Överhettad NH Brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Överhettad NH Brännare

Inlägg av nilimaa »

Hej
(jag har försökt att söja och hitta hjälp men utifrån allt jag läst ännu har jag inte lyckats)

Min NH brännare har stannat och säger överhettad samt dåligt drag (skoj, en sen kväll med -20 ute).

JAg har efter att läst andra trådar:
Gjrot rent askkoppen
Sotat ur pannan

Men vid varje omstart så stannar den och säger överhettad. När jag drar ut brännaren så har den massa glödande pellets i askkoppen. Askskrapen är också ute, alltså pelletsen ligger ovanpå askskrapen. Svårt att förklara. Men är det inte så att askskrapen skall vara indragen när det brinner i koppen och skjutas ut vid skrapningen?

Ska göra ett sista försök nu och ställa upp effekten på 11 kw för att se om den får igång något drag. Jag har slut på ideer. hjälp någon?
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Överhettad NH Brännare

Inlägg av Icecap »

Problemet är INTE i brännaren! Det är för att rökgasen inte kan komma bort från brännaren, det kan bero på att skorstenen inte är rensat, att rökgången mellan pannan och skorstenen är täppt (spjäll, sot eller skit) eller att pannan har "förstoppning".
Att höja effekten är exakt motsatsen av vad som fungerar!

Askskraparen ska vara framme när den är i viloläge, vid askskrapningen dras den tillbaka och skjuts fram 3 gg varefter den stannar i främre läget. Pelletsen ska ligga skraparen vid eldning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Re: Överhettad NH Brännare

Inlägg av nilimaa »

Tack Icecap.
JAg lyckades hitta felet.

Det är helt sjukt och pinsamt men ett spjäll till pannan var stängt. Det är för mig en gåta hur sjutton det kunnat stänga sig. Ska förhöra alla familjemedlemmarna imorgonbitti! Jag misstänker katten....

Knäppt. Men tack för det snabba svaret ice. Du är ovärderlig för oss JAnfire användare här på forumet.
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Överhettad NH Brännare

Inlägg av Icecap »

Det är alltid hundens fel! Har du inte hund är det grannhundens fel!!! :twisted:

Katter gör inget sådant - det är för ansträngande...

Men lite förklaring för senare användning:
Överhettningslarm kommer när fallröret blir för varmt. Det är det sista steg av ett antal som först varnar och reducerar effekt i doseringen och höjer fläkten.

Detta sker "alltid" för att brännaren pumpar in mer rökgas än det kan komma bort från utrymmet där brännaren sitter i.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Re: Överhettad NH Brännare

Inlägg av nilimaa »

Tjenare.
Slut på sommaren och dags att starta upp Janfire igen.
Jag har samma problem som ovan men kan inte se att samma lösning funkar för mig tyvärr.

Brännaren säger dåligt drag, sen överhettad och stannar naturligtvis.
Jag har provat att göra eld med lite tidningspapper och kollat draget. Röken drar iväg fint ifrån pannan. Jag öppnade också en röklucka ovanför pannan för att se. Röken drar bra iväg genom "transportröret" till skorsten.

Första gången jag startade fick jag något slags baksug och rummet fylldes med rök som trycktes ut genom brännaren. Men det händer inte mer efter att jag sotat ur allt jag kommer åt. Det återstår bara skorstenen men jag tänkte att eftersom det drar fint med röken ifrån tidningspapper så är det kanske inte problemet.

Jag tycker också att jag hör ett klickande ifrån brännaren som jag inte hört förut. Typ som ett bastuaggregat. Kör den på 6 kW.

Justerat enhet. /Roli moderator

Något som har något förslag?
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Re: Överhettad NH Brännare

Inlägg av nilimaa »

Justerat Enhet?
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Överhettad NH Brännare

Inlägg av Icecap »

Felet är likaväl det samma: brännaren kan inte släppa av med värmen.

Om det började med baktryck är det definitivt stopp någonstans på vägen men berodde det på dålig sotning och det är avklarat nu ska det vara bra.

Du har självklart kollat att det inte är något spjäll som är delvist stängd och då återstår frågan: hur står dragbegränsaren? Jobbar den?

Jag är skeptisk till detta med att kolla draget med en låga, det visar bara att det finns något drag, inte att det räcker till att klara brännarens effekt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Re: Överhettad NH Brännare

Inlägg av nilimaa »

ok... jag ska ha hit sotaren idag. Han får dra igenom skorstenen en gång också så får vi se om det löser det.

Berätta om dragbegränsaren. Det vet jag inte vad det är. Kanske är problem där...
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Överhettad NH Brännare

Inlägg av Icecap »

Det finns mängder med trådar om dragbegränsare, folk kallar dom vid olika namn men funktionen är att det finns en viktbelastat lucka som "sugs in" och öppnar så att pannrumsluft släpps in i skorstenen om draget blir för bra.

Därmed kommer draget under vintertid att vara ganska stabilt genom brännare/panna varför man kan justera brännaren korrekt.

Under sommaren kan bristen på temperaturskillnad ge lägre drag i skorstenen och det är en dragbegränsare ingen hjälp för.

Har du ingen dragbegränsare och brännaren är justerat in under en kall vinterdag kan det definitivt vara en del av eller hela förklaringen till överhettningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nilimaa
Fröträd
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 14 nov, 2006 22:35

Re: Överhettad NH Brännare

Inlägg av nilimaa »

Tror inte jag har någon dragbegränsare. Kör inte på sommaren utan startar upp nu.
1,6 grad ute nu. 18 grader inne.

Sotaren var här och drog igenom skorstenen. Brännaren tog 10 min att starta upp sen har den kört ca 20 min på 6 kw. Men nu fick jag Fel! Dåligt drag. Begr drift 3 kW.

Tilllägg:Nu har den tuffat på i 3 kW ytterligare 20 min. höjt pannan några grader. Ska man låta den jobba på i 3 kw begr drift och hoppas på att draget blir bättre när skorstenen värms upp och ute-temp blir lägre med natten? Slår den tillbaka till 6 kw av sig själv om draget blir bättre eller kräver det att jag startar om den?

Ska läsa in mig på om det finns någon dragbegränsare. Kör med en Albin Biotec panna och janfire nh brännare.

Min fläkt för från/till luft står stilla. Kan det ha betydelse. Ingen tillluft till pannrummet typ? Provade att ha ett pannrumsfönster öppet nu, men tycks inte ge skillnad. Kanske är ute och cyklar där.

Justerat enheter. / Roli moderator
Janfire NH Brännare, Pellistore 3 ton
Albin Bio Pelletspanna + varvattenberedare 150 l
190 kvm, -78, soutterängvilla, 21 grader, Norra Dalarna
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Överhettad NH Brännare

Inlägg av Icecap »

Så länge temperaturen i fallröret är på ett visst nivå eller över begränsas effekten. När fallröret återgår till vanlig temperatur försvinner begränsningen.

När det begränsas kommer det att finnas en skillnad mellan dosering och fläkt motsvarande 3kW, den pumpar alltså in luft för 6kW men doserar för 3kW när du kommer dit.

Problemen kan faktisk uppkomma på två sätt:
1: Brännaren pumpar för hög effekt in i pannan som inte kan få det igenom utan ett för högt mottryck.
2: Brännaren kan inte få in luft nog för att det är strypt av någon anledning - eller för att den är feljusterat i förhållande till att friskluftfläkten inte är aktiv.

Men har du haft ett fönster öppet - ett tag! - och det inte ger någon skillnad skulle jag börja gå igenom turbulatorer, spjäll o allt som sitter mellan brännaren och skorstenen. Se om något var korkat igen, stängd eller på annat sätt blockerat. För något är det!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar