Problem uppstart askskrapning Janfire Nh

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
husdetektiven
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 mar, 2013 15:23

Problem uppstart askskrapning Janfire Nh

Inlägg av husdetektiven »

Hej har en Janfire Nh-brännare från 2006, version 2.10. Panna Janfire Combifire.

Varför ska alltid felen inträffa vid storhelger!!!

Vid uppstart så går askrapningen igång som den ska, men efter några sekunder går fläkten igång för fullt ungefär som när den kyler ned brännaren, fast brännkoppen och nedfallsrör bara har en temperatur på 14 grader. Fläkt och askrapan fortsätter att gå till den stoppar och displayen visar ny uppstart 10:00 min, fel meddelande problem askrapning. Startar sedan ett antal ggr till men utan resultat.

Har kontollerat microbrytare askrapa, alla kontakter mm. Rengjort askrapa med tillhörande utrustning. Men nu kastar jag snart in handuken. Ska ringa efter service på tisdag, men det hade vart trevligt att kunna åtgärda detta så man kunde slappna av lite, går ju iallafalla att köra manuellt men måste övervakas lite oftare för att säkerställa driften.

Tacksam för snabbt svar om det är någon som har erfarenhet av detta problem.

Glad påsk!

Martin
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Problem uppstart askskrapning Janfire Nh

Inlägg av Icecap »

Det som sannolikt sker är följande:
När askskraparen kör och kommer till "hemma"-positionen kommer mikrobrytaren att aktiveras. När den har gjort det rätt antal gångar stängs strömmen till motorn av (och här kommer problemet:) och motorn rullar till stopp.

Detta "efterlöp" kan i vissa fall få mikrobrytaren att "släppa" och indikera att askskraparen inte är "hemma" fastän den rent teknisk verkligen är det.

Lösningen är att låta askskraparen göra sitt jobb och låta brännaren ge felmeddelandet. Sedan stänga av brännaren och då försöka att få mikrobrytaren att faktisk slå till medan askskraparen är på platsen där den är. Det kan innebära att man får böja armen till en aning eller flytta brytaren minimalt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
husdetektiven
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 mar, 2013 15:23

Re: Problem uppstart askskrapning Janfire Nh

Inlägg av husdetektiven »

Hej,
Tack för snabbt svar. Kul att just du kunde svara :D då jag följt några trådar och läst mig till att du innehar goda erfarenheter och kunskap om just Janfirebrännare mm.

Tror du har helt rätt i att det är en liten justering som behövs av microbrytaren. Har noterat att askskrapan åker in i rätt läge, så att det klickar till i brytaren, men åker tillbaka ut igen och stannar då i fel läge med rostret delvis indraget. Ska prova och justera den lite efter påskmaten, man har ju lite kall och god öl där nere i källare som en liten bonus :D.

Återkommer med info om det fungerade eller inte så att andra kan ta lärdom av detta i framtiden.

Tack för hjälpen och ha en trevlig Påskhelg!

Husdetektiven
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Problem uppstart askskrapning Janfire Nh

Inlägg av Icecap »

I grunden betyder det att du måste justera så att brytaren klickar en aning tidigare. Då kommer motorn att stanna till en aning tidigare och mikrobrytaren kan fortfarande vara påverkad.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
husdetektiven
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 29 mar, 2013 15:23

Re: Problem uppstart askskrapning Janfire Nh

Inlägg av husdetektiven »

Har nu varit och kontrollerat microbrytaren visade sig att "metallblecket" på brytaren gått av, fick en ny av min granne som är elektriker, så nu fungerar det fint igen.

Det blev en Glad Påsk till slut.

Tack för hjälpen Icecap och ha en fortsatt trevlig helg!

Husdetektiven
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Problem uppstart askskrapning Janfire Nh

Inlägg av Icecap »

Kul att det var så enkelt!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
andersS63
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 10 nov, 2016 10:41

Re: Problem uppstart askskrapning Janfire Nh

Inlägg av andersS63 »

Tackar för insläpp i gruppen. Har haft problem att få igång min panna efter sommaruppehåll pga. "Problem med askskrapning". Först hade lösa botten krökt sig och fastnat. Efter slipning på lösa botten så gled den so den skulle. Fick ändå inte igång pannan och felkoden låg kvar, efter att ha läst tråden på detta forum så justerade jag microbrytaren under askskraparen och nu brinner pannan igen. Tack från "Själv e bäste dräng" Med lite hjälp av duktiga pelletseldare.
Skriv svar