Fläkt dålig kapacitet flex-a

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
eco
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 24 mar, 2013 11:23
Ort: Lästringe Södermanland

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av eco »

Jag har nu bytt kondingen och motståndet och det fungerade vid andra monteringen, motståndet som var bränt hade också orsakat ett avbrott på den tryckta ledningsdragningen, eller också hade jag orsakat det, men när det var ihoplött så var allt okej, så jag tackar SB för informationen då jag sparade 1500:- då en utbytes kostar 1600:-
Värmebaronen 450 UB, Aqualux 750 CU, Thermomatic EC Home 1.0
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av SB »

Enbart trevligt om vi här på forumet kan hjälpas åt för att hålla nere utgifterna.
TMV E20 + Janfire Flex A
Plutt
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 27 aug, 2013 18:44

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av Plutt »

Jag vill tacka alla er eldsjälar som delar med er av dessa fantastiska tips :D
Fläkten slutade att funka här :(
Ringde och kollade med dom som jag köpt reservdelar av för lite tips. "Byte av styrkort, 3000:- + arbete och injustering".......Googlade och hittade hit :lol:
Hittade alla era tips, beställde kondensator, elektrolytkond. och motstånd från Elfa. Tog i och beställde 2 av varje, med frakt 159,35:- :lol:
Smörade lite för en elektriker som jag känner för hjälp med lödning, ingen kostnad :)
Nu funkar allt som det ska igen. Måste vara en affärsidé för er som är lite händiga ;)
Återigen ett stort tack!!!
Flex-a 2007
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

X2-kondensatorn har väl inte en plus och minus ingång utan den är vändbar? Eller hur? Blev lite tveksam! Tänkte byta den inför vintersäsongen.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av Icecap »

Den är opolarisertat och kan alltså placeras åt endera håll.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tack ska du ha för svaret. Ska bli skönt med en ny och passar bra att göra det nu innan kylan kommer. Känns också skönt att se över allt och jag brukar smörja fläktlagren och kedjan och en allmän dammrengöring skadar inte.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Fläkt dålig kapacitet flex-a

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja då var årets totalgenomgång klar och brännaren kan ta sig an en kall vinter....vilken skillnad en ny konding till fläkten gjorde. Trodde inte det var så markant då det kommer smygande och man inte märker det så tydligt. Allt rengjort och uppsmort och en ny brännarinställning gjord. Fågelforspelletsen tornar upp sig till taket så den nya istiden enligt dagens tidning kan komma....är det inte konstigt vad forskarna ändrar sig snabbt då de borde ha horisonten inställd på årmiljoner istället. Enligt tidningen för några dagar sedan så har jordens djurliv och växtlighet slagits ut till mer än femtio procent vid fem tillfällen...växthuseffekt??? ja kanske....men bra att elda pellets ändå!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar