Externskruvsmotor?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Sniper
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 10 feb, 2012 02:02

Externskruvsmotor?

Inlägg av Sniper »

Har en Janfire nh med janfire matarskruv och motor.
Idag när jag kom in i pannrummet var allt svart.
Säkringen till pannrummet hade löst ut och det luktade bränd plast.

Efter lite sniffande såg jag att plasten på externskruvsmotor hade smält.
Nedfallsröret var smockat med pellets.

Skruvmotorn är stendöd. (Såklart)
Det verkar som att motorn hakat upp sig och bara matat på med pellets tills den tillslut blev stum, överhettat och säkringen lös ut. Motorn har nog skurit då den inte går att dra runt.

Min fråga är: Vad kan ha orsakat detta?
Är det pelletsnivågivaren som gått sönder och aldrig gett signal för att externskruvsmotorn skulle sluta mata eller kan motorn när den väl har fått start signal bara mata på utan vidare.
Motorns strömförsörjning kommer ju via brännaren så jag tycker att när givaren på brännaren utlöser pga nivån är bra så borde väl strömförsörjningen brytas och motorn stanna?

Brännaren och pannan funkar för övrigt bra. Har matat den manuellt ikväll för att få varmvatten. Nivå givarens lampa slocknar när nivån är för låg och tänds när den ok. Så den verkar fungera men kan inte säga helt säkert.
Janfire NH
Ctc30 panna
500liter acktank
Trähus 1968 95m2+95m2 källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Externskruvsmotor?

Inlägg av Icecap »

Styrningen av externskruven är så att om det inte inom 2 minuter från det att den startas kommer signal från sensorn om att det finns pellets igen kommer den att stoppas och det larmas.

På de 2 minuter kan motorn inte "eldas upp". Alltså har något annat gått fel men exakt vad kan jag inte svara på utan en noga undersökning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Sniper
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 10 feb, 2012 02:02

Re: Externskruvsmotor?

Inlägg av Sniper »

Jag får nog fixa en ny motor och testa om den fungerar. Motorn har då gått då länge att den fyllt hela röret tills att de blev proppfullt och sedan stopp.

Meddelar hur de går:)
Janfire NH
Ctc30 panna
500liter acktank
Trähus 1968 95m2+95m2 källare
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Externskruvsmotor?

Inlägg av danei »

Skurit här den nog inte gjort. Men det är nog packat med pellets i skruven också.
Skriv svar