Janfire 30år Kampanjpris - Bra erbjudande???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
TobiasR
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 10 sep, 2012 06:57

Janfire 30år Kampanjpris - Bra erbjudande???

Inlägg av TobiasR »

Hej!

Undrar ifall någon har samma system som länken nedan?

Hur funkar det i så fall?

Tror ni att det funkar för mig? Har 320kvm gammalt men välisolerat hus och kör i dagsläget med en gammal Diom med PX21. Gör av med ca 10-12 pallar pellets per år, körs enbart för uppvärmning på kalla årstiden. Kör elpatronen för varmvatten på sommaren.

Ni som kör detta system, hur funkar det med varmvatten under sommaren? Ungefär hur mkt pellets går det åt för varmvatten per månad?

http://www.blocket.se/kristianstad/Janf ... 9.htm?sa=1
Brännare: PX21 -06, Panna Diom (Skitpanna)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Janfire 30år Kampanjpris - Bra erbjudande???

Inlägg av micke_932 »

10-12 pallar för 320 kvadrat låter väl rätt vettigt tycker jag, jag tror inte du gör några enorma vinster på att byta, varför inte sätta en extern elektrisk varmvattenberedare istället om du nu ändå inte kör pellets på sommaren och din befintliga brännare och panna är friska ? kostar inte många spänn och det blir ju myyyycket billigare än elpatronen som mest eldar för kråkorna på sommaren.

Fast om brännaren och eller pannan är risiga så blir det ju givetvis lite annorlunda.

Jag skulle tro (ren gissning) att du hamnar någonstans runt 5-8kg pellets om dagen för varmvatten, givetvis beroende på hur mycket varmvatten du använder.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
TobiasR
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 10 sep, 2012 06:57

Re: Janfire 30år Kampanjpris - Bra erbjudande???

Inlägg av TobiasR »

Tack för svaret!

Brännaren är helt okej men pannan håller nog inte över vintern så inköp av nytt måste nog till innan hösten. Därför tänkte jag att detta kunde vara ett bra och billigt alternativ.

Har funderat på en separat varmvattenberedare så man slipper köra pannan på sommaren men vill helst slippa.

Man skulle kunna köra på detta alternativet och blir det "dyrt" varmvatten över sommaren så får man kika på en beredare.

Är priset vettigt?

59900 med rot, installerat och klart, med panna och brännare mm. Tycker det känns helt okej med tanke på att andra fabrikat kostar typ samma fast utan brännare och installation.
Brännare: PX21 -06, Panna Diom (Skitpanna)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Janfire 30år Kampanjpris - Bra erbjudande???

Inlägg av micke_932 »

Priset är säkert vettigt, men jag tycker det är lite udda att ange vad det kostar EFTER att avdraget är gjort :shock: alla kan kanske inte använda avdraget osv.

Men med tanke på att du får allting, plocka bort gammal panna, ny brännare, ny panna, förråd, allt runt omkring, exp. kärl osv så tycker jag i alla fall att det låter som ett rätt vettigt pris, men som sagt, det är ju inte lätt att jämföra när dom anger priset efter avdrag.

Bara pris på brännare och naken pannan ligger väl på lite över 50k eller så
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Skriv svar