Fläkt dålig kapacitet flex-a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av eco »

Inläggav eco » sön 24 mar, 2013 11:44
Hej, fläkten fungerar inte vid underhållsförbränning trots att den får ca: 75volt, det verkar inte vara någon mekanisk kärvhet då den snurrar lätt när man petar på fläkthjulet, måste också öka spänningen till ca: 200volt för att det skall brinna normalt, kan det vara electronicboxen? eller är det trots allt något konstigt fel på fläktmotorn?
Brännaren är en Janfire flex-a årsm.2004 som fung. perfekt förut.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av Icecap »

Det är väl standardfel 1A: motorkondensatorn som behöver bytas. I Janfira-delen finns det en del trådar om detta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av eco »

Tack Icecap för snabb hjälp!
eco
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Kan Du berätta var du fick tag i kondensatorn och om det hjälpte.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av eco »

Jag har inte fått tag i kondingen ännu, det är inte alldeles enkelt så jag efterlyser någon som vet och kanske har något schema över boxen då det också fanns ett bränt motstånd som inte färgkoden syns på.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av eco »

Hittade den här exakta informationen skrivet av SB på forumet så nu beställer jag konding och motstånd.



Re: Kretskort schema flex-a

Inläggav SB » mån 10 sep, 2012 07:33
Det är mer troligt att det är kondensatorn som har gett upp, det är den stora kondensatorn på 1,5 µF som sitter närmas kretskortets hörn. OBS! det är viktigt att den ersätts med en X2-kondensator. Om det är det lilla rödbruna motståndet du menar så är det som precis Icecap skriver, dom brukar fungera ändå. Vill du stoppa vidare brunfärgning av kretskortet så finns det ett 2W 22kΩ metallfilmsmotstånd hos Elfa med dubbla kylytan som borde gå att få dit, det har beställningsnr. 60-796-51 och lödds helst dit med en liten luftspalt mot kretskortet. Lämplig kondensator skulle kunna vara 65-599-96 hos Elfa.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Det gäller att hitta en konding som passar kretskortet. Om Du hittar en sådan och har gjort reperationen så skulle jag vara tacksam att få ELFA´s nummer.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av johannaj »

Kondensatorn behöver inte alls "passa kretskortet". Bara för att den gamla varit ytmonterad, behöver inte en ny vara det! Köp en traditionell kondensator för icke-ytmontering. Mycket enklare att löda, om man är osäker på sin sak...;) Värdet kan vara någonstans mellan 10-100uF, men någonstans i mitten, ca 47uF blir super! Dock ej under 25v (d v s 25v och uppåt är ok) och observera polariseringen! -Lycka till! :) /Johanna
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Användarens profilbild
johannaj
Fröträd
Inlägg: 95
Blev medlem: tor 05 jul, 2012 18:00

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av johannaj »

Ulf, jag kan förresten hjälpa dig, om det inte löser sig! Vi bor inte så långt från varann och jag har delar hemma! :)

Det jag däremot inte kan, är skicka PM...Testade PM:a dig, men istället för att hamna i "skickat-mappen", hamnar det i "utgående". Således borde det inte gått iväg, men skumt är det... :?:

/Johanan
Den 141004 installerades en begagnad Effecta 220C med Janfire NH, Tigex dragregulator och Mafa Midi förråd. Tidigare TMV Attack 2000 med Janfire Flex-A och Tigex. Värmer totalt 340m2 villa i södra skåne.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av Icecap »

Det ligger kvar i Utmappen till mottagaren har läst det...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tack för erbjudandet! Jag är ute efter att skaffa en original konding i utförandet, för att ha den som en reserv. Är inte i akut behov av att byta. Vad jag förstår av att ha tittat lite ytligt borde det inte vara svårt att hitta en som passar kortet. Någon som vet vem som lagar Janfires kort? Kanske en möjlighet.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Någon som vet om ELFA´s 65-644-21 passar på kortet. Den är 15x24x24 mm, så om någon har ett löst kort så kan ni se. 1,5 mikrofarad och 250 VAC.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av SB »

Svar till Ulf: X2- kondensatorn på mitt kretskort har ett rastermåt (ett benavstånd) på 27,5 mm. Vilket innebär att Elfas kondensator 65-599-96 passar in exakt till skillnad mot Elfas 65-644-21 som har ett rastermått på 22,5mm.

Svar till johannaj: Den kondensator ”eco” reffererar till i mitt inlägg från en tidigare tråd är en plastfilms-kondensator som används till motorkondensator. Den ytmonterade kondensator jag förmodar att du syftar på är en elektrolytkondensator som tillhör faskontrollkretsen men går självklart att ersätta med en hålmonterad. Det är dock inte särskillt svårt att löda ytmonterade (smd) komponenter, finns ett antal illustrativa videosnuttar om detta på youtube.

Svar till eco: Den ytmonterade kondensator som jag misstänker att johannaj syftar på i sitt inlägg härovan är ytterligare en känd felorsak till brummande fläkt, som ”villaägare” skriver om i tråden ”Brummande fläkt
Flex A”. Denna glättningskondensator är den lilla ytmonterade elktrolytkondensator som sitter bredvid det vanligen brunbrända motståndet. Observera att det till skillnad mot X2-kondensatorn är det viktigt att denna lilla elektrolytkondensator monteras med rätt polaritet.
TMV E20 + Janfire Flex A
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tack SB ska ta en närmare titt på den och beställa hem som reserv. Tycker det är svårt att avgöra om en kondensator har mattats.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av eco »

Det är inte svårt att avgöra om kondingen har mattats, när man som i mitt fall måste höja spänningen till det dubbla för att få fläkten att snurra på underhållsförbränning då är det enligt vad jag läser på forumet ganska troligt att den stora kondingen på 1,5 uf måste bytas, jag ska snart byta den och det brända motståndet.
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
Skriv svar