Värt att byta box?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Värt att byta box?

Inlägg av Hybenos »

Har idag en flex-a med "nya gamla" boxen från 2007. Fungerar alldeles ypperligt men har kört den på läge två i princip hela förra vintern. Hade den ibland på läge 3 med underhållseldning. Inbillade mig dock att detta kostade mig mer i pellets. Tog mig aldrig tiden att sitta med timer för att se om den startade oftare än 30 min för att då avgöra om underhållseldning behövdes.

Kan nu uppgradera till nya boxen för runt 1800kr (utbytes deal) men jag vet inte om det är värt det?

Vad får jag med den nya boxen? automatisk underhållseldning har jag förstått men är det värt pengarna att byta till den nya?
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Värt att byta box?

Inlägg av Icecap »

Om du med "värd det" menar att det löner sig ekonomisk inom en viss tid är jag ganska tveksam till att det är fallet.

Men det du får är ett effektsteg mer, en tändning som är snällare mot tändelementet, digital justering, enklare möjlighet att justera för olika pelletsdensiteter.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: Värt att byta box?

Inlägg av Hybenos »

Lite ekonomiskt var väl tanken också men huvudsaken med "värde" var nog själv handhavandet av brännaren.

Så jag tycker att det känns "värt" det med din text faktiskt. Ska ta kontakt med firman!

Hur svårt är det att byta?
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Värt att byta box?

Inlägg av Icecap »

Vad jag har sett är det vissa som påstår har en besparing på ung. 5% - men det är svårt att verifiera, det är mest tydligt "en känsla" - men det kan även vara realitet.

Bytet är plug-and-play, om flamvakten är rätt monterat är det helt enkelt att bara byta låda. Alla kontaktdon ska passa, sitta samma ställe osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hybenos
Fröträd
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 07 okt, 2012 01:03

Re: Värt att byta box?

Inlägg av Hybenos »

Kanoners! är nog mest den känsla av att jag utnyttjar maximal kapacitet av min brännare jag vill åt. Med nuvarande box ligger det och gnager lite om vilket läge den skall stå i, utnyttjar den pelletsen osv osv....

Jag ordnar en ny helt enkelt! tack för tipsen åter igen!
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Jove
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 28 apr, 2013 21:45

Re: Värt att byta box?

Inlägg av Jove »

Jag bytte box i somras.

Huvudorsaken var att jag har länge haft problem med timeout på externskruven i högre effektlägen vilket hänger samman med att jag har en lång och smal flexskruv med liten matningskapacitet, följaktligen trodde brännaren att skruven gett upp och stängde därmed ner verksamheten. Droppen som fick bägaren att rinna över var dock att kondensatorn till fläktstyrningen gav upp, den har jag lagat nu så gamla boxen ligger på hyllan i reserv.

Sista orsaken var att jag gärna ville dra upp ett driftslarm i huset, dvs en lysdiod som tänder sig om brännaren larmar så man slipper springa till pannrummet i tid och otid. Den nya boxen har ju som bekant en larmutgång. Jag har dock inte lyckats hitta dokumentation av denna utgång. Vet någon hur det fungerar? Jag har försökt mäta och kan konstatera att jag inte har spänning ut från porten varesig AC eller DC vid larm eller inte larm. Inte heller är det någon skillnad i resistans mellan larm eller inte larm (NO/NC). Tacksam för tips.
170 kvm byggt 1928 + 2009, Pellistor, Janfire Flex-a från 2001 uppgraderad med nya elektronikboxen, Panna Värmebaronen Pellmax UB, 750 liter ackumulatortank med sol och varmvattenslinga, Solfångare Effecta vakuum.
anbj
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 26 feb, 2013 02:16

Re: Värt att byta box?

Inlägg av anbj »

Själv har jag en gammal Flex-a (äldre generationen), så även jag har funderat på att byta boxen.

Tidigare beställde jag flamvaktstillsatsen som jag monterade. Blev då även misstänksam på om den var kopplad inne i min box. Öppnade och konstaterade att kopparfolieledningen från kontakten gick till NADA på andra änden av kortet, dvs. ingen komponent där.
Den nya boxen har ju som bekant en larmutgång
Jag har sökt info om nya boxen och ev. larmutgång utan resultat annat än att finna din tråd här (jag kanske är bra på att söka men dålig på att finna :D ).

Har du möjlighet att öppna boxen och kolla om larmanslutningen är kopplad till någon komponent?

Är lite förvånad att inte Icecap har kommenterat detta ännu, då han brukar ha stenkoll på det mesta.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Värt att byta box?

Inlägg av Icecap »

Jag har stenkoll på NH, inte på Flex-A. Jag känner till en del om Flex-A, jag har varit inblandat i en mindre del av kretsloppet och jag känner killen som programmerade styrningen (jättetrevlig typ) men jag är fokuserat på NH'n.

Jag har dock aldrig hört om någon larmutgång på Flex-A2, jag har ifs. aldrig kollat efter det heller, jag vet dock att det finns en möjlighet för den funktion på en NH.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jove
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 28 apr, 2013 21:45

Re: Värt att byta box?

Inlägg av Jove »

Oj, här händer det saker. Jag la min kommentar i denna tråd som i och för sig var gammal men eftersom det inte nappade så startade jag, i brist på tålamod, en ny här: viewtopic.php?f=9&t=15114

Jag får alltså erkänna att jag inte är helt säker på var jag fått informationen ifrån, jag läste det någonstans sedan gick min gamla box sönder och det kändes naturligt att beställa den nya, jag hade ju en del andra problem med den gamla också.
Bilden på baksidan av den nya boxen (se länken till den andra tråden ovan) visade ju en anslutning märkt "LARM" så jag antog att det skulle finnas.

Det är inte riktigt top prio att montera isär boxen just nu (allt funkar ju) men om jag gör det så lovar jag att återkomma. Om någon annan vet vad den är till och om den kan användas så är jag naturligtvis nyfiken och tacksam för all information.
170 kvm byggt 1928 + 2009, Pellistor, Janfire Flex-a från 2001 uppgraderad med nya elektronikboxen, Panna Värmebaronen Pellmax UB, 750 liter ackumulatortank med sol och varmvattenslinga, Solfångare Effecta vakuum.
Skriv svar