Hur delar man snäckväxeln från motorn?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
hellco
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 08:38
Ort: Lilla edet

Hur delar man snäckväxeln från motorn?

Inlägg av hellco »

Kom hem idag och då hade pannan stannat va lite lågt med pellets så fyllde upp och skulle trycka så skruven matade fram men det surrade bara lite i motorn men inget händer.
Plocka isär motorn och snäckväxeln från skruven men det går inte att dra runt axeln som snurrar skruven i vanliga fall utan det sitter bom fast.
Satt fyra skruvar mellan snäckväxeln och motorn men det hjälpte inte att lossa dom.
Någon som vet hur man tar isär den?
Motorn och snäckväxeln är av märket motovario.
Mvh Peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

150kvm 2plan 1975 ca 19grader
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Hur delar man snäckväxeln från motorn?

Inlägg av SB »

Det går inte att dra runt den drivna (utgående) axeln på en snäckväxel. Ska du kontrollera om växeln fungerar så måste du försöka med att dra runt den ingående axeln, den från motorn. Det brukar gå att ta av skyddet för motorns fläkt och dra runt motorn genom att vrida denna, se bara till att spänningen är frånslagen och ta inte i för hårt så att du skadar fläkten.

Svårt att på rak arm uttala sig om i fall din motoraxel sitter fast i snäckans axelhylsa på grund av för snäv passningstolerans eller om den är låst med en brickförsedd bult i änden av motorns axeltapp precis som för skruvens axel.

I samband med sotning tittade jag som hastigast på min externskruv och såg då att dess motor och snäck- växel var av samma märke som dina och att det på min växels hus mitt emot motorn, sitter ett lock som verkar svårt att avlägsna utan att det skadas. Det är alltså under detta lock en eventuell låsning med sådan bult sitter.

Visar det sig att växeln är OK och din motor är av enfastyp skulle man kunna misstänka att motorkondensatorn gett upp och behöver bytas ut.
TMV E20 + Janfire Flex A
hellco
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 08:38
Ort: Lilla edet

Re: Hur delar man snäckväxeln från motorn?

Inlägg av hellco »

Nu efter ett långt uppehåll med pelletsbrännaren igång har jag kommit fram till att jag borde ha värme under vintern.
Vad jag gjort är att jag bytte kondensatorn och då funkade brännaren som den skulle i ca 3 veckor sen slutade motorn att funka igen.
Idag efter att kört på el hela sommaren så tog jag loss motorn och kopplade ström direkt på en då snurrade motorn alltså får jag inte fram ström till motorn när jag trycker på knappen för att mata med motorn manuellt. Får motorn i själva brännaren att snurra men inte ett liv i skruvmotorn.
Några förslag?
/ Peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

150kvm 2plan 1975 ca 19grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Hur delar man snäckväxeln från motorn?

Inlägg av Icecap »

Kvar är väl att triac'en i styrboxen är död. Bytt den eller bytt styrbox.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
hellco
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 10 okt, 2010 08:38
Ort: Lilla edet

Re: Hur delar man snäckväxeln från motorn?

Inlägg av hellco »

Men jag har köpt en ny styrbox förra året. Ska det verkligen krångla jämt med pelletsbrännare eller har jg bra fått ett monster exemplar?
/ Peter
Tb-mini
Götaverken från 50 talet

150kvm 2plan 1975 ca 19grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Hur delar man snäckväxeln från motorn?

Inlägg av Icecap »

Då jag inte vet vilka problem du har haft tidigare kan jag inte svara dig på den bit men innan du har kollat igenom hela kedjan med mätning osv. är det så lite information att gå på att det är omöjligt att ge bättre råd.

Sedan är det ju så att en komponent kan gå sönder en kvart efter att kunden använder den - eller 20 år senare. Komponenter anges med en MTBF (Mean Time Between Failure) vilket betyder att det genomsnittligt kommer ett fel med det intervall som anges.

Men om boxen är kring ett år gammal och köptes som ny kan det vara garanti som gäller.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Hur delar man snäckväxeln från motorn?

Inlägg av xdigger »

Reklamationsrätt i 3år enligt konsumentköplagen.
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Skriv svar