkraft/u ... istore.pdf
Albin polar 35, 1250 liter acc, inst år 1998, mycket nöjd
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Re: Pellistore Kompressor Problem

Inlägg av nilimaa »

Hur har det gått för er som bytt pump?

Jag är less på att kratta sista mängden pellets och ska nog snart byta ut pumpen till mitt förråd också.
Såg att det finns billiga sådana pumpar till luftmadrasser. Kanske räcker med en sån, kompressorn som satt i tidigare var fasen inte mycket att komma med (den röda).
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
Skriv svar